„Umění je to, co jako umění funguje“ prof. Jiří Kroupa Seminář dějin umění FF MU v Brně Funkce umění: 1. Zdobná funkce 2. Komunikační funkce A. Citová (estetická) informace B. Věcná informace 3. Funkce národního kulturního dědictví 4. Umění jak předmět odborného zájmu 5. Umění jako předmět uměleckého trhu Světová muzea umění Kunsthistorisches Museum Wien MOMA – Museum der modernen Kunst Wien MAK – Museum für angewandte Kunst Wien Albertina Wien Alte (neue) Pinakothek München Pinakothek der Moderne München Dresdener Staatsgalerie Metropolitan Museum of Art New York Museum of modern Art New York Guggenheim Museum New York Musée National du Louvre Paris Centre G. Pompidou Paris National Gallery London Tate Gallery London (Tate Modern) Museo del Prado Madrid Ermitáž Petrohrad Gallerie degli Uffizi Firenze Museum Ludwig Köln a.R. Galerie v Brně Moravská galerie v Brně (Pražákův palác, Mistodržitelský palác, Uměleckoprůmyslové muzeum) Muzeum města Brna (Špilberk, Měnínská brána) Dům umění města Brna Galerie mladých Galerie ARS Galerie Brno Galerie Aspekt Galerie Art Kontakt Galerie Na bidýlku Galerie I. Art Consulting Galerie Escort Umění bez revolucí? Thomas S. Kuhn: Struktura vědeckých revolucí, Praha 1997, (originál z r. 1962) George Kubler: The Shape of Time (1962) Kuhn: „V tomto eseji znamená „normální věda“ výzkum, který je založen přísně na jednom či několika výsledcích vědy, jež určité vědecké společenství jistým způsobem uznává po určitou dobu jako to, co poskytuje základ pro její další praxi.“ (s.23) „Paradigma, v ustáleném významu toho slova, je nějaký přijatý model nebo schéma.“ (s.35) Paradigma – všeobecně přijímaný model současné vědecké praxe, který zahrnuje zákony, teorie, aplikace a odpovídající přístroje (dále terminologii a metody)… (volně dle s.23) „Revoluční věda“ „..za vědecké revoluce pokládáme takové nekumulativní události ve vývoji vědy, v nichž je staré paradigma zcela nebo zčásti nahrazeno novým, které je s paradigmatem starým neslučitelné“ (s.98) George Kubler – The Shape of Time 1. Koncepot stylu je nedostatečný (svazuje skutečnou podobu jevů do klišé, vysvětluje dílu jen synchronně 2. Metafory z biologie (zrod, rozkvět, zánik) jsou neadekvátní 3. Metody dějin umění je třeba propojit s exaktními vědami (užít nebiologické metodologie – např. matematiku) 4. Nepsat biografie umělců jen jako chronologie 5. Neoddělovat formalistickou a ikonologickou metodu interpretace (nikoli originalita, ale řešení problému) Prvoobjekty – díla s novým řešením určitého problému Repliky – řeší proměňující se podobu problému (např. Remeš 1220-1250, Raffael – Vatikánské fresky aj.) Jan Bialostocki – aplikace teorie různě trvajícího historického času dle Fernanda Braudela 1. La longe durée – dlouhé úseky (s minimální změnou) 2. La moyen durée – střední čas – slohové kulturní systémy 3. La curt durée – běžné události v dějinách Lorenzo Ghiberti – bronzová vrata Baptisteria ve Florencii (1402 – 1425) A. Z hlediska jiných dveří daného období i dřívějška B. Z hlediska gotického reliéfu C. V rámci vlastní Ghibertiho tvorby D. Z hlediska užití perspektivy v sochařském reliéfu E. Z hlediska vazby k antické tradici