Spirálovitá galaxie Cíle výuky k životnímu prostředí Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat Prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů Objectives jsou rozděleny na: • Vědomosti (znát) • Dovednosti (aplikovat) • Postoje (hodnotit) Objectives Vědomosti (znát) Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí… Dovednosti Postoje, hodnoty a chování • k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, • k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, • k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, Přírodní prostředí Na Zemi už neexistuje,podobají se mu nepřístupné končiny pouští, pralesů či zaledněných oblastí. Geografie a životní prostředí (Vybráno z geografických standardů - NGS) Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Jak lidská činnost modifikuje životní prostředí. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit : - popsat jednotlivé složky Země a ovlivnění jich lidskou činností (atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra); - jak je možné, že se dopady lidské činnosti se projevují i na jiných místech, kde člověk přímo nepůsobí (přenos znečištění vzduchem, vodou …); - vysvětlit dopad velkých staveb na jejich okolí (např. stavba přehrad na okolí řeky…); - porovnej mapy a tabulky a zjisti dopady určité lidské činnosti na jiných místech ve světě ( atomové havárie, ukládání odpadů na dno moří, kyselé deště,….); - vývoj lidských technologií v čase a vyvozené dopady na životní prostředí Rozpracování a zařazení do výuky zeměpisu do Popsat jednotlivé složky Země a ovlivnění jich lidskou činností (atmosféra, litosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra, kriosféra): Obecný fyzicý zeměpis – většinou 6. ročník – na závěr kapitol o jednotlivých sférách utvořit pracovní listy týkající se různých dopadů lidské činnosti na jednotlivé složky Země. Regionální geografie: příklady znečišťování atmosféry v různých regionech. Aplikace na Českou republiku. Příklady vysvětlení správných odpovědí • TORONTO - Uhodli jste největší město Kanady. Mohli jste to uhodnout podle místa umístění baseballového stadionu pro Blue Jays ve středu města (tento trend se ujal i v Baltimore a dalších oblastech). Otočná CN věž je dalším znakem Toronta, nejvyšší volně stojící stavba (ne nejvýznamnější budova) v Severní Americe. • SAN FRANCISCO - Toto velmi ojedinělé město u zálivu je identifikováno dle jeho kopcovitého reliéfu, příkře strmých ulic a zajímavou architekturou jako opěrný jehlan Transamerican Building nebo starý monument Colt tower. • NEW YORK - to je Big Apple a vy jste měli být schopni uhodnout to díky vertikálnímu profilu a výrazné městské architektuře a samozřejmě díky strážné soše darované Francouzi před více než stoletím, Bartholdově soše Svobody při příjezdu do Newyorského přístavu. Urbanizace v ČR • Předchozí úkol se dá modifikovat i na města v ČR. • Půjde o spojení témat socioekonomické geografie i žp a rovněž o spojení geografie a historie. Úkol: 1. přečti si pozorně text a prohlédni obrázky. 2. Přiřaď správně k číslicím i písmenka. 3. Jak bys pojmenoval tento typ krajiny a jaký vliv měla urbanizace – vznik a výstavba měst na životní prostředí? České Budějovice Český Krumlov • Prostor města je přirozeným geografickým centrem celých jižních Čech • Ochranná poloha na soutoku Malše s Vltavou • Obranná strategie barokní pevnosti vyžadovala úplnou likvidaci zástavby kolem města. Roku 1825 začala likvidace bastionového opevnění. • Koněspřežní železnice – podnět rozvoje • Po roce 1848 začal díky uvolnění pout venkovského obyvatelstva velký nárůst města. Roku 1905 zde bylo 37 větších továren. • Rozpad Rakousko-Uherska →tradiční svazky s Lincem byly do značné míry přerušeny (ještě více po roce 1848)→stagnace. Teprve od 60. let se díky posílení těžkého průmyslu město začalo opět rozrůstat. Otevření hranic po roce 1989 městu prospělo. • Městská památková rezervace • Zásadním mezníkem pro další vývoj sídla byl rok 1302, kdy vymřelé pány nahradili páni z Rožmberka, kteří z městečka učinili hlavní centrum svých držav. • 2. polovina 18. a 1. polovina 19. století rozvoj těžby tuhy. • Oblast jižně od města byla odsunem německého obyvatelstva a zánikem sídelní struktury silně zasažena. Západně od města vznikl vojenský prostor Boletice. • Historické jádro města je chráněno UNESCEM. České Budějovice Český Krumlov Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Jak přírodní systémy ovlivňují lidskou společnost. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: - shromáždit data o využívání půdy, ekonomické ukazatele, statistiku dopravy, stavebním materiálu a stylu architektury; - charakterizovat kulturu jejich prostředí a srovnat s jinými regiony, jak kultura reflektuje podmínky prostředí; - srovnat zemědělskou produkci v různých přírodních regionech; - přemýšlet o důsledcích nežádoucích změn prostředí na lidské aktivity a navrhnout řešení některých problémů; - shromáždit informace o adaptacích lidí na různá prostředí, a napsat, jak přírodní prostředí ovlivňuje život jejich regionu a v jiných oblastech světa; - popsat vztah mezi lidmi a přírodními hazardy v různých regionech státu a světa a srovnat; - zhodnotit jaký mají dopad na společnost (ekonomický dopad, ztráty životů, sociální dopad,dlouhodobý dopad..) Geografie a životní prostředí Geograficky vzdělaný člověk si osvojí: Změny, které se vyskytly ve významu, užití, a distribuci zdrojů. Příklady toho, co by se žáci a studenti měli naučit: - jak funguje celosvětová distribuce a užití různých zdrojů; - proč mají lidé a různé zájmové skupiny lidí různé pohledy / názory na užití zdrojů; - jak technologie ovlivňuje a přistupuje k využití zdrojů; - jakou roli hrají zdroje ve společnosti; - popsat důsledky užívání zdrojů v dnešním světě; - vyhodnotit různé pohledy ohledně užití zdrojů RVP –zeměpis a ŽP • ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Očekávané výstupy - žák porovnává různé krajiny jako součást pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na konkrétních příkladech specifické znaky a funkce krajin; - uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků, prostorové rozmístění hlavních ekosystémů (biomů) - uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí Učivo - krajina - přírodní a společenské prostředí, typy krajin - vztah příroda a společnost - trvale udržitelný život a rozvoj, principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální ekologické a environmentální problémy lidstva