Psychomotorický vývoj jedince se zrakovým postižením a jeho zvláštnosti Referenční trojúhelník dle Trevarthena – vidící dítě Referenční trojúhelník dle Trevarthena – nevidomé dítě Vývoj zrakového vnímání (0-6m.) z0 – 2 měsíce - fixační reflex - dítě se dívá každým okem zvlášť, druhé oko může zašilhat, vnímá světlo a tmu z2. měsíc - binokulární fixační reflex - vidění oběma očima, schopnost krátkodobé fixace na vzdálenost asi 10cm. Kojenec je schopen pozorovat pohybující se předmět ze středu ke straně a opačně, neumí pohledem přejít tzv. středovou čáru z3. měsíc - reflex konvergence a divergence - objevují se protisměrné pohyby očí (konvergence/divergence), dítě reaguje na obličej, sleduje své ruce, je schopno zaostřit do vzdálenosti 50 cm z4. měsíc - reflex akomodace - schopnost ostrého vidění na různou vzdálenost, dítě sahá po předmětech a prohlíží si je z6. měsíc - reflex fúze - obrazy obou očí se v mozku spojí v jeden, dítě sleduje dění kolem sebe, očima hledá zdroj zvuku, sahá po předmětech, fixuje předměty ve vzdálenosti 1 metr, pohybující se i padající předměty, rozvíjí se barevné vnímání Vývoj zrakového vnímání (starší 6m.) z9. měsíc - upevnění binokulárních reflexů, dítě dobře akomoduje, sleduje dění kolem sebe z1 rok - rozvoj prostorového vidění, dítě může stále narážet do předmětů, vnímání prostoru ještě není stabilizováno; rozvíjí se výtvarné aktivity z3 roky - ukončení vývoje reflexů, rozpoznání a pojmenování předmětů a barev z6 let - stabilizace binokulárních reflexů v případě poruch binokulárního vidění je do tohoto období možná náprava Vývoj motoriky vidícího dítěte vs. dítěte s těžkým postižením zraku (0-6m.) z0 – 4 týdny - tonicko-šíjový reflex držení, pohyby jsou křečovité, ruce sevřené v pěst na stejné úrovni jako dítě vidící z6 týdnů - sledování obličeje a reakce na něj, pohyby jsou plynulejší, ruce se uvolňují z4 měsíce otáčení hlavičky ze strany na stranu, dítě sahá po předmětech mimo středovou čáru, na bříšku se opírá o předloktí a zvedá hlavu z6 měsíců - na bříšku „pase koně“ – dlaně jsou otevřené, sahá po předmětech, otáčí se ze zad na bříško z0 – 4 týdny – stejný vývoj jako dítě vidící z6 týdnů - pohyby jsou plynulejší, ruce se uvolňují z4 měsíce - dítě nereaguje či jen omezeně na předměty a osoby ve svém bezprostředním okolí, mimika je chudá, dítě je záměrně tiché, aby mohlo dobře slyšet. Dítě nemá dostatek podnětů, nezvedá hlavičku, šíjové svalstvo je ochablé z6 měsíců - dítě je pasivní, posazené krátce sedí Vývoj motoriky vidícího dítěte vs. dítěte s těžkým postižením zraku ( starší 6m.) · 8 měsíců - objevuje se pinzetový úchop překulí se na bříško, hlavičku zvedá jen na chvíli z10 měsíců - dítě samostatně sedí, do sedu se dostává z pokleku, začíná lezení z1 rok - dítě stojí jistě s oporou, chůze s přidržením z1,5 roku - samostatné postavení se v prostoru, samostatná chůze z2 roky - jistá chůze po rovině, po schodech s přidržením, po 2.roce bez držení z8 měsíců - překulí se na bříško, hlavičku zvedá jen na chvíli z 10 měsíců – na bříšku „pase koně“, pasivně postavené chodí úkrokem z1 rok - zvedá se do sedu, stoupá, leze z1,5 roku - chůze s oporou z2 roky - samostatná chůze (u některých nevidomých dětí až ve 3 letech) Batolecí věk: zZDRAVÉ DÍTĚ: DÍTĚ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM: zautonomizace z vazby na nejbližší okolí - vazba na okolí zrozvoj samostatné lokomoce - opoždění samostatné lokomoce zrozvoj motoriky - opožděný rozvoj motoriky zexpanze do prostředí - strach z neznámého prostředí zrozvoj řeči - opoždění vývoje řeči – řeč je kompenzačním prostředkem zmotivace prostředím k pohybu - uspokojení potřeb pohybu automatismy zrozvoj koordinace oko – ruka - manipulační aktivita chybí zsociální význam lokomoce - nesamostatně se pohybující dítě = nízká úroveň zvýběr vlastností pozorovaného objektu - nemožnost úplného vnímání předmětů zhra a jednání nápodobou - nápodoba není možná zvědomí norem a pravidel - nevyžadování norem a pravidel zprosazování se ve skupině - pasivita, závislost na ostatních zvědomí trvalosti předmětu - neschopnost zrakového ujištění o existenci předmětu Předškolní věk: zZDRAVÉ DÍTĚ: DÍTĚ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM: ziniciativa, sebeprosazení - pasivita zzískávání informací - verbální kompenzace zregulace chování dítěte - chybění zpětné vazby zvyrovnaná výchova - ochranitelská / trestající výchova zpostavení v kolektivu, nezávislost - neschopnost prosadit se, pomoc dospělých zrozvoj pozornosti - slabá koncentrace pozornosti zfixace na vizuálně prezentovanou formu - vizualizace chybí nebo je postižena zvývoj kresby - vývoj kresby jako u zdravých dětí,se specifickými rysy zzáliba ve hře a vyprávění - záliba ve hře a vyprávění zučení zkušeností - učení a pozorování přes zprostředkovatele Školní věk: zZDRAVÉ DÍTĚ: DÍTĚ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM: zvyvážený vývoj dítěte - nerovnoměrný vývoj dítěte zpřizpůsobení se prostředí - přizpůsobení se i skupině a požadavkům zdravých vrstevníků zsnaživost = úspěch - časté zažití neúspěchu zvyvážené hodnocení - zkreslené hodnocení zdůrazňující odlišnost zidentifikace s učitelem - silná identifikace s učitelem (*internát) zdůraz na vizuální paměť - důraz na sluchovou paměť zpotřeba pohybové aktivity - omezení pohybu zpotřeba otevřené - nejistota budoucnosti - častá sociální neakceptace okolím Studijní literatura: VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie. Praha: UK, 1995. ISBN 80-7184-053-X OPATŘILOVÁ, D. (Ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními potřebami. Tišnov: TURSUM, 2006. ISBN 80-210-3977-9