Dobré ráno Management II Kontakt jhnidakovapeckova@seznam.cz Obsah přednášek n Úvod do managementu n Vývoj managementu, globalizace n Profil manažera n Identita organizace, kultura organizace, manažerská etika n Rozhodování n Manažerské funkce n Řízení lidských zdrojů n Strategický management Doporučená literatura n 1. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Rubico, 2001 n 2. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Computer Press 2006 n 3. Donelly, J. H., Gibbon, J. L., Ivancevich J. M.: Management, Grada Publishing 2000 (1997) n 4. Koontz, H. Weihrich, H.: Management, Victoria Publishing 1993 n 5. Robins, S. P., Coulter, M., Management, Grada 2004 n 6. Stýblo, J., Moderní personalistika: trendy, inspirace, výzvy, Grada Publishing 1998 Hodnocení n Seminární práce – 30 % n Zkouška – 70 % Přednáška 20-10-2007 n Úvod do managementu n Vývoj managementu n Profil manažera n Identita organizace a manažerská etika Proč studovat management? Co je management? * je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování směřující k dosažení cílů organizace Specifické manažerské činnosti § Strategické řízení § Marketing § Finanční řízení § Řízení lidských zdrojů § Management kvality + environmentální systém řízení § Řízení informací § Logistické řízení § Krizové řízení § Řízení změn Kdo jsou manažeři? * ten, kdo pracuje s lidmi a koordinuje jejich aktivity tak, aby bylo dosaženo cílů organizace * koordinuje práci skupin nebo pracuje s jednotlivci Postavení manažera v organizaci Úrovně managementu Odlišnosti v náplni práce jednotlivých úrovní managementu Manažerské role Role mezilidské (interpersonální) * manažer s autoritou * vůdce * budovatel vztahů Informační role * monitorování * šiřitel * mluvčí Rozhodovací role * podnikatel * krizový manažer * distributor zdrojů * vyjednávač Prostředí managementu a) Vnitřní podmínky organizace § tvrdé prvky technické vybavení, organizační struktury, datové soubory, distribuční kanály, finance, stimulační nástroje, atd. § měkké prvky jednání, chování, vystupování uvnitř i vně organizace Prostředí managementu b) Vnější podmínky organizace PEST § politické vlivy § ekonomické vlivy § sociální vlivy § technické vlivy Příklady typických faktorů vnějšího prostředí Vývoj managementu „Dějiny nás učí životu.“ Cicero n Klasický management – konec 19. století do třicátých let 20. století n Management čtyřicátých až sedmdesátých let 20. století n Management konce 20. století n Management začátku 21. století Klasické období managementu n Americký proud managementu § zaměřen na zvyšování výkonnosti § zvyšování pracovní disciplíny § představitelé F. W. Taylor manželé Gilbrethovi H. Ford, …. Klasické období managementu n Evropský proud managementu § vymezení úlohy manažerů § určení funkční náplně obecného řízení § stanovení formálních pravidel řízení § představitelé H. Fayol M. Weber T. Baťa Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století n Sociální přístup § hledání postavení a úlohy člověka § představitelé D. McGregor A. Maslow D. Carnegie F. Herzberg Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století n Kvantitativní metody rozhodování § matematické programování § strukturní analýza § teorie her Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století n Empirické (pragmatické) přístupy § užitečná doporučení § představitelé P. Drucker Management konce 20. století Výchozí motto manažerské koncepce konce 20. století = Společnost znalostí Model intelektuálního kapitálu: § Lidský kapitál § Zákaznický kapitál § Strukturní kapitál Management na počátku 21. století Některé nové trendy n rostoucí vliv informačních, komunikačních a dopravních systémů n na významu nabývají know-how, informace, invence, inovace,… n diverzita pracovních sil n učící se organizace a management znalostí n globalizace – mezinárodní, interkulturní management Učící se organizace Kompetence manažera Způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti. a) Manažerské dovednosti 1. Odborné znalosti * znalosti a schopnosti ve specifických oblastech * získávány zejména vzděláváním * dobrý koordinátor s odborností * provozní ekonomické záležitosti, obchodní činnosti, personální řízení, právní povědomí, znalost ekologie,.. Manažerské dovednosti 2. Praktické dovednosti * schopnost dobře spolupracovat s lidmi, technické dovednosti * získávány zejména tréninkem a praxí * zvládnutí správných řídících praktik - rozhodování, delegování, kontrolování - komunikace - ovlivňování Manažerské dovednosti 3. Sociální zralost * lidské a mravní kvality * dědičné nebo získány výchovou * osobnostní vlastnosti * charisma b) Obecné zásady manažerské práce Volba priority Paretovo pravidlo 20:80 Princip prevence Pravidlo deseti (prevence, náprava, problém) Orientace na zákazníka celková spokojenost a dlouhodobá věrnost včetně korektního způsobu jednání a vystupování Bezvadnost vytvořit atmosféru, která netoleruje nedostatky c) Styl manažerské práce d) Vztah manažera k podřízeným 1. Autorita a) formální b) neformální Jaká doporučení lze navrhnout manažerům pro posilování autority? Vztah manažera k podřízeným 2. Jak komunikovat s podřízenými? forma předání příkazů, informací či pokynů může jejich plnění do značné míry předurčit Na co dbát při předávání příkaz? Vztah manažera k podřízeným 3. Kritika Na co dbát? n smyslem kritiky není trestat, ale iniciovat zlepšení Jak reagovat při disciplinárním řízení? e) Selfmanagement Manažer nemůže efektivně organizovat druhé, dokud se nezorganizuje sám. n Sebepoznání (sebereflexe) n Sebevzdělávání n Sebekontrola, sebehodnocení f) Time management Dobrý manažer se musí umět bránit časovým ztrátám a nadměrnému působení pracovního stresu. Roční pracovní čas v hodinách Celosvětový průměr ztracených pracovních dnů Time management Tajemství úspěchu spočívá ve schopnosti řídit svůj čas: n používat techniky umožňující získat maximum z minima investovaného času n správné stanovení priorit n naučit se delegovat a rozvíjet své podřízené Základní koncept řízení Špatné návyky aneb „Bludný kruh odkládání úkolů“ Techniky time managementu 1. Paretovo pravidlo 20:80 Nepracujte tvrději, pracujte chytřeji! Výsledky jsou způsobeny děláním SPRÁVNÉ věci, nikoli děláním věcí správně. Peter Drucker Techniky time managementu Techniky time managementu 3. ABC analýza Jak bránit svůj čas? Statistická křivka denní výkonnosti Křivka produktivity (ztráta koncentrace) Efekt listu pily (vyrušování) Denní křivka rušení Pravidla obrany času n Ujistit se o prioritě úkolu n Eliminovat a identifikovat svá „autovyrušení“ n Redukce času stráveného zbytečnými diskuzemi n Omezovat vyrušování n Nebýt otrokem svých podřízených n Naučit se říkat ne Společenský styk n Používání navštívenek n Oficiální společenské příležitosti n Společenské oblékání n Pozvání na společenské příležitosti n Základní pravidla stolování, podávání jídel a nápojů n Cesty do zahraničí Komponenty identity a image organizace Kultura organizace Souhrn zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů. Souhrn zásad, přístupů, norem a hodnot, které se v organizaci sdílí a dodržují jako obecné vzory chování, jednání a vystupování. Manažerská etika n Etické chování manažera n Etické chování celé organizace Jak zlepšit etické chování? Výběr zaměstnanců Etické kodexy (vztah k zákazníkovi, zaměstnancům, očekávání od zaměstnanců,..) Vůdcovství top manažerů Etický výcvik (workshopy) Pracovní cíle a hodnocení výkonu Děkuji za pozornost.