GENDER úvod do problematiky Jana Kubrická Katedra pedagogiky kubricka@fsps.muni.cz STRUKTURA PŘEDNÁŠKY ● Gender – definice ● Kulturní podmíněnost genderu ● K historii kategorie gender ● Úrovně genderové analýzy ● Teorie učení genderovým rolím Jak rozumět pojmu GENDER? ● Sociální rod – tj. Sociální, kulturní a psychické aspekty pohlaví ● Sociální učení ● Sociální konstruktivismus (P.L. Berger a T. Luckmann): Sociální skutečnosti jsou vytvářeny lidmi PROČ STUDOVAT GENDER? ● Rozpoznat činitele ovlivňující duchovní, sociální, symbolický svět, komunikaci (normy, očekávání, předsudky, instituce, atd.) ● Genderové role: soubor pravidel, která definují chování, zájmy, hodnoty apod. vhodné pro ženy a muže ● Společnost „produkuje“ muže a ženy KULTURNÍ PODMÍNĚNOST GENDERU ● Naučené kulturní a sociální rozdíly ● Jiné projevy v čase a mezi kulturami ● M. Meadová: různé definice maskulinity a femininity v různých společenstvích př. kmen Arapešů Nová Guinea – jiný obsah rodičovství pro muže a ženy Z HISTORIE GENDERU ● USA 70. léta – kontext feministického hnutí – vymezení se proti biologickému determinismu (biologie není náš osud) ● 90. léta – Men´s Studies – mužské jako specifické ● Zahrnutí obou rodů ● Rostoucí popularita ● Souvislost s jinými sociálními kategoriemi ● Interdisciplinarita ÚROVNĚ GENDEROVÉ ANALÝZY ● INDIVIDUÁLNÍ genderová identita - -vnitřní pocit mužství nebo ženství -vliv rodičů, sourozenců, školy, médií -utváření od 2-3 let - ženská: oblast péče, zranitelnost, pasivita, emocionálnost, malá technická zručnost - mužská: oblast dominance a sebeprosazování, síla, racionalita, nezávislost, technická zručnost ÚROVNĚ GENDEROVÉ ANALÝZY ● INTERAKCE - „Spíše než vlastnost jednotlivce je gender produkt interakce s ostatními“ (Kimmel 2000) - gender jako činnost - diferencovaný přístup k ženám a mužům - různá prezentace sama sebe – různé reakce na ni ÚROVNĚ GENDEROVÉ ANALÝZY ● INSTITUCE - rodina – nerovnoměrné rozdělení péče (rodičovská dovolená) - škola – proměny učitelské profese 1872 – jen 2 z 12 učit. ústavů pro ženy (Průcha 2002) - trh práce – koncept lineární kariéry ÚROVNĚ GENDEROVÉ ANALÝZY ● JAZYK generické maskulinum – mužské názvy osob, o kterých se soudí, že referují také k osobám ženského pohlaví – v AJ a NJ tvary nahrazovány (v EU zakázána inzerce v g.m.) - asymetrie v mluvnici (ministryně, ředitelka organizace a člen ochranky zůstali uvězněni ve výtahu) i názvech osob (vrchní sestra/ředitel ošetřovatelské péče) - asociační testy: status a gender - alternativy (studující, vyučující atd.) TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ GENDEROVÝM ROLÍM ● Souvislost mezi diferenciací maskulinity a femininity a společensko-kulturními faktory (vzdělání, věk, společenská vrstva) (Oakley 2000) - větší tlak k přizpůsobení u chlapců ● Socializace – proces osvojování hodnot, norem, rolí – i genderových (od narození), vědomý i nevědomý přenos TEORIE UČENÍ GENDERU ● PSYCHOANALYTICKÁ - Freud: sexualita základ genderu, u dívek závist penisu, u chlapců identifikace s otcem – kastrační úzkost ● TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ - behaviorismus: princip posilování (přímé a nepřímé) a modelování ● KOGNITIVNĚVÝVOJOVÉ TEORIE - Kohlberg, Piaget: snaha nalézt řád – vzorce a schemata, přiřazování vhodného a nevhodného chování TEORIE UČENÍ GENDERU ● SANDRA BEM: Optická skla kultury 1. Genderová polarizace (ženy a muži bytostně odlišní) 2. Androcentrismus (mužské nadřazeno ženskému) 3. Biologický esencialismus (nerovnosti důsledkem biologických rozdílů) ZÁVĚR ● Zviditelnit genderové struktury a hierarchie ● Vyvarovat se sexismu, nereprodukovat stereotypy ● Rozvoj životní dráhy ● Podporovat princip rovných příležitostí pro ženy a muže DOPORUČENÁ LITERATURA ● Gilligan, C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001. ● Jarkovská, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání. Brno: Nesehnutí, 2003. ● Kimmel, M. S. The Gendered society. Oxford University Press , 2000. ● Oakley, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ● Smetáčková, I. (ed.) Gender ve škole. Otevřená společnost, o. p. s., 2006. ● Renzetti, C., Curran, D. Ženy, muži a společnost. Praha: UK Karolinum, 2003. PŘÍŠTĚ O GENDERU VE VYUČOVÁNÍ (Jak být genderově citlivými učitelkami a učiteli)