BAZÁLNÍ STIMULACE Literatura: VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP, 2001. RUDOLF, J., VÍTKOVÁ, M. Bazální stimulace – společné kroky životem. Diplomová práce. Brno : MU, 2000. Vývoj metody n 70. léta n Andreas Frölich n Koncept rané podpory n Nutnost týmové spolupráce: terapeut, pedagog, lékař, psycholog, rodiče atd. Charakteristika n Určeno jedincům s těžkým postižením - kombinované - těžké mentální - některé formy autismu (Úroveň kojence ve věku 4 – 6 měsíců) n Zajištění vývoje osobnosti n Přísun podnětů n Zprostředkování „přes tělo“ n „Zde a teď “ - zaměstnávání - aktivace - komunikace n V průběhu celého dne Podněty n Somatické n Vibrační n Vestibulární n Orální Viz meotar – fólie Somatické, vibrační a vestibulární podněty – důležité (utěšování) n Akustické n Taktilně haptické n Vizuální Použité pomůcky a metody n Indické baby masáže, masážní polštáře, masáže úst, žvýkání, cumlání, kousání n Hlazení, kolébání, změna polohy n Froté ručníky, pěna do koupele, žínky, houby, kartáče, kožešinové rukavice n Různě teplé koupele, fénování, natírání krémem, suchá sprcha, „hrající“ vodní lůžko n Malé vibrátory (noha, hrudník, hlava), vibrační kostky n Tlukot srdce, krátké impulsy bílého světla n Pohyby na terapeutickém válci, velký míč n Pachové, chuťové, zvukové a zrakové nabídky Oprávněnost metody n Intenzívní podněty nutné k vývoji mozkových struktur – postižené dítě trpí senzorickou deprivací, proto nutný zásah okolí n Bez zkušenosti pohybu narušen kognitivní vývoj (pozornost, vnímání, myšlení, mluvení, emocionální a sociální procesy) n Plasticita mozku – některé funkce se obnoví - některé funkce převezmou jiné oblasti mozku = princip budování drah n Intenzívní a dobře strukturované podněty – vliv na primární postižení i sekundární následky