Proces výchovy (etapy výchovy) Kateřina Dvořáková 79407@seznam.cz • Edukaci, tedy výchovu a vzdělání chápeme jako celoživotní proces člověka a bereme na vědomí její dlouhodobost – rozložení v čase a posloupnost, vedoucí do jednotlivých kroků a etap. • Proto proces výchovy bývá členěn na několik etap a zpravidla nahlížen z pozice vychovatele jako subjektu výchovy. Etapy výchovného procesu: • Etapy výchovného procesu jsou výsledkem jeho teoretické analýzy. Studium etap výchovného procesu má teoretický i praktický význam pro pedagogiku jako vědu. • Logika průběhu etap výchovného procesu je závislá na mnoha činitelích např. na výchovném cíli a obsahu, prostředcích výchovy, úrovni vychovatele a vychovávaného. • Ch. Vorlíček vymezuje tyto čtyři etapy výchovného procesu: 1) Etapa počáteční pedagogické diagnózy, ve které výchovný pracovník zjišťuje výchozí stav, úroveň a možnosti vychovávaných. Zajímá se o jejich dosavadní dovednosti, zájmy, potřeby a přání, ale také o fyzický a duševní stav a zdraví, jako o základ, který má být dále rozvíjen. • Při diagnostikování se využívá především metody pozorování, rozhovoru, analýzy písemných prací a dokumentů. • Vychovatel na počátku interakce s vychovávaným potřebuje zjistit, jaký je žák nebo skupina dětí, kterým se má věnovat a v jaké sociální situaci se nacházejí. Na dítě působily pozitivní i negativní vlivy, bylo záměrně či nezáměrně ovlivňováno. • Etapa vstupní pedagogické diagnostiky je nezbytná pro vymezení cíle, obsahu a prostředků výchovného procesu. Umožní vychovateli respektovat úroveň současného stavu žáka a také mu usnadní odhadnout způsob práce v dalším období. • V etapě počáteční pedagogické diagnózy provádí diagnózu nejen vychovatel, ale také vychovávaní, kteří se snaží poznat svého vychovatele. 2) Etapa pedagogického projektování (plánování), je vysvětlována jako přesné stanovení cíle, obsahu a prostředků výchovy, způsobu sledování a hodnocení, nakolik se vychovávaným daří postupovat v učení. • Důležitou složkou této etapy je představa o realizaci úkolů, to znamená v jakém časovém rozsahu, jakým způsobem a kde se bude cíl naplňovat. • Projektování je založeno na znalosti současného stavu, záleží na jasné představě toho, čeho chceme v daném úseku výchovné práce dosáhnout. • Pedagogickým projektováním se většinou zabývá vychovatel sám. 3) Etapa regulace učení vychovávaných, znamená vytváření výchovných situací, v nichž se formují osobnosti vychovávaných. • Tuto etapu dále dělíme na fáze: I. Fáze přípravy vychovávaných na aktivní osvojení učiva • V této fázi by se měl vychovatel snažit zajistit kázeň a vytvořit příjemnou atmosféru, ve které se rozplyne napětí, kde se vychovávaní budou moci volně ptát. II. Fáze seznamování s novým učivem • Má se opírat o přímou zkušenost, která zahrnuje práce v terénu, návštěvy zajímavých míst, určité aktivity ve třídě či v laboratoři. Využívají se názorné pomůcky. • Při studiu dochází k využívání klasických výukových metod např. práce s učebnicemi, využití audiovizuálních pomůcek, přednášek. III. Fáze upevňování osvojeného učiva • K fixaci osvojených vědomostí dochází při opakování a procvičování látky. 4. Etapa výsledné pedagogické diagnózy (zpětné vazby) • je zjišťováním (při využití metod pozorování, písemných prací), do jaké míry bylo dosaženo stanovených cílů, jak se vychovávání v průběhu výchovného procesu změnili. • V této etapě získává vychovatel informace o vychovávaném, ale také o sobě samém, o své práci, o svých odborných a profesionálních dovednostech. Jedná se o důležitou zpětnou vazbu pro vychovatele. • Dále zde může docházet také k hodnocení vychovávaných (klasifikace, slovní hodnocení), které je zpětnou vazbou pro vychovávané a které by mělo být co nejjednodušší. Toto hodnocení většinou provádí vychovatel, zapojit se ovšem mohou i vychovávaní (POZOR na neobjektivní hodnocení: nadhodnocování kamarádů a sebe sama při sebehodnocení, nebo podhodnocování spolužáků při vyřizování si účtů). Vychovávání mohou hodnotit rovněž své vychovatele. Je to významná zpětná vazba pro vychovatele. J. Maňák a M. Nováková analyzují výchovný proces z hlediska výuky: 1. Psychická příprava na osvojování učiva. 2. Osvojování nových vědomostí, vytváření představ a pojmů. 3. Vytváření dovedností. 4. Upevňování a prohlubování vědomostí a dovedností. 5. Používání osvojených poznatků a činností. 6. Prověřování a hodnocení žákovských výkonů. Také L. Mojžíšek uvažuje pouze o etapách procesu výuky: 1. Motivace 2. Expozice 3. Fixace 4. Verifikace • Literatura: • GRECMANOVÁ, H.; HOLOUŠOVÁ, D.; URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, Nedatováno • HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Základy pedagogiky I. Olomouc: 1993 • VORLÍČEK Ch. Úvod do pedagogiky. Praha :UK, 1994. • SVOBODOVÁ, J.; ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: 2007