Speciální pedagogika II - okruhy Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace Specifické poruchy učení a chování - Předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch - LMD, ADD, ADHD - Systém péče o žáky se SPU, poradenství - Vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení - Reedukace SPU Edukace jedinců s mentálním postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - RVP ZV – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením - Downův syndrom - Autismus Edukace jedinců se smyslovým postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené – přehled - Zásady přístupu k žákovi se smyslovým postižením Edukace jedinců s tělesným a kombinovaným postižením - Obsah a podmínky vzdělávání - Epilepsie, chronická onemocnění - Možnosti podpory či asistence Edukace jedinců s poruchami komunikačních schopností - Obsah a podmínky vzdělávání - Alternativní a augmentativní komunikace Terapie ve speciálně pedagogické péči - Hipotarpie - Canisterapie aj. Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3813-3. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005a. ISBN 80-210-3822-5. Další literatura bude doporučena v průběhu přednášek. Požadavky na ukončení předmětu: Kasuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (rozsah 1 strana A4, zpracovat na základě vlastní zkušenosti ze školy, případně z osobního života – důraz bude kladen na přístupy k žákovi ve výuce, možnosti péče a podpory směřované k žákovi a jeho rodině). Zkouška – specifické poruchy učení a chování.