Pojetí a cíle základního vzdělávání · umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení · podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů · vést žáky k všestranné a účinné komunikaci · rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých · připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti · vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě · učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví · vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi · pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci · Klíčové kompetence · Kompetence k učení · Kompetence k řešení problémů · Kompetence komunikativní · Kompetence sociální a personální · Kompetence občanské · Kompetence pracovní Vzdělávací oblasti o Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk) o Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace - vzdělávací oblast je současně oborem vzdělávací oblasti) o Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie - vzdělávací oblast je současně oborem vzdělávací oblasti) o Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět - vzdělávací oblast je současně oborem vzdělávací oblasti) o Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) o Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) o Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova a doplňující obor Dramatická výchova) o Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova a doplňující obor Zdravotní tělesná výchova) o Člověk a svět práce (Člověk a svět práce - vzdělávací oblast je současně oborem vzdělávací oblasti) o Průřezová témata o Průřezová témata reprezentují v RVP ZV aktuální okruhy problém současného i budoucího světa a stávají se důležitou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. Aktuální problémy vnitřní přeměny naší školy o Nové trendy v koncepci vzdělávacích obsahů o Maturita – trvalý předmět diskusí o Problém osmiletých gymnázií o Diferenciace a socializace vyučování o Využívání médií jako didaktických prostředků v procesu školního vzdělávání o Rámcový vzdělávací program pro základní školu o Výchova a vzdělávání v kontextu soudobých globalizačních tendencí o Vzdělávání žáků mimořádně nadaných o Nadání o soubor schopností, které umožňují jedinci dosahování výkonů nad rámec běžného průměru populace. (3-10% žáků) o Mimořádně nadaný žák může disponovat jedním, ale i několika druhy nadání o Možné úpravy způsobů výuky mimořádně nadaných žáků o individuální vzdělávací plány o doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu o zadávání specifických úkol o zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projekt o vnitřní diferenciace žáků v některých předmětech o účast ve výuce některých předmětů se staršími žáky o vytváření speciálních tříd o vynechání ročníku Specifika mimořádně nadaných žáků o žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky o problematický přístup k pravidlům školní práce o tendence k vytváření vlastních pravidel o sklon k perfekcionismu a s tím související způsob komunikace s učiteli, který může být i kontroverzní o vlastní pracovní tempo o vytváření vlastních postup řešení úloh, které umožňují kreativitu o malá ochota ke spolupráci v kolektivu o rychlá orientace v učebních postupech o záliba v řešení problémových úloh zvláště ve spojitosti s vysokými schopnostmi oboru; přeceňování svých schopností u žáků s pohybovým nadáním o kvalitní koncentrace, dobrá paměť, hledání a nacházení kreativních postupů o vhled do vlastního metaučení o zvýšená motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky, především ve vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte o potřeba projevení a uplatnění znalostí a dovedností ve školním prostředí o