Fáze výuky Úlohy - název Metoda Čas pro Poznámky aktivitu - cíl úlohy (forma) pomůcky (celkem) Úvod Škola je hra s pravidly (20 min) výklad viz metodika 1: - setkání studentů se Výklad - během pobytu na Kejbalech žáky před branou Kejbal budou žáci plnit úkoly – vysvětlování, 5 min některé budou bodované, za – vysvětlení pravidel, jiné mohou získat indicie ( která budou dodržovat na (frontální Příloha 3) Kejbalech hromadná výuka) - uložení věcí do šatny, - organizace přípravy na VP toalety, před budovou - zklidnění žáků a zahájení - Didaktická VP hra s diskusí Obyvatelé rybníka a s demonstrací Motivace - losování kartiček s obrázků 5 min živočichem (frontální ve před učebnou: - rozdělení do 3 skupin skupinách) - kartičky na losování – - vyvození tématu a cíle VP -Vysvětlování (pozorování a hra u biotopu ( Příloha 1) rybník, objevování života v (frontální Seznámení něm; osvojování si hromadná v.) s cílem hodiny skupinové práce) 2, indicie odhalí žákům tajemství „Kdo je Brčálník?“ Pretest 3 min Kontrola - „Brčálník“ hlídá poklad. žákovské (frontální, Získá jej skupina, která má přípravy na vyplňování, nejvíce bodů a zároveň výuku individuální vyřeší hádanku (pokud Vyzkoušej sám sebe skupina s nejvíce body ve 7 min neodhalí Brčálníka, vyhrává -ověření fyzické i skupinách) družstvo další v pořadí s znalostní přípravy na body, které odhalí VP(ověření znalosti tajemství). opěrných a nových pojmů) Dle počasí přesun: do učebny v přírodě - do třídy - testy, tužky, podložky, židle dle počtu žáků ( Příloha 2) Hlavní část (50 min) PUZZLE Práce s 8 min Okrasná zahrada: provedení obrazovým na „stolech“ u stanoviště – žáci musí složit a materiálem dvouletek poznat živočicha na obrázku Procvičování a (skupinová -3x rozstříhaný obrázek opakování – za splněný úkol obdrží výuka ) živočicha známého indicii („Stojí dlouhý čas, má zkroucený vlas“) ( Příloha 4), který je svými životními nároky vázán na Práce s vodu obrazovým POZNÁVAČKA materiálem 15 min – rozdělení obrázků na (skupinová 3 lavice u rybníka – obrázky organismy, které žijí ve výuka ) živočichů a rostlin ( vodě nebo u vody a Příloha 5) – zisk 1 bodu za organismy, které zde rozdělení živočichů + zisk nežijí; indicie za vytvoření Pokus, metoda jednoduchého potravního - sestavení jednoduchého řešení řetězce („ U vody se dobře potravního řetězce z problému cítí, potřebuje hodně píti“) roztříděných obrázků (skupinová výuka ) Expozice – indikátorové papírky, 3 nové učivo MĚŘENÍ pH vody obálky s instrukcemi ( Příloha 6), jak změřit pH - žáci obdrží jednoduché Pozorování, vody – 2 body instrukce v obálce pro (kooperativní změření pH vody v rybníce skupinová výuka) senný nálev, 3 mikroskopy MIKROSKOPOVÁNÍ nálevníků – – za vytvoření preparátu vytvoření jednoduchého Práce s zisk indicie Fixace – preparátu (voda z rybníka textem upevňování a nebo senný nálev) 7 min („ Smutně k zemi hlavu kontrola (skupinová kloní, tam kde poklad sladce pochopení výuka) voní“) probírané látky PŘÍBĚH živočicha – každá skupina doplňuje chybějící slova v příběhu živočicha. Didaktická příběh živočicha (3x) + Využívá papírky s hra v terénu papírky s chybějícími slovy chybějícími slovy (slovní (6) – max. 6 bodů (Příloha spojení) (skupinová 7) výuka) 5 min - autorské řešení (Příloha Aplikace – 8) další aktivity VÝLOV RYBNÍKA – k probíranému vyčištění rybníka od učivu plastových lahví 3xstopky, plastové lahve (podle počtu dětí), 3 provázky různé barvy – každá skupina má dvě minuty na vylovení svých lahví – stopuje se čas a podle 15 min pořadí se rozdají body (3, 2, 1) – družstva startují po sobě od značky – jednotlivec doběhne k zábradlí nad rybníkem a vytáhne plastovou láhev za provázek své barvy, pak běží zpět (každý má na vylovení 1 pokus), běží další člen skupiny Shrnutí Vyhodnocení Praktické (20 min) „Brčálník“ je vrba, která výsledků–rozdání pokladu a činnosti stojí u potoka – pod drnem u Závěr, úklid pomůcek (frontálně ve 5 min kmene vrby je schovaný zopakování skupinách) poklad probrané látky Posttest Zhodnocení Co jsem se naučil - 7 min hodiny srovnání s pretestem Dle počasí přesun: do učebny 3 min v přírodě - do třídy Zhodnocení programu Diskuse - testy, tužky, podložky, židle dle počtu žáků ( Příloha 9, hodnocení 10) Literatura: Použité učebnice, encyklopedie (citace dle normy v IS) = píše se v IVZ III: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.Dotisk 1. vyd. Praha: VUP. 2006. 91 s., s.9. ISBN 80-87000-02-1. Rozpracování scénáře - metodika: rozpracovává se v IVZ III a v jarním semestru Fáze výuky, název aktivity, popis aktivity s odkazy na přílohu, čas, pomůcky. Úvod: Škola je hra s pravidly – výklad Text v IVZ III Zhodnocení výuky: zpracovává se v jarním semestru Pracovní prostředí, žáci, vhodnost navržené výuky (aktivit, metod, forem, pomůcek, časového rozvržení), sebereflexe: co se mi povedlo, nepovedlo, co změnit nešlo, co bych doporučil změnit - doporučení pro praxi. Závěr: zpracovává se v jarním semestru Význam praktického cvičení téma: Výstava „Barevný podzim“ pro studenta. Přílohy: zpracovává se v IVZ III a v jarním semestru Teorie k tématu- reálie, pracovní listy, autorské řešení, pomůcky (obrázky, kartičky……) Teorie k tématu: zpracovává se v IVZ III !!! Obyvatelé rybníka POZNÁVAČKA MĚŘENÍ pH vody MIKROSKOPOVÁNÍ nálevníků