Psychologie zrakově postižených Psychické procesy u zrakově postižených zvnímání zpozornost zpaměť zpředstavivost zmyšlení zřeč a komunikace Vnímání NORMÁLNÍ ZRAK: zCelistvost – zaručena kombinací všech smyslů při vnímání, minulými zkušenostmi zVýběrovost – vztah k aktuálním potřebám, zaměření jen na část z celku zVýznamovost – objekt je nositelem informací a významů, uplatňuje se proces zobecňování a verbalizace TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zCelistvost - narušena ztrátou či narušením základního smyslu – zraku zVýběrovost – množství podnětů je redukováno a tím i možnost výběru zVýznamovost – objekt není pochopen a vnímán ve svém plném významu Pozornost NORMÁLNÍ ZRAK: zbezděčná – spontánní zájem a koncentrace pozornosti na vybrané jevy/ předměty zzáměrná – možnost koncentrace pozornosti TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: ·bezděčná – redukce množství objektů ·záměrná – zaměřená na sluchové podněty, jejichž jednotvárnost unavuje. ·Snížení aktivační úrovně až po deprivaci Paměť NORMÁLNÍ ZRAK: zUchování důležitých informací, množství informací je možné získávat opakovanou vizuální zkušeností TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zMnožství informací není možné získávat opakovanou vizuální zkušeností. zNutné zapamatování a dlouhodobé uchování velkého množství informací, často jen slyšených z(*opakování, systém*) Představy NORMÁLNÍ ZRAK: zPředstavy: na rozhraní mezi smyslovým a abstraktním poznáváním zméně intenzivní než vjemy, nestálé, trvalé, možnost poznávat i minulé a budoucí TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zzlomkovité, schematické, konkrétní zvýskyt verbalismů z*opakování,názornost Myšlení NORMÁLNÍ ZRAK: zzobecněné, nepřímé, zprostředkované poznávání zmyšlenkové procesy – analýza, syntéza, zobecňování... TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zkonkrétní,chybí vizuální myšlení zobtíže při srovnávání zobecňování, vyčleňování obecných a nepodstatných znaků zobtíže s propojením informací Řeč a komunikace NORMÁLNÍ ZRAK: zMožnost abstrakce, představivosti, získání slovní zásoby zkušeností, spojením předmět/jev – slovo TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zVerbalismus – porucha vzájemného poměru smyslového a pojmového ve prospěch převahy pojmového. zVývoj řeči opožděn asi do 7let, pak rychlý rozvoj - řeč je kompenzačním prostředkem zzvýšený výskyt poruch řeči (zejména dyslálie) z*stereotypy v chování* Orientace v prostoru NORMÁLNÍ ZRAK: zMožnost neomezeného pohybu, vnímání prostoru zZrak zHmat: -Pasivní hmat -Aktivní hmat -Instumentální hmat zSluch TĚŽKÉ POSTIŽENÍ ZRAKU: zOmezení pohybu a vnímání prostoru. zChybí celistvost, prostorovost. Vytvoření představy předmětu vnímaného hmatem je těžší než u zrak. vnímání. Hmat je sukcesivní, analytický způsob vnímání. z(*stálost prostředí*) Studijní literatura: VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie. Praha: UK, 1995. ISBN 80-7184-053-X OPATŘILOVÁ, D. (Ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními potřebami. Tišnov: TURSUM, 2006. ISBN 80-210-3977-9