MASARYKOVA UNIVERZITA Pedagogická fakulta Uč. Pro 1.st. ZŠ Eva Čeloudová, Sabina Baťová 5. roč KS VÝCHOVA KE ZDRAVÍ NÁZEV : Výchova ke zdraví Věk : 6. – 9. ročník ZŠ Učivo tohoto oboru je na naší ZŠ současně rozděleno mezi předměty OV, TV, PŘ, VKZ a to takto : OV - vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity - dětství, puberta, dospívání - výživa a zdraví - tělesná a duševní hygiena - režim dne - ochrana před přenosnými a nepřenosnými chorobami, onemocněním a úrazy - skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání - manipulativní reklama a informace - celostní pojetí člověka ve zdraví a nemoci - sebepojetí a sebepoznání - seberegulace a sebeorganizace činností a chování - psychohygiena - mezilidské vztahy, komunikace a kooperace - morální vývoj TV - auto- destruktivní závislosti - dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví PŘ - civilizační choroby - živelní pohromy, ochrana člověka za mimořádných situací - podpora zdraví a její formy - podpora zdraví v komunitě Předmět VÝCHOVA KE ZDRAVÍ je na naší škole vyučován pouze v 9. ročníku a to s dotací 1 hodina týdně : JÁ A LIDÉ KOLEM MĚ – kamarádství, přátelství, láska OV : dokáže si uvědomit stránky své osobnosti, rozvíjí své vlastnosti, získává informace o jiných lidech, hovoří otevřeně s ostatními, ovládá pravidla diskuze, pozoruje jednání mezi lidmi, hledá správná řešení situací, hodnotí sám sebe VZTAHY VE DVOJICI – partnerské vztahy, manželství, rodičovství OV : porovnává životní hodnoty, píše závěr situačních příběhů, navrhuje řešení problému, popisuje řešení konfliktní situace, respektuje přijatá pravidla soužití, utváří dobré vztahy v rodině, ve třídě STRESOVÉ SITUACE V ŽIVOTĚ – fyzické, psychické a sociální zdraví, fantazie a snění OV : diskutuje se spolužáky o pocitech souvisejících se zdravím, napíše zásady zdravého životního stylu, rozlišuje materiál a hodnoty, popisuje své pocity, vžívá se do situací ČLOVĚK A RODINNÝ ŽIVOT – zákon o rodině, zákon o manželství, péče státu o rodinu SEXUÁLNÍ VÝCHOVA – slovníček sexuálních pojmů, fakta o sexualitě, anatomie pohlavních orgánů OV : doplní a spojí slovo a odpovídající větu, zodpoví základní otázky úlohy ženy a muže, vyjmenuje způsoby antikoncepce, uvede příklady pohlavních nemocí, je zodpovědný za své bezpečné sexuální chování NÁVYKOVÉ LÁTKY – výhody života bez drog, informace o návykových látkách a důsledky OV : vytvoří plakát výhod života bez závislostí, navrhne reklamní slogan na zdravý způsob života, rozdělí do skupin náv. látky, uvede příklady následků zneužívání návykových látek STRESOVÉ SITUACE V ŽIVOTĚ – v důsledku návykových látek, regenerace organismu OV : navrhuje způsob relaxace, zorganizuje relaxační den SEXUÁLNÍ VÝCHOVA – pohled na sexuální role, pravda a mýty o sexu, videozáznam OV : porovnává sexuální role, hledá příklady a ilustrace ke svým myšlenkám, používá nonverbální komunikaci, naslouchá ostatním, toleruje odlišné sexuální orientace ŽIVOTNÍ STYL A ZDRAVÍ – bydlení, nákupy doprava, strava OV : popisuje své chování v daných situacích, rozhodne se pro řešení, zkoumá systém dopravy z cizích zemí, dává do souvislostí produkci potravin, úpravu stravy, pěstování a vliv na lidský organizmus Možnost oživení výchovy ke zdraví je i projektová výuka, protože tento obor souvisí samozřejmě se spoustou předmětů lze projekty zařadit do volného času žáků a mimo školu. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PROJEKT : CESTA KE ZDRAVÍ ( návaznost k tématu zdraví člověka ) Místo konání – budova školy, ŠD III. Oddělení, kuchyňka Skupina – 6.,7., 8.a 9. ročník ( děvčata a chlapec navštěvující kroužek volejbalu, celkem 13 žáků ) Motivace – „Lidé se věnují svému zdraví různými způsoby. Často mládež ve vašem věku nepřikládá zdraví důležitost, protože nemá se zdravím žádný problém. Pokusíme se společně prožít odpoledne, večer, noc a ráno! Připravíme si místo vhodné ke spánku. Uvaříme si zdravou večeři. Probereme pozitiva a negativa našeho kroužku. Zamyslíme se nad vztahy mezi námi a také sami nad sebou. Otestuje naši rozvážnost a odvahu.“ Cíle – jsou obsaženy v jednotlivých částech Mezipředmětové vztahy – RV, PČ, DV, TV 1. Návyky zdravého způsobu života Komunikace k tématům na kartičkách ( pravidelně cvičím, mám dobré přátele, pravidelná strava, fyzická kondice, kouření, spánek, péče o svůj vzhled, setkávání s lidmi, pomoc druhým, agresivita ) Cíl : žáci se zamyslí nad tím, proč navštěvují kroužek volejbalu, budou pokračovat ve sportu i v budoucnosti 2. Můj domov „materiál a hodnoty“ zapiš hodnoty, které považuješ za nejdůležitější pro pohodu u vás doma Cíl : samostatně připraví příjemné místo na spaní ve ŠD ( spací pytle a polštářky mají z domova ) 3. Zdravá výživa Společná příprava večeře : 9.roč.- těstoviny se sýrem 8. roč.- zeleninový pokrm 7. a 6.roč.- ovocný pokrm vedoucí - pitný režim Cíl : žáci nakoupí potraviny připraví pokrmy prostřou stůl uklidí pracoviště 4. Já a ti druzí Napiš písmena, která tvoří tvé jméno. K jednotlivým písmenům napiš své charakteristické vlastnosti, které tímto písmenem začínají a které vypovídají o tvém chování a jednání. Otázky ??? Tvůj největší úspěch za poslední rok….. Tvůj nejšťastnější okamžik za poslední rok….. Co ti ve volejbale jde ? Co tě na kroužku nejvíce baví ? Co bychom měli zlepšit ? Jaký význam má pro člověka sport ? Cíl : přemýšlí o sobě i o druhých, podává návrhy na zlepšení průběhu volejbalového kroužku, říká pozitiva i negativa, sebehodnotí se 5. Závislosti Kouření- 5 modelových situací, které rozehrajeme a ukončíme Cíl : řeší dané situace 6. Bezpečí Tajenka – ochranné prostředky = ochrana před úrazem! „Cesta noční školou“ společně v přítmí projdeme školu večer – jak ji neznáme Cíl : pohybují se známým prostředím v jiných podmínkách potlačují strach zachovají klid ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PROJEKT - JE SPORT V NAŠICH ŽIVOTECH DŮLEŽITÝ ? Realizace : 6. – 9. roč. ZŠ 4.5.-5.5. 2007 Typ projektu : podle organizace : vícepředmětový Podle navrhovatele : uměle připravený Podle účelu : směřující ke sportu a relaxaci Podle délky : krátkodobý Podle prostředí : mimoškolní i školní Podle počtu zúčastněných : společný Smysl projektu : Žáci se seznámí stručně s historií volejbalu, uvědomí si význam sportu pro život člověka, opakují si Morseovu abecedu, topografické značky, názvy rostlin, ptáků a stromů. Výstup : Žáci si zahrají volejbalový zápas, poběží terčový závod ( všeobecné znalosti ), samostatně připraví večeři na ohni, společně přespí ve školní družině. Cíle : Kognitivní : o vyjmenují základní pravidla volejbalu o popíší taktiku a smysl hry o použijí znalosti z předmětů Př, Tv, Z o seznámí se s dalšími sporty Afektivní : o vysvětlí potřebu hrát volejbal (věnovat se sportu ) o uvede příklady kladného a záporného emotivního chování při kolektivní hře o pohovoří o svém chování při hře Psychomotorické : o proběhne terčový závod o zahraje si volejbal o připraví dřevo a večeři na ohni o připraví vhodné místo ke spaní Sociální : o spolupracují ve skupině o závodí sami za sebe o věnují se sportu a pohybu Činnosti : hra v tělocvičně, terčový závod v terénu, ohýnek na školní zahradě, spaní ve školní družině, společná snídaně ve školní kuchyňce Organizace : 1. den odpoledne sraz u školy/ společné aktivity / 2. den dopoledne rozloučení Výukové metody : o slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování, hra o názorně–demonstrační – předvádění činností, pozorování o praktické – pracovní činnosti, pohybová aktivita Pomůcky : vhodné sportovní oblečení, míče, terčový závod, dřevo, zápalky, potraviny, pití, papíry, tužky, hygienické potřeby, spací pytle a polštářky, odměny Prezentace : fotografie a ústní prezentace Hodnocení : U – ústně, průběžně při aktivitě, na závěr zhodnotí chování a počínání dětí Ž – sami zhodnotí připravené aktivity, vlastní projekt a pocity, své chování