Syndrom školního neúspěchu n Postojový komplex vyplývající z předchozích zkušeností jedince s neúspěchem. Neúspěch je zinteriorizován a stává se tak významným vnitřním faktorem ovlivňujícím jednání a prožívání Wiel (1992) n Vědomí školního neúspěchu spolu s nízkým sebevědomím, pocitem studu, ponížení a úzkostí mají pro žáka hluboké a trvalé psychologické následky, které se projeví v chování Přítomny jsou aspekty: n Dlouhodobost n opakující se tendence prožitku neúspěchu n Přijetí vzorce chování vedoucího k neúspěchu Důsledky: n Nekomunikativnost n Uzavřenost n Citová závislost na učiteli (nesamostatnost, nízká sebedůvěra) n Neschopnost požádat o pomoc n Nesystematický přístup (metoda pokus-omyl) n Absence ambicí → reakce uzavření se n Chování namířené proti okolí n Je li ve třídě více žáků trpících syndromem školního neúspěchu, vytváří se velmi specifické podmínky ve skupině n „školní anorexie“ – hromadné odmítnutí školy (norma je nepracovat) n Náprava – systémový přístup