7 B Vztah stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty A1 j a jejich sociální pozice ve školní třídě PsUUAV Tomáš Kohoutek, Stanislav Ježek a Jan Mareš c^01.0""». ^»-IS Ml-V S\ PROBLÉM}- : týkají všech oblastí života včetně Jsou oJivněny řadou faktorů (např. kopii ti vní mi Charakteristikamt, výchovou zvládání zátěže v širším pojetí (napf. Vrtieeton, 19%: 48) ovlivňuje i průběh sociálních Interakci Jedince a to nejen v dosud převážně zkoumaných extrémech (napf. Rudolphová etal-, 1995; Ehrenberg, Cox.Koopmari, 1990) v malé sociální skupine typu Školní třídy, kde Interakce mají I určitou historii ovlivňuj! sociální status člena skupiny (napf. Mareš, Křivohlavý, 1995: 147; Macek) - zvládáni zátěže muže být napf. Jedním ze zdrojů, které pozici člena skupiny spoluvytvářejí, poskytování sociální opory napf. jednou z forem odměn v rámci skupiny u třináctiletých dětí Jsou copingové strategie dostatečné diferencované a relativně stabttnt, aby bylo možné zkoumat jejich vlivná sociální prostředí třidy (Lemer, 1985, Macek 1999:36) METODY \- Pilotní verze dotazníku pru zjišťování struktury zvládání zátěže dětmi ve třech různých životních kontextech - vrodlně, ve ŠkcJe a v kontaktu s vrstevnky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi kategoriemi problému, Intenzitou jejich prožívání a stylem Jejich zvládání. Studie vychází z referenci o způsobech zbádání zátěže ve školním prostředí. Pilotní verze dotazníku mapující vybrané aspekty psychosociálního prostředí Školní třídy. V této studil se zabýváme výsledky Částí dotazníku zaměřené na hodnocení druhých metodou SOfttD (dimenze viiv, sympatie, pomoc, důvěra, konfliktní chování). Pro účely této studie nevyužíváme data o subjektivním vnímání sociálního klimatu třídy, školní úspěšnosti, rizikového chování a sociální opory, které byly rovněž součásti dotaxnku A VZOREK Výzkumný vzorek přímo vycházíze vzorku longitudinal ně sledovaného v ČR v rámci psychologické části mezlnárodnístudle ELLPAC. Interpretace faktorové struktury dotazníku zvládání zátěže se opírají o týsledky 340 děti individuálně vyšetřených dětí. Analýz» souvislostí proměnných zvládáni zátěže se sociální pozicí žáka ve třídě vychází z údajů o vybrané části vzorku - celkem 89 třináctiletých děti (43 dívek, 46 chlapců) individuálně longitudinal ně sledovaných ve studil ELSPAC, u kterých byly informace z individuálního šetření doplněny o Informace získané ve školních třídách od jejich spolužáků (SOWDJ. Celtem bylo dotazováno 69 tříd v brněnských školách a jejich 1644 žáků. Sběr dat proběhl na jaře 2005. \ VÝSLEDKY - FAKTOROVÁ STRUKTURA STRATEGIÍ ZVLÁDÁNÍ A OKRUHŮ PROBLÉMŮ |- Okruhy problémů Faktorové analýza dotazníku zvládáni zátěže umožnia Izolovat 6 základních faktorů - kategorií problému, které děti vnímají: ♦ problematické VZtahy S vrstevníky a V kolektivu, který pokrývá oblast cd absence dobrého kamaráda/ kamarádky (Lemer, 1985, Macek 1999: 36), přes vztahy ve třídě, nepřátelské chovaní po neporozumění s většinou vrstevníků jako takových ♦ problémy S UOtienlm „OSObníhO prOStOrU" - (Nceck, 1992, Seltzerová. 1989) subjektivně málo volného času, nemožnost věnovat se tomu co chci a co plánuji, pocit omezováni ze strany rodičů, neshody s dospělými, Špatné vztahy se sourozenci ♦ problémy týkající se schopností a Školní výkonností zvládání škdní zátěže (čáp, Mareš, 2001:527) zahrnuje i aspekt postoje rodičů, vztahu ke Škole a představ o vlastní profesní'budoucnosti ♦ neshody S dOSpélýml - (Macek, t999: 6«) nejvíce sycen položkami .často nosím poznámky" a „mám neshody a problémy s některými z učitelů*, ale týká se I postojů rodičů ke školnímu výkonu, chování a úpravě zevnějaui a neshods dospělými obecně ♦ otázky, související se zménou prožíváni, sociálních vztahů a identity «Macek, 1999), který je překvapivě sycen položkami s pozitivním 1 negativním obsahem (lepší porozuměni s mnoha lidmi, změna pohledu na mnoho urči, stejně Jako bezradnost ohledně dosud neznámých pocitů, chuť mnoho věcí změnit, pocit, že nevím, co chci a potíže s láskou) ♦ problémy Vrodlně signalizují přetrvávající význam rodičů (Macek, Osecké, 1996); nejvíce Je sycen položkami, které identifikují konfliktní vztahy rodičů mezi sebou, rodičů a respondenta, ale zahrnuje též Incidencí blue nespecifikované závažné nepříznivé události a zdravotních problémů respondenta Hskúm, proto regresní skóry jednotlivých faktorii Zvládáni školní zátěže Škola Je prostředí, které nabízí široké spektrum zdrojů zátěže (napf. interakce se spolužáky, 5 učiteli, kurikulum, skryté kurikulum atd. - srv. Čáp, Mareš, 2001: 527) a současně svým charakterem limituje možnosti se jim vyhnout. Představuje typizované prostředí, kterým projde drtivá většina populace. Způsob zvládání zátěže bývá považován za jednu z proměnných úspěšné adaptace ve škole. Zvládáni zátěže je důležitou součástí nejen školu J10 kurikula ale I „skjytého kurikula" (Jackson, 1968) - tj. toho, „co všechno" kcnkrétní škola konkrétnftio žáka naučí. Při zpracováni dat jsme využili shodnou metodu faktorové analýzy Jako v předchozím případě a vycházeli jsn zvládání školní zátěže. Izolovali jsme 8 hlavních složek kombinujících zvládaci i obranné reakce (Ericksonová et z části dotazníku, týkajíc .,1997: 46): nejsilnější faktor komplexního řeŠWlf - zahrnuje položky vlastního aktivního řešení, ate i vyhledávání opory v různé podobě, regilace vlastních emocí, vyhledávání Informací a pokusů o restrukturad problému, změny vlastního přístupu a případné odčinění vzniklého problému faktor odklonu od problému, sycený položkami, které vyjadřují snahu vyhnout se problému, neřešit jej, přestat na ně] vůbec myslet faktor iZOlaee, rwjvýr axnéji sycený položkami, které vyjadřují skrývání «Isstniho problému préd ostatními faktor sebevědomého aktivního řešeni problému, týkající se aspektů aktivity, prosazeni vlastní vůle, exprese pocitů, kcrfrontace s původcem problému, ale i zpětné restmkturace faktor podlehnutí prOblémU, Selhání kontroly vnějši (neovládnuti se) i vnitřní (nutnost pořád na problém myslet), negativně sycený I položkou .jsem zvyklý/á řešit věci v klidu" a „mctiu se bez cfcav svěřit rodičům". Podobně jako předchozí faktor souvis! i se snahou .otevřeně si prosadit svou" faktor VyhybaVOS tí a UnlkU, zde především od původce problému a směrem do samoty nebo fantazie faktor skrýváni reakce na problém a faktor, sycený solitérní položkou „PohOVOrím Si S Učitelem" a okrajově negativně těž vyhledáváním přirozené opory kolektivu (.Když jsem ve společnosti, se svými kamarády, pomáhá mi to, i když se s nimi o problému nebavím") FtktBTf j»«&Hto fíctry »akiťíunt, které vyjadruj i prQběfi reakcr. PwfaiíW ht&xKtn! tmbUmu *Mt s&Hbl 1 rSmýni rrakiani - mpr •*,;•* ti^* cMAÍo") Jt ipataälŕ jakenkonfii'trieflklowour •akci, tak pn odkltmotltrobtrm 11 vbutnt inlaci <*tů*av}t,mki)ükst j«M 0ittjmukttftwi)smbMmS). Virt»irtt\irBBpnbUTB, ijgmSnfM Jrf» subjektimi lewim* : Mtaimna twoblřmttitidnNsttt, Ikdsi i*&ici")iemtii > j»*uw a attívnfttírníi s uruttitl iňdlttmiiX. jfratcc i iteMlI :mln.j,/ nM. t~f~ori .yjlrttik irmhf r ir* iřet&dhocmim pnbtírm jtkv nevýn>w*ho (laiafus, FoHuyitrwri fnUtm o»b> týt* - rMK&n. JVYŠ LEDKY - SOUVISLOST STYLU ZVLÁDANÍ S POZICI VE TRIDE Souvislosti typu problémů a jejich řešeni Cílem analijzy je napomoci porozuměni recipročnímu vztahu mezi problémem a jeho řešením a osvětlit nejasnosti, plynoucí z příliš obecné formulace položek pro subjektivní hothoceni významu problému. Sledovány jsou pouze způsoby řaíani problémů, louhujících m ikolou. Toto omezení však považujeme za odůvodněné a funkční - chováni žáka ve skote můfe souviset s dalšími aspekty Jeho života; strategie zvládám'zátěže podle některých studií Inapř. flyers et aj., 1998i vykazují stabilitu v Čase 1 v rámci různých situaci nemají vztah k určitému typu řasení, mírni strategie Izolace či úniku, naopak mírně méně časté Je komplexní aktivu ♦ problémy 1 udržaním intt|rity „osobního prwtoru" jsou ča prostřednictvím izolace, mfrné častějsí je i podlehnutí, ztráta kontrt typem problémů a jejich důsledky • problémy, spojen« 1* schopnostmi a školním výkone«) nacházejí sv« v odklonu či podlehnuti a ztrátě kontroly, mírně častějl také v Izolaci neshody 1 dospelými častějl souvisejí s tocSehn častějl také s aktivní 1 kontroly, !oju, vztahu a identity Je zvláštní faktor problémů -položky byly zařazeny mimo Jiné pro zachycení vývojové změny, vyjádřené, Jak vzrůstající kognitivní komplexitou, tak například 1 emoční labilitou a nejasnostmi ohledně vlastní Identity. Podle očekáváni souvisí takto pojatá vývojová změna s vyšší Incidencí komplexního aktiwiího řešení problému, ale mírně četněji téz s ostatními strategiemi kromě skrývání problému, Izolace a svěřování učiteli. problematická atmosfér« rodiny a rodkiné komu nik*«* I vyšší nemocnost souvisí s vétíi tendencí reagovat na problémy podlehnutím a ztrátou kontroly. Jné významné souvislosti nenacházíme, je ale například otázkou, do jaké msy může být samo onemocnění reakci na konfliktní situaci (srv. např. Chvála, Trapkoié, 1997). Sociální pozice, problémy a jejich řešení Sociálni poetce, role a modely chováni, které si žák ve škole osvojuje mohou výrazně ovlivnit jeho vývoj i mimo kontext Školy. Zvládáni zátěže jako nedílná součást těchto sociálních procesu spoluurčuje sociální pozici. Sociální pozice opět reálně ovlivňuje možnosti zvládání (např. dostupnost sociálni opory), podobně jako múze sama představovat prvek zátěže (srv. Macek, 1999:36). Proto přistupujeme i k další analýze, v nö vycházíme z kombinace sebepopisu a hodnoceni druhými osobami metodou SDRAD. Problémy a pozke * čím více respondent reflektuje problémů s vrstevníky, tím měně jej vid! spolužáci jako ochotného pomáhat a důvěryhodného (1) «> fám více respondent reflektuje problémy s vrstevníky, tím měně vidí své spolužáky jako ochotné pomáhat a důvěryhodné (Z) ► čím respondent reflektuje vice problémů s spolužáci wimaji jako vlivného (3) školní výkonností, tím méně jej ♦ čím respondent reflektuje více neshod s dospělými, tím méně Jej Jeho spolužáci vnímají jako sympatického, ochotného pomáhat a důvěryhodného a zároveřt jej vnšnají jako více konfllktníio (4) řím více respondent reflektuje problémy v rodině ivé spolužáky (5) tfrn více vidí jako konfliktní 1 • subjektivní reflexe problémů s Integritou osobnilo prostoru, podobně subjektivní reflexe změny, vývoje postojů, vztahů a Identity nemá typické obecné souvislosti s hodnocen im vlastní pozice I pozice spolužáků í vládáni a pozice • faktor komplexním zvládání zátěže pozitivně koreluje s vnímáním respondenta spolužáky jako ochotného pomáhat a důvěryhodného a zároveň respondent sám vnvná své spolužáky jako více důvěryhodné (1) » faktor odklonu od problému souvisí s vnímántm spolužáků Jako důvěryhodných (2) ě koreluje s » čím více je respondent ochoten konzultoval své problémy s učitelem, tím více vid! své spolužáky jako důvěryhodné (■*) » faktory Izolace, skrýváni problémů, skrýváni reakce a sebevědomého aktivního řešení nemají typické obecné souvislosti s hodnocením vlastni pozice i pozice spdužáků ľä. S mk S. 1£ *a SP t @mi- - a— Šf: - »i ■■-j-.-.;;. -..-.-;■■.;-----------------------------------^—- •~(j?ř^: : ::.-3p: Sr-tft=-r=q>~ "■; :: ľ z