Fyziologie procesu vidění ►Lidské oko vnímá světelné podněty různé vlnové délky ►Světlo, kt. se do oka dostává prochází optickým prostředím oka Optické prostředí oka: ►Soustava průhledných tkání ►Rohovka, oční komorová voda, čočka a sklivec ►Paprsky se lámou přes zakřivené plochy rohovky a čočky Akomodace: ►Schopnost oka přizpůsobit se vidění na různou vzdálenost, zejm. na blízko ►Ciliární sval v řasnatém tělese, pružná čočka, vazivový závěsný aparát Zraková ostrost: ►Rozlišovací schopnost oka ►Nejdokonalejší v místě žluté skvrny sítnici ►Stupeň zrakového postižení = míra zrakové ostrosti Centrální vidění: ►= vizus ►= rozlišovací schopnost oka – nejmenší pohledový úhel, pod kterým musejí být dva objekty, aby mohly být vnímány odděleně Vyšetření zraku do dálky: ►Schnellenovy optotypy ►Pflügnerovy háky ►Tabule typu „log MÚR“ - Landoltovy prstence Landoltovy prstence ►Běžná vyšetřovací vzdálenost je 5 m ►Zraková ostrost je zapisována do zlomku §Čitatel – vzdálenost od optotypu v m §Jmenovatel – vzdálenost, ze které by měl být daný řádek přečten ►Fyziologický vizus = 5/5 Vyšetření zrakové ostrosti do blízka: ►Jägerovy tabulky ►Priegel-test ►Pracovní vzdálenost 35 cm (30-40 cm) ►Různá velikost písma Poruchy ostrosti zraku dle WHO: ►střední slabozrakost – 6/18 – 6/60, kategorie zrakového postižení 1 ►silná slabozrakost -6/60 – 3/60, kategorie zrakového postižení 2 ►těžce slabý zrak – 3/60 – 1/60, ZP do 20ş nebo 45ş jedno oko, kategorie ZP 3 ►praktická nevidomost – 1/60 – světlocit, ZP do 5 ş, kategorie ZP 4 ►úplná nevidomost - ztráta světlocitu - zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí, kategorie zrakového postižení 5 Rozdělení zrakových postižení pro školní účely: ►Děti slabozraké: ►Děti se zbytky zraku: ►Děti prakticky nevidomé: ►Děti naprosto nevidomé: Zorné pole: ►Na zevních stranách až 90° ►Na straně nosu nahoře a dole jen okolo 60° Periferní vidění: ►Vnímání sloužící k prostorové orientaci, adaptaci na snížené osvětlení ►Výpadek v zorném poli – skotom ►Terč zrakového nervu (tzv. slepá skvrna) – fyziologicky slepé místo Vyšetření periferního vidění: ►Manuálně ►Perimetr Amslerova mřížka Refrakce oka: ►= poměr mezi lomivostí optických prostředí a předozadní délkou oka ►Emetropické oko x ametropické oko ►Refrakční vady: §Krátkozrakost (myopie) §Dalekozrakost (hypermetropie) §Astigmatismus Zornicový reflex: ►Schopnost zornice reagovat na různou intenzitu osvětlení Nitrooční tlak ►Nitrooční tekutina ►Udržuje normální tvar oka Vyšetření barevného vidění: ►Testovací rozmezí 380-760 nm ►Worthova světla ►Tabulky – Stilling, Ishihara, etc. ►Anomaloskop Studijní literatura: KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 PEŠATOVÁ, I. Vybrané kapitoly ze speciální pedagogiky se zaměřením na oftalmopedii, Liberec, 1999 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 1998 KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě, Praha: Septima, 2001 a další