1 Přečtěte si pozorně uvedené pravidlo a pak určete, která z možností a–c neobsahuje pravopisnou chybu? V názvech veřejných prostranství se výrazy typu ulice, nábřeží, náměstí, sady apod. píší s malým písmenem, velké písmeno má až rozlišující bližší určení. Pokud názvy veřejných prostranství začínají předložkou, píšeme s velkým písmenem předložku a také první jméno po ní. a) ulice K Olšině, třída generála Píky, náměstí Svobody, Sady míru, zahrada Na Valech; b) nábřeží Kapitána Jaroše, ulice U dráhy, náměstí Pod kaštany, sady Národního odboje; c) ulice Na Dlouhém lánu, sady Vrchlického, náměstí Bratří Čapků, most Barikádníků. Názvy států a správních oblastí, institucí a organizací 2 Doplňte velké či malé písmeno. poradny: a) státy a správní oblasti __íše __elkomoravská, __rálovství __eské, __akousko-__hersko, __eská __epublika, __raj __lzeňský, __oravskoslezský __raj, __polková __epublika __ěmecko; b) zastupitelské sbory a orgány států, měst apod. __arlament ČR, __oslanecká __němovna, __inisterstvo __opravy a __pojů ČR, __inisterstvo _kolství, __ejvyšší __oud ČR, __elvyslanectví __rancouzské __epubliky v Praze, __agistrát __ěsta Brna, __ada __arlovarského __raje, __rmáda __eské republiky; c) společenské organizace a instituce __eský __ervený kříž, __trana __elených, __ladočeská strana, __ednota __bratrská, __kademie __ěd __eské republiky, __niverzita __arlova, __asarykova __niverzita, __ilozofická __akulta __niverzity __alackého v Olomouci, __ymnázium, __ákladní __kola Antonínská 3, __třední __dborná __kola __eterinární v Hradci Králové, __nihovna __ěsta Ostravy. 3 Dokážete vysvětlit významový rozdíl mezi výrazy, který způsobí záměna velkého písmena za malé? Pražan – pražan, Sokol – sokol, Černá Hora – Černá hora, Český les – český les, Bílá hora –bílá hora, náměstí Míru – Náměstí Míru, Hlavní město Praha – hlavní město Praha, Svatý Jakub – svatý Jakub, Nový rok – nový rok, Starý zákon – starý zákon Psaní slov přejatých Psaní s a z 1 a) Doplňte písmeno s či z a správnost vaší volby ověřte ve slovníkové části PČP: analý__a, di__harmonie, de__infekce, exkurz__e, filo__ofie, chari__ma, ilu__e, impresioni__mus, konkur__, organi__mus, pre__entace, pre__ident, pul__, univer__ita b) U slov, která mají kodifikovanou pravopisnou dubletu, zjistěte, zda jsou obě podoby chápány jako rovnocenné či stylově rozlišené: Označování délky samohlásek 2 Doplňte u/ú: kult__ra, trib__na, invent__ra, brož__rka, lag__na, t__ra, korekt__ra, manik__ra, sk__tr, pedik__ra, strukt__rní, léčebná k__ra, kult__rní, minia__rka 3 Vytvořte odvozená slova a délku samohlásky ověřte v PČP: téma – schéma – estráda – plénum – instruktáž – Psaní i(í)/ y(ý) 1 Rozhodněte, zda psát i(í)/ y(ý) po d, t, n. Čím se pravopis těchto slov řídí? min__str, expert__za, bernard__n, recid__va, kant__na, femin__num, terpent__n, d__nastie 2 Zapište přejatá slova, která obsahují slovotvorné prvky poly- a poli-. Znáte jejich původ a rozdílný význam? Kde zjistíte potřebné informace? 3 Jaký je významový rozdíl v předponách dis- a dys-? Doplňte grafickou podobu slov: d__sharmonie, d__slektik, d__sfunkce, d__skontinuita, d__sgrafie, d__skvalifikace