Aplikované metody sociální psychologie Konfliktní situace a co s nimi Konflit a škola n V jakých souvislostech se ve škole objevuje konflikt a jeho řešení? ■ Jako konkrétní a reálná situace k řešení ° Např. intrapsychický konflikt, interpersonální konflikt apod. ■ Jako žádoucí dovednost učitele ■ Jako obsah výuky n Historie, dějiny věd, umění... ° Preventivní programy ■ Jako žádoucí kompetence osvojovaná žáky i ŠVP - sociální kompetence Konflikt a škola n Můžeme tedy rozlišit dvě základní modality konfliktu ve škole ■ Konflikty jako reálné situace v reálném sociálním prostředí (vč. průběhu reakcí na ně a jejich důsledků na sociální prostředí a sociální zkušenost aktérů) ■ Konflikty jako téma ve výuce i pro výuku ° Obě modality by měly být v souladu Např. „KOLIKRÁT VÁM MÁM OPAKOVAT, ŽE VĚCI SE MAJÍ ŘEŠIT V KLIDU!!!" Podvojná zpětná vazba, skryté kurikulum Postoje ke konfliktu ° Co si myslíte o konfliktu? Co si myslíte o konfliktu? 1. Rozdílný názor i. Zvítězit či prohrát 2. Provinilý 2. Spor 3. Střet 3. Zbytečný 4. Válka 4. Soupeř 5. Nevinný 5. Rozhodnutí 6. Nespravedlivý 6. Právo 7. Násilí 7. Poučení 8. Myšlenky 8. Vzdálený 9. Poranit 9. Běžný 10. Hněv 10. Nesouhlasit 11. Boj 11. Nesprávný 12. Dohoda 12. Změna Jaké tedy jsou konflikty: 7> Konflikt v souvislostech n Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života ■ viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... n Konflikt běžně potkáváme i ve škole ■ ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... ° Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě ■ mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáku, eventuálně nepedagogickým personálem ■ tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů n konflikt nemusí mít vždy negativní náboj n konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva ■ osvojení nových komunikačních dovedností ■ upevnění stávajících sociálních vztahu ■ dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních 1=1 schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině ■ dovednost jasného vyjadřování stanovisek ■ dovednost efektivní komunikace ■ osvojení dovednosti naslouchat ■ konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám -> součást sociálních kompetencí Konflikt - definice n z latinského conflictus - „srazit se spolu" n Webster - „Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících nebo neslučitelných sil nebo vlastností (jako jsou myšlenky, zájmy, nebo vôle)". d Jedná se tedy o nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. Postoje (opakovaní) n postoj - hodnotící vztah ■ viz sociální psychologie (témata postoje a atribuce) n složka rozumová i citová n projevuje se jako chování ■ t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem Charakteristiky postojů (opakování) n výběrovost ■ (k různým „objektům" různé) n orientovanost ■ (postoj kladný, záporný a neutrální) n intenzita ■ (různá „síla" - od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) n obecnost ■ (postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) ° přenositelnost ■ (postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) n relativní stálost ■ (obtížně se mění) Postoje ke konfliktu n Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: ■ Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... n Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) 1=1 ... a také na základě zkušenosti se sebou (jak reaguji v zátěži, co „je správné" ve stresové situaci - styl zvládání zátěže) n Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a ocgkavání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt pod lupou Cyklus konfliktu (zesiluje) /^důsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) >Ustoupíme ► Stěžujeme si ^Hledáme autoritu ^Nemluvíme s ním dochází ke konfliktu ► Brečíme ^Mlátíme kolem sebe ^Vtipkujeme >Bavíme se o konfliktu Fáze konfliktu n Fáze 1 ■ Postoje ke konfliktu (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) n Fáze 2 ■ Vlastní konflikt n Fáze 3 ■ Odezva, reakce n (křik, snaha mluvit o situaci, odchod...) a Fáze 4 ■ Následek (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Příčiny konfliktu n Konflikty kvůli majetku ■ Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ■ „Sedína mém místě."„Tohle je moje..." n Konflikty způsobené psychickými potřebami ■ Přátelství, láska, úspěch ■ Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ n Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. ■ Nejhůře řešitelné ■ Atakují naše vnímání sebe sama ■ Reagujeme často stažením se ■ Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu n Vnitřní (intrapsychické) ■ „Chci zhubnout ale TAK milujú buček..." n Mezi osobami (interpersonání) ■ „Ještě jednou..." „Tak co jako?" n Uvnitř sociální skupiny ■ Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru n Meziskupinové ■ Např. Žáci vs. učitelé - mobily ve vyučování atp. Utváření individuálních přístupů ke konfliktu n osobitý styl reakcí člověka na konflikt vznikající na základě řady vlivu působících na člověka: ■ společenský postoj, se kterým se ztotožňujeme v názoru na konflikt, ■ vzory jednání, které jsme odpozorovali od svých rodičů, učitelů, oblíbených filmových hrdinů a jiných významných osobností v konfliktních situacích ■ naše přímá osobní zkušenost s konfliktem Změna postoje ke konfliktu n Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné ■ Uvědomit si ■ Snažit se ■ Umět ° Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? ■ Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? ■ Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? ■ Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? ■ Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? Ochota experimentovat. Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Přístupy ke konfliktu 1 1=1 únik, vyhýbání se konfliktu: ■ představa, ze konflikt je „špatný" ° vyhýbání se dotyčné osobě ■ („Nemám s ním problém, jen ho nechci vidět...") ° odmítání vlastních neg. pocitů ■ („To mi nevadí, to se mě nemůže dotknout...") n zapírání konfliktu ■ („Toto přeci ještě není konflikt...") ° přizpůsobení (souhlas je jednodušší) ■ („Ano, samozřejmě, že máš pravdu...") ■ nevede k řešení, potlačované emoce, latentní konflikt Přístupy ke konfliktu 2 1=1 konfrontace ■ představa, zeje potřeba se konfliktu postavit, vnímá situace jako „buď-anebo", „kdo s koho" ■ hájení vlastních pozic a odmítání argumentů oponenta n („Pravdu může mít jen jedení; Tady jde o princip!") ■ konfrontace z pozice síly ° vztah nadřízený-podřízený, učitel-žák, starší-mladší... a („Už jsem řekl!") ■ často nevede k řešení, často dlouhý a úporný boj Přístupy ke konfliktu 3 i=i řešení problému ■ nutné sebevědomí, ochota a komunikační dovednosti ■ kompromis n vyjednávání, každý se něčeho vzdá ° účinný tehdy, kdy se podaří prosadit podstatné, v opačném případě - rozmrzelost a přizpůsobení se ■ dohoda ° „win-win" strategie, ochota vyjít vstříc D jde o to, aby byly uspokojeny potřeby obou stran, příčin konfliktu i to, co obě strany dohodou riskují, důvěra 1 velká šance na potlačení konfliktu v budoucnu Zásady pro řešení konfliktu ;) n Zabraňte eskalaci konfliktu (viz cyklus) n Překonejte raněné city a nahradte útočnost respektem n Komunikujte co nejlépe, aby nedocházelo k nedorozumění n Bojujte férově a zároveň hledejte cestu k dialogu n Efektivně vyjednávejte ° Snažte se pracovat konstruktivně i s nepřekonatelnými rozdíly ° Soustredte se a nezapomínejte na to, co je pro Vás důležité Jak sám (a) předcházet konfliktu n Redukujte vlastní stres ■ (pohyb, humor, pozitivní myšlení, „vypsaní se", kontakt s přáteli, měňte prostředí, zařvěte si, poslouchejte ticho nebo hudbu, dejte si masáž, čtěte, nebo se podívejte na film, relaxujte fyzicky i duševně, myslete na příjemné věci, dýchejte zhluboka) n Redukujte stres v sociálním okolí ■ (změna tématu, změna prostředí, pohyb, hra, humor...) Literatura a materiály n Shapiro, D. Conflict and Communication : A Guide Through the Labyrinth of Conflict Management ■ http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=nf n Conflict Resolution Training Tools ■ http://www.campus-adr.org/Training_Complex/trainingt(