GENDER VE ŠKOLE Jana Kubrická Katedra pedagogiky Centrum jazykového vzdělávání MU kubricka@fsps.muni.cz Z úvodu k problematice genderu: ● Gender: sociální rod, kulturně a historicky podmíněný, asymetrický ● Genderové role: soubor pravidel chování, hodnot a zájmů pro muže a ženy, osvojovány učením ● Úrovně genderové analýzy: individuální, interakce, instituce ● S. Bem: optická skla kultury (g. polarizace, androcentrismus, biologický esencialismus) Gender ve škole: struktura přednášky ● Škola – bezpohlavní prostor? ● Dimenze genderu ve škole ● Gender v učebnicích ● Genderované předměty ● Jak genderově citlivě učit Škola – rod ženský? ● Probíhá socializace – učíme se normy a hodnoty ● Reprodukuje se status quo ● Prostor pro změnu? ● Řecká scholé – volný čas – pro muže ● Veřejné - mužské/ soukromé - ženské Dimenze genderu ve škole ● Fyzický prostor ● Vytváření symbolů a představ ● Komunikace a jednání ● Identita ● Logika života v organizaci Gender v učebnicích ● Celková koncepce předmětu ● Výběr učiva ● Ilustrace a příklady ● Jazyk učebnice Bezpohlavní předměty? ● Aprobace vyučujících ● Koedukace = rovnost? ● Humanitní/technické ● Sebenaplňující se proroctví ● Kde je prostor pro gender? Genderově pozitivní výchova ● Zpochybňovat genderové stereotypy ● Pěstovat „mužský“ prvek v dívkách a „ženský“ v chlapcích ● Přistupovat ke každému bez ohledu na očekávání ● Předkládat alternativní modely životního stylu ● Snižovat význam genderu ve společnosti ● Pomáhat rozvíjet kritické myšlení ● „Zcitlivovat“ vůči dalším stereotypům ● Rizika necitlivé výchovy: mýtus krásy (ženy), potlačování emocí (muži) Zásady genderově citlivého vyučování ● Vyvarování se sexismu ● Nepřidělování úkolů stereotypně ● Vyvážené složení pracovních skupin ● Podpora komunikace a dohody mezi dívkami a chlapci ● Otevřenost k netypickému chování Zásady genderově citlivého vyučování ● Příklady a motivace pro všechny ● Princip spravedlnosti ● Nestereotypní hodnocení ● Používání nezaujatých materiálů ● Citlivá tematizace genderu Aktivity pro genderové „zcitlivění“ ● Co by se změnilo, kdybych byla klukem/ byl holkou ● Život s nálepkou ● Co skrývá reklama? ● Zpráva pro mimozemské civilizace ● Jak reagovat na diskriminaci A proč učit citlivě? ● Genderově citlivá výuka má moc: - odstranit nerovnosti - rozvinout potenciál - zvýšit sebejistotu - rozšířit hranice Použitá a doporučená literatura ● Gilligan, C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001. ● Jarkovská, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání. Brno: Nesehnutí, 2003. ● Kimmel, M. S. The Gendered Society. Oxford University Press , 2000. ● Oakley, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ● Smetáčková, I. (ed.) Gender ve škole. Otevřená společnost, o. p. s., 2006. ● Renzetti, C., Curran, D. Ženy, muži a společnost. Praha: UK Karolinum, 2003. Děkuji za pozornost