r v Seminári „Psychologie ve Konfliktní situace bkuliií praxi Konflikt ve škole ° Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života ^^//z běžné večerní TV zprávy, denní tisk... g^Prostředek se§|prosazení i manipulace ■=> Konflikt běžně potkáváme i ve škole ■ ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... n Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat ^gkonflikty ve třídě^^ ■ mohou se mj. týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáků, eventuálně nepedagogickým personálem ^^^^^^^^^^^^^ ■ tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Co si myslíte o ko i. Rozdílný názor í.l 2. Provinilý J= 3. Střet = :< = H= Vá I ka 4 i= Nevinný s= ;!= Nespravedlivý^^ fí I ^= Násilí^^ 7 = 8. Myšlenky h I i= Poranit= 9.1 io. Hněv^^ io. íi. Boj ii. i2. Dohoda 12. 11ÍI1I Ml Zvítězit či prohrát [Spor^= = [Zbytečný ^^upeĚ = [Ro7hodnutí M =Právo = ^Poučení = [Vzdálený [Běžnýl = [Nesouhlasit = [Nesprávný Zffi#fla Postoje ke konfliktu ° Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: ^^ ■ Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání. I ^JToto přj|§ědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, ^^ourozenců, kamarádů, médií...) I D Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování =Vzprůběr^^onfliktu ^^^^^^^^^^^^^ Změna postoje ke konfliktu ° Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné ■ Uvědomit si ■ Snažit se = ■ Umět = n Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? ■ Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? ■ Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? ■ Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? ■ Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? n Ochota experimentovat. n Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Konflikt - definice ° z latinského conflictus - „srazit se a Webster - „Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících ^mnebo neslučitelných sil nehn vlastností (jako jsou myšlenky, záimyemebo vůle)". n Jedná se tedy o nedorozumění mezi ■Uišma nebo více MdmiP^ 1 Příčiny konfliktu ^^^h^^^b ■=> Konflikty kvůli majetku == ■ Dva nebo více lidí chtějí „totéž", ale není toho „dosť\ ■ ::*S£lína mém míste=,Tohle je moje...= ^^ ■=> Konflikty způsobené psychickými potřebami ■ Přátelství, láska, úspěch, moc ^^^^^^^^^^^^^ ■ Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ ■=> Konflikty na bázj-txizdílů^iodnotových orientacích H= = hodnotách. ■ Mpjhůřp řešitelné 1 ■ Atakují naše vnímání sebe sama = ■ Reagujeme často stažením se ■ Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu n~Vhitřní (intrapsychické) ^^ ■ Motivace, morální, poznávací, ■ „Chci zhubnout ale TAK milujú bůček..." ° Mezi osobami (interpersonání) ■ s žáky, s rodiči, s kolegoúp... ^Uvnitř sociální skupiny! ■ Zvyky Ü. individuální postoje = ■ Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru ^Meziskupinové ^^ ■ Ži|j vs. učitelé, rodiče vs. učitelé.. ■ Např.- mobily ve vyučováníatp. Fáze konfliktu ■ Postoje ke konfliktu i n (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) ^Fáze 2 1 ■ Vlastní konflikt D ^ü opravdu nutné, abys...) = HFáze J ■ Odezva, reakc^^ = 11 (křik,WĚaha mluvit o situač^ndchod...) BFáze 4 ■ Následek ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^g 1=1 (obvyklá reakce vede k obvyklému následku ;) Cyklus konfliktu T zesiluje/^důsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) * Ustoupíme *Stěžujeme si * Hledáme autoritu dochází ke konfliktu •Brečíme •Mlátíme kolem sebe • Vtipkujeme •Nemluvíme s ním •Bavíme se o konfliktu Přínos konfliktu ° konflikt nemusí mít vždy negativní náboj ° konstruktivní přístup ke konfliktu muže pŕinósllpozitiva I ■ osvojení nových komunikačních dovedností IHupevnění stáv^^^Ěsociálních vztahu ^^^= ■ dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních ° schopnost řešit konflikty přináší prospěch ^jednotlivci i skupině^ ^ ■ dovednost jasného vyjadřování stanovisek ■ dovednost efektivní komunikace ■ osvojení dovednosti naslouchat ■ konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám