Aplikované metody sociální psychologie Davové chování, nepomáhající dav Manipulace, manipulativní taktiky Psychologie davu Dav - shluk lidí kolem ohniska společné pozornosti (Young, 1976) 1. charakteristika davu 2. dynamika chování v davu 3. teorie davového chování 4. fenomén nepomáhajícího davu Atributy davu mnoho lidí v malém prostoru bezprostřední kontakt podobnost v emocích (pocitech, potřebách, motivech) podobné reakce na stejné podněty nevládnou normy, ale pocity a emoce deindividualizace (anonymita), imitace chování Základní typy davu shluk: neorganizovaná masa lidí s nejasným záměrem a očekáváním, vzniká náhodně publikum: jistý záměr a očekávání agresivní dav: dav produkující násilí lynčující: agrese proti jednotlivci (,,spravedlnost") terorizující: agrese proti větší skupině lidí, není tak aktivní jako lynčující rebelující: mění se v organizaci únikový dav: uplatňuje se ,,panika" (stav sugesce, snížení vědomí, výrazné emoce ­ strach, úzkost) akvizitivní dav (,,rabující"): snaha něco získat expresivní dav (,,afektivní"): vyjadřuje něco navenek Psychologické charakteristiky davu deindividualizace: snížení osobní identity ,,snížení intelektu" (zúžení vědomí) ,,zvýšené vášně" ,,akceschopnost" Dynamika davu základními faktory sugesce: snížené vědomí, zvýšené emoce nápodoba: přebírání vzorců chování bez vnitřního ztotožnění psychická nákaza: zúžené vědomí zúžená pozornost sugesce nápodoba Teorie davu teorie kolektivní mysli - G. le Bon (1895): v davu se projevují instinkty, vášně (nekontrolované emoce jako hněv, impulsivita, intolerance, živelnost, fanatismus) psychoanalytická teorie - id je ovládáno silnými vůdci teorie aktuální normy (Turner, Kilian 1972): 3 základní procesy: a) nákaza, b) shovívavost (postojů, chování ­ sjednocení), c) aktuální norma teorie sčítajících se hodnot (Smelser, 1963): a) strukturovaná vodivost, b) strukturované napětí, c) všeobecné přesvědčení (sugesce), d) náhlá událost, e) mobilizace (pohotovost pro určitý druh chování), f) cesta ke kontrole Pozitivní účinky davu Léčivé účinky davu: pocit sounáležitosti (sport, koncerty, náboženská setkání atd.) Nepomáhající dav poskytnutí pomoci předpokládá: 1. povšimnout si 2. správná interpretace ,,bystander effect" (efekt diváka) ­ Lattané, Darley : čím více lidí, tím menší pravděpodobnost pomoci druhých lidí ,,pluralistic ignorance" - znásobený nezájem 3. převzetí odpovědnosti (diffusion of responsibility, confusion of responsibility), 4. rozhodnutí jak pomoci (audience inhibition) Manipulace, manipulativní taktiky Existuje široká škála postup, jak úspěšně ovlivňovat chování a prožívání druhých, které je možné pozororovat v běžných sociálních interakcích v různých prostředích Příklady ­ v blízkých vztazích Pocity viny Časté v rodinných situacích ­ ,,Jak jsi mi to mohl/a udělat?" Zlost Viz konflikty ­ pro většinu osob je agrese ze strany druhých nepříjemná Závazky, povinnosti Vyplývající z vzájemných vztahů; místy těžko vymezitelné hranice (,,Vzpomínáš si, jak jsem ti tenkrát...?") Kritika Vyvolání situace, ve které se musíme obhajovat, zatímco druzí mohou realizovat záměry Nepřiměřenost Objekt debaty je rozmlžen, nebo významově posunut (,,Já o voze, on o koze.") Bezmocnost Falešná snaha vyvolat soucit (,,Potřebuju, abys mi pomohl...") Dráždění S erotickým podtextem ­ používání flirtu jako prostředku k dosažení cíle Otázky Podsouvání významů, vyvolávání žádoucích pocitů (,,Proč jsi vlastně...?!) Manipulace způsobují, že se cítíme smutní, využívaní, nebo zneužívaní Manipulativní taktiky v sociálních skupinách Zvýšení sugestibility ,,změkčení zábran" prostřednictvím technik zvyšujících vnímavost (mj. audio, video, pohyby, mantry...) Získání kontroly nad sociálním prostředím dotyčné osoby, jejím časem i sociální oporou Mj. sociální izolace, omezení kontaktu s lidmi nesdílejícími propagovaný názor Vyloučení informací narušujících skupinový názor Kontrola komunikace, zavedení ,,vnitroskupinového slangu" atp. Donutit osobu přehodnotit vlastní jádrové vlastnosti a vnímání sebe sama Sebezkušenost je přehodnocována, vlastní historie reinterpretována Vyvolat pocity méněcennosti Člověk nevěří vlastnímu úsudku, ani vlastním schopnostem Vytváření silných negativních emocionálních zážitků Využívány k psychickému trestání (sociální izolace, změny soc. statusu, vyvolávání úzkosti) Zastrašování Nepřijetí skupinového názoru povede k nejrůznějším následkům (duševní porucha, drogová závislost, vyloučení z komunity...) Manipulace v médiích Řada taktik používaná zájmovými skupinami s dostatečným vlivem na média k prosazení vlastních cílů Útoky Vytvoření ,,slaměného panáka" Argumentace ,,ad hominem" ale i hledání obětního beránka či démonizace Př. ,,Židovské spiknutí ­ Německo před WWII") Odvrácení pozornosti Př. Film Vrtěti psem http://www.fdb.cz/filmy/25503-vrteti-psem-wag-the-dog.html Často také odkazy na národní hrdost nebo patriotismus.