NÁVRH PROJEKTU NÁZEV : CHRAŇME SVOJE ZDRAVÍ ! AUTOŘI : Ivana Květenská, Petra Haluzová 5. ročník, PS PdF MU Brno TYP PROJEKTU : - podle organizace : vícepředmětový - podle navrhovatele : uměle připravený - podle účelu : směřující k získání dovedností, usilující rozřešit problém - podle délky : dlouhodobý - podle prostředí : školní, mimoškolní - podle počtu zúčastněných : společný - podle informačních zdrojů : volný i vázaný SMYSL PROJEKTU : Děti se na jednotlivých stanovištích seznámí s problematikou zdravotní TV, zdravou stravou, naučí se poskytnout první pomoc při nejběžnějších úrazech, seznámí se se základními nemocemi a jejich léčbou, naučí se zachovat klid a rozvahu při mimořádných situacích v souvislosti s bezpečností. VÝSTUP : Děti vyrobí plakáty na jednotlivá témata, které dále prezentují před ostatními spolužáky a učiteli školy, dále pak přednáška pro rodiče a přátele školy. PŘEDPOKLÁDANÉ CÍLE : - kognitivní : - žáci shrnou nasbírané informace a třídí dle svého tématu ve skupinách (ZTV, ZS, PP, ZNL,MS) - uvedou základní i rozšířené informace o daných tématech - afektivní: - vysvětlí, zdůvodní a znázorní důležitost a potřebu daných témat - psychomotorické : - každá skupina sepíše veškeré informace, vymyslí prezentaci, na jejím základě vyhotoví plakát, připraví veškeré pomůcky, odprezentuje své téma před spolužáky - rodiči - sociální : - spolupráce ve skupině v průběhu projektu - šíření informací mezi ostatní, poučení a předávání velmi užitečných a pro život důležitých rad - žáci se učí komunikovat a vystupovat mezi sebou a před veřejností PŘEDPOKLÁDANÉ ČINNOSTI : - příprava teoretického plánu projektu – třídění a získávání informací - sběr informací prostřednictvím různých zdrojů ( internet, knihy, profesionální lektoři- přednáška) - výroba jednotlivých plakátů, pozvánek - prezentace formou přednášky – poučení o bezpečnosti ORGANIZACE : 1.týden : motivace křížovkou, pojmová mapa, rozdělení žáků do 5 skupin, příprava na projekt, ujasnění názvu a plán projektu, práce s informacemi 2.týden : přednášky lektorů 3 týden : třídění a uspořádání informací, tvorba plakátu i s popisky, návrh praktické ukázky, návrh pozvánek na dětskou naučnou přednášku 4.týden : prezentace ukončených prací před třídou, následovně před rodiči, hodnocení žáků mezi sebou, názor učitele, anonymní písemné vyjádření návštěvníků PŘEDPOKLÁDANÉ VÝUKOVÉ METODY : - metody slovní : rozhovor, diskuze, vysvětlování, přednáška - metody názorně-demonstrační : prezentace pomocí plakátů a praktická ukázka činností - metody praktické : grafické a výtvarné činnosti - metody řešení problémů PŘEDPKLÁDANÉ POMŮCKY : Balicí papír, fixy, lepidlo, tužky, pravítka, barvy, štětce, encyklopedie a knihy o zdraví, první pomoci, zdravé stravě, zdravotní tělesné výchově, o nemocech a mimořádných situacích, internet, propagační letáčky, přednášející lektoři, pomůcky pro jednotlivá stanoviště dle potřeby žáků. ZPŮSOB PREZENTACE PROJEKTU : Prezentace vyrobených plakátů a nasbíraných informací, demonstrace jednotlivých témat, ústní prezentace pro spolužáky a veřejnost, plakáty vystavené po škole. ZPŮSOB HODNOCENÍ : - učitel hodnotí práci průběžně při práci ve škole - žáci společně zhodnotí svoji práci i práci jiných skupin – postup, jejich prezentaci – pocity, klady a zápory - hodnocení dostanou písemnou formou od veřejnosti - úplný závěr zhodnotí sám učitel a žáky pochválí KRITERIA HODNOCENÍ : - žáci dodrží předem dané požadavky MOTIVAČNÍ TAJENKA Najdi ke slovům slovo souřadné, od shora ti vyjde ze zvýrazněných písmen tajenka. rohlík, houska, raženka JEČMEN lín, okoun,karas JANEK hruška,švestka, třešeň RÝMA beran, býk, osel OREL mravenec, brouk, včela, KAPR žito, pšenice, oves KOZA letadlo, vlak, tramvaj JABLKO jírovec, lípa, jeřáb SVETR kráva, ovce, husa ZELÍ kozák, žampion, suchohřib CHLEBA sokol, káňě, jestřáb HLAVA Hana, Klára, Jitka ZUZANA maliny, ostružiny, borůvky MOTÝL kalhoty, tričko, sukně AUTOBUS kašel, teplota, bolest hlavy JAVOR ruka, noha, trup KUŇ salát, mrkev, petržel JAHODY Tajenka : _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _!