Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy • Podle RVP pomocné školy se vydělávají žáci s tak závažným mentálním postižením,které jim neumožňuje vzdělávání na úrovni základní školy praktické nebo speciální, ale umožňuje jim, aby si v přizpůsobených podmínkách a za speciálně pedagogického vedení osvojovali některé elementární vědomosti, dovednosti a návyky,které jim umožní získat určitou míru soběstačnosti,najít vhodnou formu komunikace s jejich okolím a budou napomáhat rozvoji jejich motoriky. Program umožňuje žákům s těžkým mentálním postižením, případně žákům s více vadami, uplatnit jejich ústavou garantované právo na vzdělaní a realizovat jejich rozvojový tělesný i duševní potenciál. Organizace vzdělávání • skupinu nejméně čtyř žáků v podobě zřízení rehabilitační třídy pomocné školy • jednotlivého individuálně integrovaného žáka s těžkým mentálním postižením v podobě zakomponování do individuálního výchovně vzdělávacího programu • pro žáka s hlubokým mentálním postižením osvobozeného od povinnosti docházet do školy či povinné školní docházky, kterému je odbor školství příslušného krajského úřadu státní správy povinen zajistit po dobu věku školní docházky optimální formu vzdělávání,jsou využity vhodné prvky v rámci individuálního výchovně vzdělávacího programu. V RVP pomocné školy plní žák povinnou školní docházku. Učební plán Počet hodin týdně Počet hodin ročně Rozumová výchova 5 165 Smyslová výchova 4 132 Pracovní a výtva. výchova 3 99 Hudební a pohybová výchova 3 99 Rehabilitační tělesná výchova 5 165 Disponibilní dotace 1 66 Hodnocení žáků Proces hodnocení a klasifikace, daný v ČR tradiční škálou 1-5 s číselným nebo slovním vyjádřením, je nahrazen popisem zlepšení žáka za dané pololetí školního roku.Hodnocení je s akcentem na jeho kladnou složku stylizováno formou slovní zprávy. Slovní hodnocení prospěchu žáka převážně pochvalou a povzbuzením může být doplněno využitím všech dostupných prostředků, které budou žákům srozumitelné: obrázků, razítek, případně i drobného „hmotného“ ocenění-bonbón,ovoce apod. tak,aby byli pozitivně motivováni k další činnosti. Učební osnovy Smyslová výchova Smyslová výchova je zaměřena na rozvíjení psychických funkcí prostřednictvím smyslového vnímání,především na cílevědomé vytváření vztahů smyslového vnímání, myšlení a řeči. Smyslovou výchovou rozvíjíme jednotlivé smyslové analyzátory a jejich funkce, které jsou podmínkou správného vnímání (analyticko-syntetické činnosti),koncentrace pozornosti,prostorové,směrové a časové orientace a základem pro vytváření představ a pojmů. Ve smyslové výchově by si žáci měli systematicky a opakovaně procvičovat zrakové,sluchové,čichové a chuťové vnímání,hmat,vizuomotoriku a prostorovou orientaci, a to vždy na konkrétním názorném materiálu a v konkrétních situacích. Smyslovou výchovou zdokonalujeme i úroveň motoriky, rozvíjíme schopnost komunikace a verbálního vyjadřování.Smyslová výchova prolíná všemi předměty , pro jejíchž úspěšné zvládání zároveň vytváří předpoklady. Obsah učiva • Rozvíjení zrakového vnímání • Rozeznávání světla a tmy • Vnímání prostoru binokulárně (oběma očima),monokulárně (jedním okem) • Vnímání velikosti,tvaru a polohy předmětu • Řazení předmětu podle velikosti,rozlišování pojmů malý-velký, dlouhý-krátký • Skládání předmětů vedle sebe,na sebe, do krabice • Rozlišování: stojí,sedí,leží atd. Rozdělena na : Rozvíjení zrakového vnímání,rozvíjení sluchového vnímání,rozvíjení hmatového vnímání,prostorová a směrová orientace, rozvíjení čichového a chuťového vnímání. Obsah učiva • Rozvíjení poznávacích schopností-uvědomování si vlastní osoby • Ukazování částí obličeje,těla,jejich pojmenování • Vytváření pocitu bezpečí a jistoty • Překonávání strachu z okolí,rychlejších pohybů, hlasitých projevů ostatních dětí • Cviky rtů a jazyka atd. Rozdělena na:Rozvíjení komunikačních dovedností,řečová výchova,rozvíjení logického myšlení a paměti,rozvíjení grafických schopností. Rozumová výchova Rozumová výchova je z několika vzájemně neoddělitelných složek z rozvíjení poznávacích schopností a komunikačních dovedností,logického myšlení,pozornosti a paměti,vytváření početních představ a rozvíjení grafických dovedností. Tyto součásti rozumové výchovy mohou u některých žáků vyústit v osvojení základů orientace v kvantitativních vztazích. Cílem rozumové výchovy je rozvinutí rozumových schopností žáků na optimální možnou úroveň,již by tito žáci nemohli dosáhnout,kdyby jim nebyla poskytnuta odborná speciálně pedagogická péče.Nelze předpokládat osvojení trivia, ale je možno dovést žáky k takové úrovni sociálních, komunikačních a dalších dovedností,které jim umožní určitou míru orientace v okolním prostředí,komunikace s ostatními lidmi a soběstačnosti a nezávislosti na péči dalších osob v nejzákladnějších každodenních činnostech. Pracovní a výtvarná výchova Obsah učiva: • Sebeobsluha • Hygienické návyky • Stolování • Péče o okolní prostředí • Práce s pískem,kostkami,stavebnicemi • Modelování • Práce s barvami • Práce s papírem • Práce s textilními materiály • Práce s přírodními materiály Hudební a pohybová výchova Obsah učiva: • Sluchová, dechová a hlasová cvičení • Rytmická cvičení • Hudebně pohybová cvičení • Poslech hudby Rehabilitační tělesná výchova Obsah učiva: • Rozvíjení hybnosti • Ležení a otáčení se na vhodné podložce • Polohování s oporou • Zvedání hlavy s výdrží • Otáčení hlavy • Uvolňování končetin,cviky na podložce,přetáčení trupu • Lezení a plazení daným směrem,volně v prostoru,mezi překážkami