Seminář sociální psychologie Atribuce, atribuční chyby Atribuce hledání ,,příčin" i příčin vlastního chování i chování druhých osob poznání těchto příčin nám umožňuje chápat svět jako předvídatelný, jednodušší a kontrolovatelný nejde o hledání objektivních příčin, ale o subjektivní výklad skutečnosti naivními nebo laickými teoriemi máme potřebu atribuovat především chování, které se odlišuje od běžného Atribuce - chyby Každý je naivním psychologem... Interní (dispoziční) příčiny charakteristiky osobnosti přesvědčení Externí (situační) příčiny situační tlaky/vlivy Příklad: Pozdní odevzdání anotace posteru studenty Vniřní: jsou líní, chlastají, flákají se Vnější: mají problémy doma, pracují, randí ;) Atribuce - Základní atribuční chyba: Základní atribuční chyba (Ross, 1977) Je všeobecná tendence přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Co je na obrázku? Rozdíly ve vnímání situace Pozorovatel -> Interní atribuce Aktér -> Externí atribuce Co je v centru pozornosti? Pro Pozorovatele: Aktér Pro Aktéra: Všechno, krom aktéra (zejména vlastní situace) Atribuce - Efekt aktéra a pozorovatele Rozdílné atribuce aktérů a pozorovatelů: aktéři (ti, kteří uskutečňují jednání) mají tendenci přisuzovat za zdroj svého chování situaci, pozorovatelé (ti, kteří pozorují jednání) jsou náchylnější označovat za zdroj chování samotného aktéra. Atribuce - Sebeochranné atribuce = tendence aktérů připisovat úspěch sobě samému a neúspěch situačním faktorům Vysvětlení: úspěch souvisí se sebehodnocením a přiznání si viny za vlastní neúspěch snižuje sebehodnocení; atribuování neúspěchu situačním faktorům umožňuje podržení sebeúcty a pozitivního obrazu o sobě Atribuce - Tendence nápadnosti tendence pozorovatelů připisovat větší odpovědnost těm jednotlivcům, kteří se nějakým způsobem odlišují Egocentrická tendence = při skupinové práci se projevuje tendence členů připisovat si větší odpovědnost za úspěch a atribuovat odpovědnost za neúspěch druhým Návaznost na další aspekty ped. praxe ­ např. soc. klima (Abrami et. al. 1995) Počáteční atribuce jsou velmi odolné Postoje (Lord, Ross a Lepper) Upevnění postojů k trestu smrti (přijetí, odmítnutí) Prezentace dvou ,,nových" studií (má/nemá vliv na zločinnost) Názory se posunují k extrémům ve směru původních Náhodné události (Langer a Roth) Počáteční úspěšnost v odhadu v hodu mincí (10 pokusů) U úspěšných větší očekávání přesnosti u 100 hodů Praktické dopady chybných atribucí Můžeme se zcela mýlit Např. základní atribuční chyba Tato přesvědčení mají tendenci odolávat navzdory faktům (viz výše) Naše mylná přesvědčení a názory mohou konstruovat novou sociální realitu Např. sebenaplňující proroctví, učitelovo pojetí výuky atp.