Aplikované metody sociální psychologie Hodnocení ve školním kontextu příklad aplikovaného tématu Příklad aplikování poznatků Koho se aplikace týká? Jaká jsou specifika cílové populace (vnímání, způsob komunikace, sociální vztahy, ...) V jakém prostředí se odehrávají interakce? Jaká jsou specifika komunikační situace? Jaké jsou cíle interakce? (...) => S jakými sociálně-psychologickými fenomény se mohu setkat? Které jsou klíčové? Jak s nimi pracovat (v mé pracovní pozici)? Jak je zjišťovat / měřit? (...) Další příklady témat Interakce v medicínské péči (Sociální) psychologie stárnutí (Sociální) psychologie duševního zdraví (Sociální) psychologie v kriminalistice (Sociální) psychologie a soudní jednání (Sociální) psychologie zákaznického chování Mediální ovlivňování (Sociální) psychologie prostředí (Sociální) psychologie konfliktu (Sociální) psychologie řízení organizace (Sociální) psychologie a genderové role Hodnocení téma evokuje představu známkování (labeling) jedná se ale obecně o poskytování zpětné vazby na různých úrovních řízení výchovně vzdělávacího procesu ­ např.: učitel ­ žák management ­ učitel zřizovatel ­ management Hodnocení (evaluace) ve školním prostředí zpětná vazba o průběhu a výsledcích výchovně vzdělávacího procesu různé roviny uvažování ­ např.: hodnocení výkonových charakteristik (např. známkování, % přijatých) hodnocení procesu (kvalita a efektivita; vnitřní / vnější evaluace) hodnocení individuální úroveň (např. výkon žáka, výkon učitele) skupinová úroveň (např. srovnávání škol) hodnocení (evaluace) vnitřní (výroční zpráva, plán rozvoje, SWAT analýza) vnější (inspekce, akreditační komise) Hodnocení výkonu žáka Formativní i sumativní Integrální součást učitelské role Cílem regulace a (autoregulace) chování Známky vs. slovní hodnocení (např. Helus, 1999) Vyžadováno rodiči Vliv tradice vzdělávací soustavy Jednoznačná "nálepka" (label) Způsob vynucování autority (...) Snadněji se hodnotí vědomosti; Dovednosti a návyky se hodnotí hůře Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků distribuce pozornosti (+/-) hodnocení ­ nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin ­ atribuce) třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho ,,ideálu", nebo jemu samému podobným ;) Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele nebezpečí heuristik a ,,psychologizování" např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost atd. komunikativní dovednosti žáka důležitější je ,,jak" a ne ,,co" žák říká; dívky bývají verbálně zdatnější atp. kontext pedagogické situace a školní třídy výkon nebo chování v porovnání se spolužáky Učitelovo očekávání vychází z postoje k žákovi (třídě) ,,soukromá diagnostická nálepka" kladný i záporný pól sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych.) Pygmalion (Galatea) efekt (Rosenthal, Jacobsonová; Helus) Golem efekt (častější ­ Mertin) (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita Hodnocení učitele (a efektivity výuky) Efektivita výuky (učitele) bývá posuzována: studenty (př. na VŠ - bc., mgr. i pgs; kombinovanými) absolventy, kolegy, nadřízenými, nezávislými pozorovateli samotným vyučujícím (Feldman, 1989) Hodnocení ­ jiný pohled Žákovské, studentské hodnocení výuky Uživatelský pohled Realizace posledních 30. let; v ČR od konce 70. let (Mareš, 1985) Rozvoj hlavně ve VŠ prostředí Sumativní, formativní Problematika rolí (zadavetel, učitel, hodnotitel ­ žák) Pouze součást obrazu výuky; výuka je multidimenzionální záležitost (Marsch, Roche, 1997) Měřítko efektivity procesu (Stinger, Irwing, 1998) Problematika zkreslení Dimenze Složitost sleovaných jevů vylučuje univerzální nástroj (dÁpolomi, Abrami, 1997) Dva základní přístupy: Jedna obecná charakteristika efektivní výuky Multidimenzionální pojetí (hodnota učení, učitelovo nadšení, organizace výuky, skupinová interakce, vztah u-ž, rozsah a pokrytí učiva, zkoušení a klasifikace, zadávaní úkoly, náročnost a obtížnost výuky)(Marhe, Roche, 1997) Problémy: různost výuky, účel posuzování... Příklad metody The Student Evaluation of Educational Quality (SEEQ) SEEQ ­ části metody sebeposuzovací dotazník pro učitele dotazník pro žáky uzavřené otázky otevřené otázky doplňující a alternativní otázky on-line vyhodnocení, manuál a pokyny k interpretaci http://lsn.curtin.edu.au/seeq/ Výsledky Reliabilita stabilita v čase ­ vysoká např. SEEQ r=0,61 v rozpětí 13 let Specifičnost učitelova obrazu v očích studentů sympatie, studijní styl... Zkreslení ­ možné zdroje (Marsch, 1987) Korelační vztahy jsou interpretovány jako kauzální Není volena vhodná jednotka zkoumání (student vs. skupina) Ignoruje se multivariační podstata pohledu hodnotitelů Nevhodná operacionalizace pojmů, zkreslující označení proměnných Špatná koncepce projektu Faktory prosředí ovlivňující studentské posuzování (odpovědi) Předchozí zájem o učivo a předmět Očekávaná a získaná známka Volitelnost předmětu Obtížnost a náročnost předmětu Velikost studijní skupiny Ročník a typ studia Učitelovo akademické postavení Gender role učitele i studenta Typ vyučovacího předmětu Účel posuzování Anonymita posuzování Zvláštnosti studentovy osobnosti Využití výsledků (+/-) Sumativní hodnocení Nadřízení; často bez hlubší znalosti interpretují "čísla"; bagatelizují nebo naopak vyzdvihují jejich význam a kontext (McKeachie, 1997) Mechanické srovnávání výsledkůp mezi předměty a učiteli Formativní hodnocení Vnitřní záležitost pracoviště či učitele a jeho studentů Cílem posilovat odpovědnost učitelů za ped. činnost a pomáhat jejich profesnímu růstu (Duke, 1990) Výhody (možnosti) studentského posuzování Podklady pro sumativní i hlavně formativní hodnocení Získání "uživatelských" názorů Získat množství výpovědí v krátké době Získat množství výpovědí za delší časové období Získat množství výpovědí k množství předmětů, učitelů Získat množství výpovědí jednotlivým Možnost statistického zpracování (vč. validity a reliability) Zpětná vazba vyučujícím o kvalitě výuky Možnost cíleného zásahu do činnosti učitelů, kateder, fakult i studentů samotných Průběžné ověření účinnosti změn ve výuce Nevýhody (úskalí) studenského hodnocení výuky Nutnost důkladné přípravy organizátorů, posuzovatelů, i uživatelů výsledků Tvorba dobře použitelné škály je pracná a dlouhodobá záležitost Při rutinním používání některých škál vznikají potíže s validitou Při velkém počtu jednorázově posuzovaných předmětů klesá reliabilita i validita výsledků Kvalita výuky je hodnocena globálně, bez větších detailů Hodnotitelé popisují jen výseč, svůj pohled (ne vždy objektivní) Stanovení míry závažnosti zjištěných údajů je obtížné; řada kriterií, často se mísí (statistické, kriteriální, lokální atd. normy) Samotné výsledky nemohou být přímými podklady pro hodnocení; musí se analyzovat a interpretovat Účinnost výsledků závisí na osobnostních zvláštnostech těch, kteří učitelům sdělují výsledky a kvalitě dalších Charakter supervize - formativní hodnocení (Dunkin, 1990) Zdroj údajů musí být důvěryhodný Musí navodit dobrý vztah, který učitel vnímá jako snahu pomoci Nesmí navodit pocit ohrožení Musí být trpělivý, pohotový a pružný Musí rozumět aspektům konkrétní výuky Musí být schopen vyložit varianty vedoucí ke zlepšení ped. činnosti učitele Musí mít vlastní ped. zkušenosti Musí být přesvědčivý A jak je to s anketou v ISu? ;) Další zdroje informací Vybrané zdroje informací http://www.city.londonmet.ac.uk/deliberations/evaluation/urls.ht ml http://www.teacherevaluation.net/ Slovník používaných pojmů http://www.wmich.edu/evalctr/ess/glossary/glossary.htm Základní literatura Mareš, Jiří: Manuál pro tvůrce a uživatele studentského posuzování výuky. Praha, Karolinum 2006. 75 s. ISBN 80-246-1234-8