Didaktika pro IVZ n Specifikum výuky biologických témat ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět Člověk a svět práce n Metoda pozorování a její využití při výuce biologického učiva na 1. stupni ZŠ Cíle kognitivní (vědomosti) n Znalost modelových organismů i neživých přírodnin – jejich a některé vlastnosti. n Pochopení životních projevů organismů a jejich vztah k biotickým i abiotickým podmínkám. n Pochopení vlivu člověka na živou i neživou složku přírody. n Znalost využívání přírody živé i neživé člověkem. Cíle afektivní (postoje) n Respektování a rozvoj kladného vztahu k živé i neživé složce přírody. n Bourání předsudků vůči složkám živé i neživé přírody. n Tlumení fóbií z některých živočišných skupin. n Podpora kladného vztahu k práci s rostlinami i živočichy. Cíle psychomotorické (dovednosti) n Rozvoj dovedností při manipulaci s přírodninami. n Rozvoj dovedností při pozorování a používání určovacích pomůcek (určovacích klíčů, atlasů, map) n Rozvoj dovedností při sestavování a provádění jednotlivých pokusů. n Rozvoj dovedností při práci s rostlinami v koutku přírody nebo školním pozemku. Pozorování je vyučovací metoda, • při níž žáci samostatně nebo pod vedením učitele studují přírodniny nebo přírodní jevy, aniž zasahují do jejich průběhu. • která vede k soustavnosti, samostatnosti, vytrvalosti. • při které žáci zapojují všechny smysly. • která rozvíjí motoriku a vyjadřovací schopnosti. • které je potřeba žáky soustavně učit. • která může být zařazena v běžné hodině, na vycházce, exkurzi či při projektu. (vnímání – pasivní přijímání podnětů z okolí x pozorovaní je záměrné a aktivní přijímání podnětů z okolí spojené s myšlenkovou činností.) Pozorování probíhá ve čtyřech psychologických stupních 1) Koncentrace pozornosti na pozorovaný objekt - vytýčení problémů, postupů, pomůcek, pozorovacích technik. 2) Vlastní pozorování na základě informací o objektu získaných pokud možno pomocí co nejvíce smyslů, slovní nebo písemný popis. 3) Myšlenkové zpracování získaných poznatků, rozumový výklad jevů – srovnání, abstrakce, systemizace, generalizace. 4) Aplikace v praxi, ověření získaných poznatků, slovní vyjádření nebo písemný záznam s nákresem. Pozorování z hlediska cílů n zjišťující pozorování – pozornost žáků je úzce zaměřena na zjišťování jednotlivých faktů (Má ulitu? Kolik má nohou?) n popisné pozorování – pozornost žáků je zaměřena na celek – pozorování velikosti, tvaru těla, končetin, pokryvu těla, … - výsledkem je celková charakteristika objektu n objevné pozorování – vzájemné srovnávání různých objektů za účelem nalezení charakteristických rysů (kapr – cejn – okoun) Pozorování z hlediska délky trvání n krátkodobá pozorování – např. stavba těla, tvar těla, … n dlouhodobá pozorování – vývoj žáby, klíčení semen, … n fenologická pozorování – sledování základních životních projevů organismů v závislosti na vnějších faktorech (změnách počasí v průběhu roku) Pozorování z hlediska pozorovaných objektů n bezprostřední pozorování organismů živých v jejich přirozeném prostředí – les, louka, pole, krmítko za oknem, nebo organismů pěstovaných nebo chovaných v umělém prostředí – rostliny na okně, v akváriu, teráriu, ale také vycpané živočichy, jejich schránky, peří, vejce,… n zprostředkované pokud nemáme možnost bezprostředního pozorování, je možné nahradit přírodniny fotografiemi, obrazy, náčrty, filmovými a zvukovými záznamy, výukovými CD, … O jaké pozorování se jedná? BEZPROSTŘEDNÍ x ZPROSTŘEDKOVANÉ v PŘIROZENÉM x UMĚLÉM prostředí n Pozorování kvetoucí jabloně na školní zahradě. n Pozorování noční oblohy promítané na kopuli planetária. n Pozorování filmu o vývoji obojživelníků v rybníce. n Pozorování klíčících semen na okně ve třídě. n Pozorování stavby těla rostliny na obrázku v učebnici. n Pozorování nerostů a jejich vlastností ve třídě. POZOROVÁNÍ BEZPROSTŘEDNÍ V REÁLNÉM PROSTŘEDÍ n Nejčastěji využíváme pozorování v reálném prostředí na závěr probraného tématu (les, louka), při procvičování dovedností trénovaných ve škole (práce s atlasem, určovacím klíčem), ale také pro motivaci k novému učivu. n Výhody: - výuka v přírodě je méně formální - propojení teorie se skutečným světem - možnost sledovat vzájemný vliv organismů na sebe navzájem (podrost , hloubka humusu a četnost druhů v jehličnatém a listnatém lese.) n Nevýhody: - náročnost časová - náročnost na odbornou přípravu učitele i organizaci Nejčastější formou, při které lze úspěšně uplatnit pozorování jsou vycházka, případně exkurze, ale také školní výlet nebo škola v přírodě. 1) Dobře se seznámit s prostředím, kde chce výuku realizovat. 2) Organizačně zajistit (příjezd, odjezd, informace pro rodiče,žáky …) 3) Příprava aktivit pro terén (pracovní listy, určovací klíče, atlasy, dalekohledy, … ) 4) Příprava žáků na terén – zopakování klíčových pojmů, nacvičení potřebných dovedností 5) Vlastní pozorování v terénu 6) Zhodnocení výsledků činnosti ve škole, jejich další využití v rámci výuky přírodovědných předmětů, ale i jiných - mezipředmětové využití tématu. POZOROVÁNÍ ŽIVÝCH PŘÍRODNIN V UMĚLÉM PROSTŘEDÍ n Z didaktického hlediska jsou nejlepší živé organismy (snadno dostupné, levné). n Výhody: - odstranění formalismu z výuky - zvýšení kvality i kvantity poznatků - možnost dlouhodobého pozorování včetně vedení záznamů - nácvik a rozvoj dovedností - aplikace získaných vědomostí n Nevýhody: - časová náročnost pro při chovů či pěstování (i v době prázdnin) - prostorová náročnost pro umístění chovů či rostlin - možné alergické reakce na pyl či srst POZOROVÁNÍ PŘÍRODNIN PREPAROVANÝCH, KONZERVOVANÝCH a MODELŮ n Vhodnou náhradou živé přírodniny je přírodnina preparovaná, jinak konzervovaná, případně model v životní velikosti. n Výhody: - pozorování reálné velikosti, tvaru, končetiny, barvu apod. - není narušováno nepředvídatelnými okolnostmi (pohyb živočicha, vadnutí rostlin, …) - ve třídě dlouhodobě vystaveny n Nevýhody: - většinou drahé a těžko dostupné - pouze statické - na 1. stupni v omezeném počtu Sbírky schránek živočichů, hmyzu, šišek, suchých plodů a semen, jednoduché herbáře mohou vytvářet sami žáci s pomocí učitele. POZOROVÁNÍ NÁSTĚNNÝCH OBRAZŮ, OBRÁZKŮ, FOTOGRAFIÍ a FILMŮ n Nejsnazší a nejdostupnější – obrázky, náčrty, filmy, výuková CD, interaktivní tabule. n Výhody: - snadná dostupnost, velký počet (i pro každého žáka) n - nenáročné na přípravu, skladování n - u filmů a CD možnost sledovat n zpomaleně či zrychleně n Nevýhody: - přírodniny většinou nejsou v životní velikosti n - chybí prostorovost, struktura povrchu n - více organismů v navzájem n nereálném poměru n - nelze pozorovat životní projevy n organismů (mimo CD a film) Zamyslete se nad svou výukou na praxi a odpovězte si na tyto otázky: n Použili jste při své výuce metodu pozorování? n Ve které fázi hodiny jste metodu pozorování použili (pro motivaci, expozici, fixaci, aplikace, závěr). n Použili jste pozorování bezprostřední nebo zprostředkované? n Pozorovali jste v prostředí přirozeném nebo umělém? n Přišlo vám použití metody pozorování náročné nebo nenáročné?