Fixace a automatizace jednotlivých hlásek u SP Předstupněm vyvozování artikulace jsou tzv. průpravná cvičení - dechová cvičení - artikulační cvičení (gymnastika mluvidel) - ovládání aktivních artikulačních orgánů • rty (postavení rtů při tvoření hlásek) • čelisti (čelistní úhel) • měkké patro (patrohltanový závěr) • jazyk (špička, hřbet, okraj, kořen) • svalstvo tváří Tvoření artikulace samohlásek u SP (Základ artikulace i odezírání) n zrakové napodobování tvaru rtů a velikosti čelistního úhlu n aktivní polohování mluvidel napodobováním mluvního vzoru a polohování mluvidel pomocí logopedických pomůcek – sondy, špátle n napodobování zvuku (tónu) na podkladě taktilně-vibračního pociťování činnosti hlasivek n využití fonátoru, indikátoru hlásek n automatizace do slovních stereotypů Tvoření artikulace souhlásek u SP n optický obraz hlásky n taktilně vibrační prožitek hlásky odhmatáním mluvidel (případně taktilní vjem pomocí přístroje) n asociace hlásky s grafémem a vizuálně motorickým znakem pro hlásku n identifikace hlásky do struktury slova (pomocí ZJ) n P, B, M n F, V pomůcky kontrolující výdechový proud - artikulační postavení (spodní ret přitlačen k zubům) - znělost – neznělost n T - artikulační postavení bez znělosti (naučit se kvůli neznělému T na konci slov) - cvičení závěru (exploze), při nedokonalém upevnění uniká výdechový proud po stranách jazyka - spojení se vokálem A - pozor na nazalitu - měkké patro nevytváří dokonalý závěr - pozor na prodloužený výdech (th…) n D - přidat znělost k T - omezit nazalitu při artikulaci A n N - odhmatání artikulačního postavení (znělost + výdechový proud nosem) - vizuální kontrola (artikulační zrcadlo) - pozor na silnou explozi, která hlásku deformuje n S - důležitý stav dentice - artikulační postavení (hrot jazyka za dolní řezáky, výdechový proud pouze středovou úžinou, neznělost) - je možné vyvodit prodlouženou artikulací T n Z - vyvozujeme ze S přidáním znělosti n Š - vyvozujeme ze S zaokrouhlením a vyšpulením rtů, posunutím hrotu jazyka do dutiny ústní, neznělá hláska n Ž - přidáním znělosti k hlásce Š n L - postavení hrotu jazyka na horním patře, pohyb jazyka, boční výdechový proud, znělost (důležité pro artikulaci R) - pozor na nazalitu, vyplazování jazyka, opačný pohyb jazyka n J - vyvozování z hlásek z I+A - pozor na nazalitu, při silném přitlačení jazyka k tvrdému patru – K - obtížně spojitelné s ostatními vokály n K - nejčastěji ve spojení s A, z T zatlačením jazyka mírně dolů a vzad - pozor na dávivý reflex, poloha vleže - při nedostatečném závěru zní jako „kch“ n G - přidáním znělosti ke K Příčiny vadného tvoření hlásek (Janotová, Řeháková, 1990) n nesprávné postavení jazyka - ť, ď, ň zní jako t, d, n – jazyk netvoří závěr proti tvrdému patru, špička jazyka nemá správné postavení - špatná artikulace l (jazyk se opírá o dásňový výstupek spodní stranou ne špičkou - k (jazyk nedokáže vysunout k měkkému patru) - š zní jako ch - n nesprávné užití výdechového proudu, nesprávná intenzita, nebo nesprávný směr - nadměrné úsilí u hlásky p – přídech – ph - přehnané artikulační úsilí u hlásky r – větší počet kmitů, hrčivé r - při špatné výslovnosti s uniká výdechový proud po jedné nebo obou stranách n nesprávné postavení rtů - nedostatečné zaokrouhlení rtů při hlásce u n nesprávné užití znělosti - obvyklé u párových hlásek, kde dochází k záměně znělosti – z/s, b/p n nesprávné užití nosovosti - typický problém výslovnosti SP – dítě nazalizuje hlásku e nebo i – posouvá kořen jazyka dozadu - hlásky j nebo l – část výdechového proudu uniká nosem - hlásky p, b zaměňuje za m a obráceně n tvoření hlásek jiným způsobem vzhledem k anomálii mluvidel (slyšící děti mají sluchovou kontrolu) - při nedovíravém chrupu vzniká mezizubní sykavost - při výměně dentice uniká výdechový proud mezerou mezi zuby n nesprávné tvoření závěru, úžiny nebo polozávěru - nedostatečné napětí rtů při hlásce p - č může znít jako š, pokud první fáze při vyslovení není dostatečně pevná Děti s kombinovanými vadami n SP a zraková vada – nemožnost opírat se při vyvozování hlásek o zrak – hmatové vnímání n SP a DMO – postižena motorika mluvidel, př. dysartrie – rozvíjení řeči se děje souběžně s rozvojem hybnosti n SP a LMD – tvoření hlásek je negativně ovlivněno motorickou neobratností Doporučení pro praxi n individuální přístup n respektování věkových zvláštností dítěte n vhodné formy motivace n práce v klidném prostředí a pohodě n hlásky cvičíme ve slovech n střídání forem práce n využití spontánního napodobování n využití zpětné vazby – proprioceptivně, sluchem, zrakem, reakce okolí Doporučená literatura Krahulcová, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. Janotová, N., Řeháková, K. Surdopedie (Komunikace sluchově postižených I.)