Aplikované metody sociální psychologie Sociální reprezentace (aneb vnímání světa mezi vědou a selským rozumem) Úvodem Teoretický koncept ­ Moscovici vrací do sociální psychologie konstrukty jako jsou kultura a ideologie vnímá individuální zkušenost jako něco determinovaného a ovlivňovaného příslušností ke skupině jiných osob, se kterou sdílí podobné názory, zkušenosti, prostředí a jazyk vidí jedince jako: produkt společnosti a jejích vlivů a současně i jako aktivního činitele, který společnost aktivně mění Sociální reprezentace ­ definice (Moscovici, 2001) Ideje, myšlenky, obrazy a znalosti, které členové skupiny sdílejí. Jedná se o konsensuální světy myšlenek, které jsou skupinově vytvářeny a skupinově komunikovány jako část ,,společného vědomí". Sociální teorie se odkazují na skladiště sociálních znalostí které lidé sdílejí v podobě implicitních teorií sociálního světa a jsou složeny z pojmů i obrazů. Základní princip - sdílení Sociální reprezentace jsou sdíleny na nejrůznějších úrovních: od dominantních struktur na úrovni společnosti po specifické obsahy sdílené malými podskupinami v rámci malých sociálních skupin. Vytváření sociálních reprezentací (1) Kotvení Způsob, jakým se zařazují neznámé objekty a stimuly do existující zásobárny známých a kulturně dostupných kategorií. Jedná se vždy o porovnávání ,,neznámého, nového" se známým modelem a dochází k vyhledávání podobností s modelem a případně k úpravám nového, aby podobnost s modelem byla větší. Zařazením a pojmenováním nového objektu jsme mu schopni nejen porozumět, ale jsme schopni ho i hodnotit. Vytváření sociálních reprezentací (2) Objektifikace Proces, kterým neznámé abstraktní obrazy a ideje transformujeme do podoby konkrétní reality uchopitelné prostřednictvím jednoduchého (,,selského" ;) myšlení. Jedná se přirozenou tendenci lidského myšlení zjednodušovat komplexní informaci na jádro či ,,figurativní jádro" obrazových i kognitivních elementů. Způsobuje intuitivní a nepřesné chápání složitých problémů běžnou populací, která si neuvědomuje rozdíl mezi ,,známostí" daného pojmu a plným porozuměním. Příklady procesů objektifikace personifikace znalostí (,,šílený vědec"; ,,reforma školy je Kotásek"). figurace, kdy je abstraktní a složitá informace nahrazována metaforou, která je jednodušší a konkrétnější (,,když to smrdí, je to chemie"). ontologizování je proces, ve kterém abstraktní konstrukt dostává reálný fyzický rozměr (,,věda to jsou ty křivule a výbuchy"). Žijeme ve dvojí realitě tzv. reifikovaný svět ­ svět vědy V reifikovaném světě se orientujeme prostřednictvím racionálních pochodů, zákonů vědy, experimentů a teorií. tzv. konsensuální svět - svět naivních a implicitních teorií (selský rozum; common sense) Svět běžné každodenní zkušenosti a konstrukty v něm používané mají za úkol usnadňovat naši orientaci ve světě. Sociální reprezentace - souhrn organizované, koherentní, sociálně sdílené sady znalostí o objektu či o skupině objektů. V této konceptualizaci je implicitně přítomna i jejich struktura ­ sada znalostí která sestavuje reprezentaci z mnoha elementů, přičemž některé z nich jsou více důležité z hlediska utváření reprezentace, než jiné. Abric (1973) je označil jako centrální jádro a periferie sociální reprezentace. Centrální jádro je z hlediska utváření reprezentace podmínkou nutnou, zároveň představuje i základ pro generativitu, tvorbu nových reprezentací. V případě, že se změní jádro, mění se i celá reprezentace. Dynamismus změny reprezentace je vysvětlován nesourodostí v jádře reprezentace, které bývají vázány na další. Tyto neslučitelné elementy jsou označovány jako témata. Příklady výzkumů v ČR Způsob uvažování o problému výrazně ovlivňuje běžnou, rutinní činnost. Sociální reprezentace pojmu demokracie. Sociální reprezentace duševně nemocného u studentů psychologie. Sociální reprezentace smrti u pracovníků onkologického oddělení. Sociální reprezentace dětství. Sociální prezentace sociálních problémů klientů oddělení péče o rodinu a děti. Literatura HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998. 164 s. ISBN 80-7178-198-3