ÚVOD DO SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Vzdělávání osob s tělesným postižením. Úvod do oftalmopedie 22. listopadu 2007 I. Vzdělávání osob s tělesným postižením VČASNÁ INTERVENCE A RANÁ PODPORA Včasná diagnostika a komplexní péče o dítě (medicínsko-terapeutická, pedagogicko-psycholo-gická) včetně poradenských služeb pro rodiče postiženého dítěte, SPC: o požadavek plošného pokrytí, o mezioborová spolupráce, o nezastupitelná úloha rodiny v péči o dítě. Předškolní věk TH Mateřská škola, TH třída mateřské školy pro děti s tělesným postižením, TH mateřská škola pro děti s tělesným postižením, TH dětský rehabilitační stacionář, TH domácí péče. SPC pro tělesně postižené. Povinná školní docházka TH Běžná základní škola, TH základní škola pro tělesně postižené, TH školy při zdravotnických zařízeních. V rámci integrace: · vhodné sezení imobilních žáků, · počítačová technologie, · jemná motorika ruky, · rozumové schopnosti – snížená koncentrace, zvýšená unavitelnost, pomalé pracovní tempo, · socializační proces probíhá pomaleji, · předmět dorozumívací dovednosti (součást IVP). II. OFTALMOPEDIE · Zabývá se výchovou a vzděláváním osob se zrakovým postižením, · cílem oboru: maximální rozvoj jedince se ZP, zajištění adekvátních podmínek pro edukaci, příprava na povolání, · terminologie: oftalmopedie x tyflopedie x speciální pedagogika zrakově postižených. Fyziologie procesu vidění Zraková ostrost – rozlišovací schopnost lidského oka, normální zraková ostrost: 5/5, zorné pole – souvisí se schopností periferního vidění, barvocit, adaptace – schopnost přizpůsobit se intenzitě světla, akomodace – schopnost vidět ostře předměty na různou vzdálenost, jednoduché binokulární vidění – schopnost vidět předmět pozorovaný oběma očima jednoduše. Klasifikace zrakových vad 1. Dle doby vzniku: vrozené // získané. 2. Dle etiologie: porucha orgánová // funkční. 3. Dle stupně zrakové vady – vycházíme z vizu (zraková ostrost, zachovalé zorné pole): o SLABOZRAKOST – lehká // těžká, o NEVIDOMOST – praktická // totální, o JEDINCI SE ZBYTKY ZRAKU, o PORUCHY BINOKULÁRNÍHO VIDĚNÍ: – funkční poruchy, vznikají na základě částečného omezení funkce jednoho oka, – šilhavost (strabismus), tupozrakost (amblyopie). Nejčastější zrakové vady Refrakční vady: – krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus. Vrozený glaukom: – poškození v důsledku zvýšení nitroočního tlaku. Vrozený šedý zákal: – zákal čočky dětského oka. Degenerace sítnice. Retinopatie nedonošených: – ROP – u předčasně narozených dětí. Retinoblastom: – zhoubný nitrooční nádor. Poškození zrakového nervu. Úrazy oka. Poradenství Střediska rané péče Soustava služeb a programů – cílem je předcházet postižení, eliminovat či zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady integrace, 0-4 roky (0-6 let). Nabízené služby: o konzultace v rodinném prostředí, o ambulantní návštěvy ve Střediscích, o týdenní rehabilitační pobyty, o odborné semináře pro rodiče, setkávání rodičů, o depistáž, o výcvik smyslů, zraková stimulace, doprovázení rodiny k dalšímu poskytovateli SPC pro zrakově postižené Návštěvy ve škole nebo v rodině (předškolní věk). Nabízené služby: o zjišťování připravenosti na školní docházku, podklady pro integraci, o SP péče a vzdělávání integrovaným žákům, o SP a psychologická diagnostika, o poradenské služby, o metodická podpora škole, o návrh IVP. Pro dospělé osoby se zrakovým postižením – sociálně rehabilitační služby (15 a více let): Tyfloservis, o.p.s. Terénní a ambulantní sociální rehabilitace nevidomých a slabozrakých. Nabízené služby: o nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu, o vykonávání sebeobslužných činností a činností nezbytných pro život (stravování, osobní hygiena..), o nácvik čtení a psaní Braillova písma, o práce s klávesnicí, o nácvik vlastnoručního podpisu, o nácvik sociálního kontaktu a komunikace, o efektivní využívání zbytků zraku a kompenzace zraku, o poradenství při výběru pomůcek. Tyflocentrum, o.p.s. Nácvik obsluhy náročných kompenzačních pomůcek pro zpřístupnění a zpracování informací, forma denního stacionáře, kurzy. TH Centrum sociálních služeb pro nevidomé a slabozraké, TH centrum pomůcek a informatiky. Vzdělávání osob se zrakovým postižením Předškolní věk TH Mateřské školy pro ZP, TH třídy pro ZP při běžné mateřské škole, TH běžné mateřské školy. Specifika vzdělávání dítěte se zrak. postižením v předškolním věku: · rozvoj zrakových funkcí, · rozvoj sluchového, hmatového vnímání, · rozvoj řeči, · rozvoj estetického vnímání, · rozvoj orientace a samostatného pohybu. Povinná školní docházka TH Základní škola pro zrakově postižené, TH integrace v běžné škole. Otázka volby vzdělávací cesty – rozhodují rodiče, vliv mají především tyto faktory: o osobnostní rysy dítěte, o vybavení vybrané školy, o umístění školy, o školní zralost dítka, o druh a stupeň vady zraku, o vyrovnání dítěte s vadou, Profesní příprava zrakově postižených TH Gymnázium pro ZP, TH obchodní akademie a obchodní škola pro ZP, TH praktická škola, TH SOU Aloise Klára pro ZP, TH střední školy a OU pro ZP v Brně, TH obchodní akademie v Opavě – třídy pro ZP, TH konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla pro ZP.