PŘÍPRAVY NA VÝUKU RODINNÉ VÝCHOVY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE Vypracovala: Lenka Mrhačová, Bi –Rv, UČO: 105339 1. Příprava Téma: PARTNERSKÉ VZTAHY Ročník: osmý Místo realizace: třída Časová dotace: 45 minut a) Scénář hodiny ÚVOD: Sdělení cíle hodiny: Na začátku hodiny si zahrajeme seznamovací hru. Dále se budeme bavit o partnerských vztazích a hlavně o tom, na čem by měl být každý vztah založený, a tím je láska. MOTIVACE: Seznamovací hra: Žáci musí vymyslet jednu pozitivní vlastnost na písmeno, kterým začíná jejich jméno. Hra postupuje po směru hodinových ručiček. Žák zopakuje všechny vlastnosti a jména, která byla před ním vyslovena a řekne svoji pozitivní vlastnost a jméno. Tento hra je způsob řetězovky. EXPOZICE: 1) Žáci si na papír napíší, jaké vlastnosti by měl mít jejich partner. Poté vyberou 3 pro ně nejdůležitější a postupně je každý napíše na tabuli. Každý žák přiřadí jeden hlas k vlastnosti, která mu přijde nejdůležitější. Takto žáci vyberou 3 nejdůležitější vlastnosti. (Nejčastěji žáci uvádějí, vlastnost, aby je měl partner rád). 2) Diskuse: Co je to láska? (pozitivní vztah k někomu nebo něčemu, může být různě intenzivní) Jaké jsou podoby lásky? (k muži/ženě, rodičům, zvířeti, věci, vlasti, stejnému pohlaví, …..) Jaká jsou pozitiva, a jaká negativa lásky? (pozitiva: potěšení, radost,úcta, tolerance …. ; negativa: citové strádání, napětí, bolest, konflikty …..) Co podle vás patří k lásce? (být tu jeden pro druhého, hádat se, být věrný…) 3) Terč lásky: Žáci si na papír shromáždí pojmy, které souvisí s pojmem láska (např. něžnost, bezpečí, radost, vzhled, sex, rodiče, úcta, potěšení, tolerance….). Žáci si na papír A4 nakreslí terč s alespoň 5 kruhy. Pojmy, které si shromáždily umístí do terče – ten nejdůležitější do středu a ty méně důležité dále od středu. Žáci si mají uvědomit , co je pro ně v lásce důležité. ZÁVĚR: Poděkování žákům za jejich aktivitu. 2. Příprava Téma: RODINA Ročník: osmý Místo realizace: třída Časová dotace: 45 minut a) Scénář hodiny ÚVOD: V dnešní hodině začneme probírat jedno velké a obsáhlé téma, kterým je rodina. MOTIVACE: Brainstorming: Na tabuli napíši velký nápis RODINA. Každý žák napíše k tomuto pojmu 1 výraz, který je napadne, když se řekne rodina. Potom na papír několika větami zdůvodní, proč je napadl právě tento výraz ve spojitosti s pojmem rodina. EXPOZICE: 1) Žáci se rozdělí do třech skupinek podle toho, v jaké řadě lavic sedí (řada u okna, řada uprostřed, řada u dveří). Na základě znalostí žáků z jiných předmětů, každá skupina zpracuje jak rodina vypadala v pravěku, ve středověku a jak vypadá současná rodina (např. skupina u okna zpracuje pravěk, další skupina středověk a poslední skupina novověk). Jejich úkolem je popsat složení rodiny, práva a povinnosti členů rodiny, sociální úroveň rodiny, počet dětí …. . Po 15 minutách žáci prezentují ostatním výsledky své práce. 2) Diskuse ne téma: Ideální rodina. ZÁVĚR: Prostor pro dotazy žáků. b) Teoretická příprava na hodinu VÝVOJ RODINNÉHO ŽIVOTA V PRAVĚKU Rodina jako instituce se v různých podobách vyskytuje všude ve společnosti. Samo rodinné prostředí je svérázným odrazem určité kultury a doby. Prvotní rodina asi existovala v podobě svazku mezi matkou a dítětem, neboť biologický otec nebyl často znám. V prvotních dějinách lidské rodiny to byla spíše matka než otec, která byla hlavním středem rodiny. Už jen proto, že v době loveckého způsobu života, kdy byl muž díky lovu vzdálen od rodiny, musela žena sama pečovat o domácnost. Dítě přijímalo její jméno (proto rodina matrilineární, matriarchální) a vlastnictví přecházelo po matce. V období pastýřského způsobu života se stal muž vlastníkem stád a tím pádem tzv. hlavou rodiny. Děti dostávaly jméno po něm a dědily po něm i rodinné vlastnictví. Tato forma rodiny, kdy svrchovanou autoritou nad ženou a dětmi je muž nazýváme rodinou patrilineární nebo patriarchální. RODINA VE STAROVĚKÉM ŘECKU A ŘÍMĚ Staří Řekové neznali pojem rodina v našem smyslu, ale nahrazovali jej buď pojmem ,,oikos“, což vyjadřuje spíše rodinné hospodářství nebo pojmy ,,anchisteia“ či ,,syngenia“, které vystihují spíše příbuzenství, ale také majetkové společenství s dominantním postavením otec-občan. Mužům se tolerovaly konkubíny, jež byly většinou otrokyně. Levobočci mohli být otcem uznáni za legitimní potomky, pokud manželka neporodila syna. Řecká společnost také nutila muže k sňatkům. Ve Spartě kupříkladu hrozil mužům, kteří se odmítli oženit, trest. Paralelní římská ,,familia“ se skládala z rodičů a dětí (popř. ostatních členů spojených poutem společného původu či manželství, např. manželé a manželky dětí), ale také z otroků a ostatního služebnictva náležejících k majetku rodiny. Název tohoto společenství přešel z římského práva do mnohých evropských jazyků, např. v angličtině výrazem family, v němčině výrazem Familie, ve francouzštině famille a v italštině slovem famiglia. V českém jazyce vede původ slova rodina k podstatnému jménu ,,rod“ a ke slovesu ,,rodit“. RODINA VE STŘEDOVĚKU Ve středověku je běžné soužití dvou až tří generací v jedné domácnosti. Křesťanství jenž učinilo z manželství svátost (u nás od 11. století) nahradilo patriarchální rodinu rodinou polopatriarchální, v níž byla absolutní moc muže omezena ve prospěch všech členů rodiny. Tento typ rodiny se v zemích západní kultury udržel téměř až do konce 19. století. NOVOVĚKÁ RODINA V dnešní době považujeme za ideální demokratický typ rodiny, který je založen na principu psychické, právní a mravní rovnocennosti muže a ženy. V posledních letech se také začíná věnovat pozornost novému typu rodiny a to rodině homosexuální, tj. rodině, v níž homosexuální partneři adoptují dítě. 3. Příprava Téma: TEMPERAMENT Ročník: devátý Místo realizace: třída Časová dotace: 45 minut a) Scénář hodiny ÚVOD: Na začátku hodiny si zahrajeme seznamovací hru. Dnes si něco řekneme o temperamentu, jeho typy. Ke konci hodiny si uděláme test temperamentu. MOTIVACE: Seznamovací hra: Na tabuli napíši svoje jméno. Žáci mají za úkol napsat všechny svoje jména na tabuli, tak aby některé písmeno jejich jméno bylo společné s písmenem jména, které je již napsané na tabuli. Jména na sebe musí navazovat. Tato hra je na způsob kris- krosu. EXPOZICE: 1) Otázky pro žáky: Co je to temperament? (soubor vlastností, které souvisejí s citovým reagováním) Jaké typy temperamentu znáte? (sangvinik, melancholik, flegmatik, cholerik, extrovert, introvert) Jaké jsou povahové vlastnosti sangvinika, melancholika, flegmatika, cholerika? 2) Žáci mají za úkol odhadnout temperament svého souseda a uvést povahové vlastnosti, podle kterých právě tento typ temperamentu určili. 3) Test temperamentu. 4) Žáci porovnají svůj odhad temperamentu s výsledkem testu souseda. ZÁVĚR: Poděkování žákům za aktivitu. b) Teoretická příprava na hodinu TEMPERAMENTOVÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI Pojmem temperament označujeme soubor vlastností vztahujících se k citovému reagování, které je charakteristické pro daného jedince. Temperamentové vlastnosti jsou určeny vrozeným biologickým základem. Temperamentové vlastnosti nelze změnit, ale lze je kultivovat, zjemňovat. Dodnes je citována typologie čtyř temperamentů, spočívající v rozdělení lidí podle jejich sklonu k převládajícím náladám, připisovaná starořeckému lékaři HIPPOKRATOVI. Hippokrates rozlišoval: - choleriky: snadno se silně vzruší, mají sklon k výbušným citovým reakcím, které však nepřetrvávají dlouho - flegmatiky: nesnadno se citově vzruší, mají sklon k citové vyváženosti, někdy přecházející v lhostejnost - sangviniky: jejich citové vzrušení je povrchní a prchavé, bez dlouhodobých následků - melancholiky: vyznačují se silnými, hlubokými emocemi, laděnými ke smutku a sklíčenosti TYPY TEMPERAMENTU sangvinik melancholik cholerik flegmatik Základní nálada: veselá smutná mrzutá vyrovnaná Forma prožívání: síla slabá silná silná slabá hloubka povrchní hluboká povrchní část. hluboká trvání prchavé trvalé prchavé část. trvalé průběh nestejnoměrný stejnoměrný nestejnoměrný stejnoměrný Způsob pohybu: tempo rychlé pomalé rychlé pomalé síla silná slabá silná slabá trvání prchavé trvalé prchavé trvalé průběh nerovnoměrný rovnoměrný nerovnoměrný rovnoměrný Test temperamentu Instrukce: na papír si napište (pod sebe) T1, T2, T3 a T4. Pak upřímně a popravdě odpovídejte na otázky z jednotlivých oddílů a za každou kladnou odpověď si k danému písmenu (T1, 2, 3 nebo 4) napište čárku. T1: 1.jste uspěchaný; 2.vznětlivý; 3.netrpělivý; 4.přímočarý ve vztahu k ostatním lidem; 5.dáváte iniciativně nejrůznější návrhy; 6.jste neústupný; 7.pohotový a rozhodný v hádce; 8.pracujete nárazově, nesystematicky; 9.máte sklon riskovat; 10.jste urážlivý; 11.mluvíte rychle; 12.jste nevyrovnaný a máte sklon reagovat ukvapeně; 13.jste iniciativní a aktivní; 14.nesnášíte nedostatky; 15.máte výraznou mimiku; 16.jste schopen jednat a rozhodovat se rychle; 17.neustále tíhnete k novému; 18.máte prudké, trhavé pohyby; 19.jste houževnatý při dosahování vytyčeného cíle; 20.máte sklon ke změnám nálady? T2: 1. jste veselý a optimistický; 2.energický a podnikavý; 3.často nedovedete započatou věc až do konce; 4.máte sklon podceňovat sám sebe; 5.jste schopen rychle si osvojit nové; 6.jste nestálý v zájmech a náklonnostech; 7.lehce prožíváte neúspěchy a nepříjemnosti; 8.snadno se přizpůsobujete různým podmínkám; 9.se zápalem se pouštíte do čehokoli nového; 10.rychle zchladnete, když vás něco přestane zajímat; 11.rychle se zapojujete do nové práce a umíte se snadno přeorientovat z jedné práce na druhou; 12.těžce snášíte jednotvárnou, všední, velkou trpělivost vyžadující práci; 13.jste společenský, necítíte stísněně se před lidmi, které vidíte poprvé; 14.jste odolný vůči zátěži; 15.mluvíte hlasitě, rychle, zřetelně, používáte při tom živých gest a výrazné mimiky; 16.dokážete se ovládnout i v neočekávané, složité situaci; 17.máte obvykle dobrou náladu; 18.rychle usínáte a snadno se probouzíte; 19.jste často nesoustředěný; 20.občas se rozhodujete ukvapeně? T3: 1.jste klidný a chladnokrevný; 2.důsledný a rozvážný; 3.opatrný a obezřetný; 4.umíte čekat; 5.jste spíše mlčenlivý; 6.máte klidnou, rovnoměrnou řeč s přestávkami, bez prudce vyjádřených emocí, bez gestikulace a výrazné mimiky; 7.jste zdrženlivý a trpělivý; 8.co jednou začnete, to dokončíte; 9.neplýtváte silami; 10.přísně dodržujete životní a pracovní rozvrh, který jste si vypracovali; 11.snadno potlačujete náhlá vzplanutí; 12.jste málo přístupný chvále a pokárání; 13.jízlivosti na svou adresu přijímáte shovívavě; 14.jste stálý ve svých vztazích; 15.pomalu se zapojujete do práce a přeorientováváte na jinou činnost; 16.chováte se ke všem stejně; 17.máte ve všem rád přesnost a pořádek; 18.těžko se přizpůsobujete nové situaci; 19.je vám vlastní sebekázeň a sebeovládání; 20.jste stálý ve svých zájmech? T4: 1.jste plachý a ostýchavý; 2.v nové situaci ztrácíte hlavu; 3.dělá vám potíže navázat kontakt s neznámými lidmi; 4.nevěříte ve své síly; 5.snadno snášíte samotu; 6.při neúspěších cítíte skleslost a rozpaky; 7.máte sklon uzavírat se sám do sebe; 8.rychle se unavíte; 9.mluvíte slabou, tichou řečí, jež někdy přechází do šepotu; 10.mimoděk se přizpůsobujete charakteru toho, s nímž rozmlouváte; 11.jste vnímavý až k slzám; 12.neobyčejně přístupný chvále a pokárání; 13.máte vysoké nároky na sebe a na lidi kolem vás; 14.jste náchylný k podezřívavosti a k přehnaným obavám; 15.jste až chorobně citlivý a snadno zranitelný; 16.nadmíru urážlivý; 17.uzavřený a nespolečenský, s nikým se nedělíte o své myšlenky; 18.málo aktivní; 19.bez reptání pokorný; 20.snažíte se často vyvolat soucit a pomoc ostatních ? Bodování: nejprve vypočítejte celkový počet čárek na vašem papíře C= T1+T2+T3+T4 součet, který vám vyjde je 100% pak vypočítejte, kolik % je počet čárek u každého oddílu T1 = cholerik T2 = sangvinik T3 = flegmatik T4 = melacholik příklad: (je plně vymyšlený a není to něčí vyhodnocení!) celkem 50 čárek; 50 = 100% T1 = 10 čárek ... to je 20% T2 = 5 čárek ... to je 10% T3 = 25 čárek ... to je 50% nejvíce převyšuje flegmatik a nejméně sangvinik součet jednotlivých % T4 = 10 čárek ... to je 20% by vám měl dát 100 (20+10+50+10 = 100) pokud vám vycházejí desetinná čísla, zaokrouhlete je na celá čísla LITERATURA: PONDĚLÍČEK, I.: Sexuální výchova, kniha netradičních metod výuky. Praha: Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-36-9 JANOŠOVÁ, D.; ONDRÁČKOVÁ, M.; ČABALOVÁ, D.: Občanská výchova 8, Rodinná výchova 8 příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-394-9