ŠABLONA náslechové hospitace Nejčastěji pozorované jsou: * činnosti učitele * činnosti žáka * učivo a jeho proměny * podmínky a okolnosti, v nichž hodina probíhá Protokol pozorování Předmět: Ročník (popř. jméno vyučujícího): Téma: Datum hospitace 1. Přípravná fáze vyučovací hodiny ( plánovaný průběh hodiny – informace získají studenti v krátkém rozhovoru s vyučujícím). Je vhodné zjistit: - stanovený výukový cíl (doslovná formulace) - vymezení učiva (základní čivo) - zvolené vyučovací metody a formy a plánovaný základní metodický postup 2. Realizační fáze (průběh hodiny) Sledovat: - zda učitel připravil žáky vhodně psychicky na učení (motivace) - jak sdělil učitelákům cíl vyučovací hodiny (doslovně) - jak využíval cíle k řízení učebních činností žáků - jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy) - jak odlišil základní, rozšiřující, resp. prohlubující a doplňkové učivo - jaké byly jeho typické otázky - jak navozoval samostatnou aktivitu žáků, v jaké kvalitě a rozsahu - zda zapojoval do činnosti všechny studenty - jaké typy učebních úloh studentům předkládal, jaká byla jejich poznávací náročnost a variabilita - jaká byla převládající činnost učitele - jaká byla převládající činnost žáků - jak byla využívána učebnice, popř. jiné texty nebo materiály, pomůcky – výzvy k práci s učebnicí (doslovně), organizace práce s učebními pomůckami - domácí úkol – zda byl zadán v souladu s výukovým cílem a učivem 3. Kontrolně hodnotící fáze Sledovat: - jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakovní (na pamětní zvládnutí učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků) - zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazy (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou nebo mělo epizodický (roztříštěný) charakter - zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny - zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné - jak reagoval učitel na chybu žáka, zda ji dokázal didakticky využít - jaká byla atmosféra při zkoušení, orientace učitele na chybu či naopak na znalosti žáka (zkoušel se je „nachytat“?) - jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle - zda do hodnocení zapojil i studenty a nakolik je vedl k sebehodnocení 4. Celkový dojem z vyučovací hodiny - jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující či nikoli) - jak se podařilo učiteli žáky zaujmout - jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval - zda diferencoval učitel požadavky na studenty s ohledem na jejich možnosti a zvláštnosti (individualizace apod.)