PSYCHOPEDIE SPECIALIZACE 3 1. Charakteristika středně těžké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2. Charakteristika těžké a hluboké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 3. Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Bazální stimulace. 4. Kombinované postižení. 5. SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 6. Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 7. Vzdělávací program pomocné školy. 8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 9. Rámcový vzdělávací program pro vzdělávání žáků v základní škole speciální. 10. Učební plán Vzdělávacího programu pomocné školy. 11. Jednotlivé výchovy na základní škole speciální. 12. Přípravný stupeň. Vzdělávací program. 13. Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. 14. Didaktické zásady používané na základní škole speciální. 15. Didaktické metody používané na základní škole speciální. 16. Vyučovací formy používané na základní škole speciální. 17. Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 18. Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 19. Metodika výuky věcného učení na základní škole speciální. 20. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 21. Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 22. Pracovní uplatnění a dospělost osob se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací. 23. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 24. Literatura z oblasti psychopedie. Výuka trvá 4h, koncipována tak, že ve 2 hodinách se probere teorie, 3. hodina bude sloužit k promítání videa, 4. hodina bude určena dotazům na již probraná témata, opakování a prezentaci studentů, kteří jako výstup ke státní zkoušce budou potřebovat deníky praxe – knihu, kam si budou zakládat zprávy ze své praxe, články, zkušenosti atd. Základní literatura: Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ŠVARCOVÁ, I. Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha : TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-4-8. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3. Rozšířená literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU-MSD, 2005. ISBN 80-86633-373. BARTOŇOVÁ, M.(ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-38-1. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. Zábavná literatura: CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1. ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9. Internetové zdroje: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [online]. Cit. 2005-08-16. Dostupné na WWW: http://www.msmt.cz.