TVORBA PRACOVNÍHO LISTU Nejčastější chyby při tvorbě pracovního listu o špatně zvolená velikost písma (nepřiměřená věku dětí) o nepřehledné členění textu o nedostatečné využití formátu o úlohy zaměřené na stejné myšlenkové operace (ve sledu za sebou) o časté zařazování otázek s tvořenou odpovědí o nejednoznačně formulované otázky a úkoly o obsahové chyby Postup při tvorbě pracovního listu 1) Volba tématu – ujasnit si,které konkrétní téma chci v pracovním listu procvičovat 2) Cíl PL – využití pracovního listu v rámci výuky a na základě zvoleného cíle typy úloh a zohledňujeme náročnost zařazené učební látky · vyhledávání a zápis informací z učebnic a encyklopedií (neměly by chybět odkazy na literaturu, případně konkrétní strany,se kterou mají žáci pracovat; vhodné je doplňování tabulek, text s chybějícími slovy, popis obrázků a schémat) · opakování po delší době – jde o opakování už dříve probraného učiva, např. z předchozího ročníku, žáci si osvěží již získané vědomosti a učitel na ně může navázat (zařazujeme typy úloh s volenou odpovědí, třídění a rozřazování, vhodné je zařadit vyvození jednoduchých pravidel a zákonitostí) · procvičování – v průběhu vlastní výuky jsou řazeny úlohy procvičující, upevňující, případně rozvíjející právě probíranou látku (zařazujeme podobné typy úloh jako při opakování, neměly by chybět křížovky, přesmyčky, popisování schémat a obrázků) · shrnutí a poukázání na souvislosti – jednotlivé úlohy by na sebe měly logicky navazovat a napomáhat pochopení souvislostí. Je zde prostor pro mezipředmětové vztahy a úlohy aplikující získané vědomosti do praktického života. · zjišťování vědomostí – pracovní list zaměřený převážně diagnosticky může obsahovat všechny typy úloh, nejčastěji však úlohy s tvořenou a volenou odpovědí a úlohy na třídění. Zařazení různých přesmyček, doplňovaček a křížovek je lépe se vyvarovat, případně upozornit žáky, že tyto úlohy mohou plnit pouze v případě splnění všech předchozích. 3) Volba formy formát – koresponduje s dalším využitím pracovního listu. · samostatný pracovní list A4 oboustranně (u starších dětí A5) · vložení či vlepení do sešitu A5 nebo A4 na šířku písmo – odpovídající věku žáků (pro Microsoft Office Word) · 1. a 2. ročník – velikost písma 16 – 18 · 3. ročník – velikost písma nejméně 16 · 4. a 5. ročník – velikost písma nejméně 14 zadání – mělo by být vždy zvýrazněno, nejlépe tučným písmem, případně potržením, klíčová slova a negace je vhodné uvádět velkým tiskacím písmem obrázky – zařazujeme s ohledem na obsahovou část VP a věk žáků (čím mladší, tím více) 4) Návaznost úloh – úlohy je dobré řadit v logickém sledu · od jednoduššího k podrobnějšímu · shrnutí předchozí úlohy nebo úloh a vyvození závěru · doplňující úlohy (přesmyčky, doplňovačky, obrázky) řadit na konec pracovního listu · pokud je pracovní list součástí VP, měly by být jednotlivé úlohy řazeny v návaznosti na jednotlivé aktivity 5) Střídání různých typů úloh – úlohy následující za sebou by se neměly opakovat jak ve formě, tak i v typu myšlenkových operací. Časté opakování stejného úloh stejného typu vede zvláště u mladších žáků k rychlé únavě a ztrátě motivace. 6) Délka jednotlivých úloh – opět platí jednoduché pravidlo přímé úměrnosti. Čím jsou žáci mladší, tím kratší by měly jednotlivé úlohy být