Pavel Doubrava Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Semestr IX. Projekt: Co můžeme udělat pro své zdraví Téma: Co můžeme udělat pro své zdraví? Délka: Mezipředmětové vztahy: Čeština, prvouka, výtvarná výchova Klíčové kompetence: K učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské. 1. hodina Úvod Motivace: Slyšeli jste někdy o nevhodné stravě, zlozvycích, drogách, špatném životním prostředí?... Co mají tyto věci společného?... Ohrožují zdraví člověka. My se všichni společně můžeme naučit mnoho o správném a zdravém životním stylu, abychom se vyhýbali nemocem, abychom věděli, jak předcházet úrazům, jednoduše dělat všechno pro to, abychom si udrželi dobré zdraví co nejdéle. Rozdělím vás podle abecedy v seznamu. Losujete rovněž postupně podle abecedy. Témata: Jíme zdravě, Sport a pohyb, Drogy a návykové látky, Hygiena, Nemoci Rozdělení: Skupiny podle 5 témat v tašce. Losují si téma. Uspořádání ve třídě: Rozmístění lavic – 5 pracovišť vždy ze dvou spojených lavic. Po vylosování se všichni posadí na své pracoviště. Tematické kartičky vylosované z neprůhledné tašky: Jíme zdravě Kolik jídel bys měl denně sníst? Jak by měl vypadat denní jídelníček, která jídla nesmí chybět? Co není dobré pro člověka? Co může způsobit špatné jídlo? Co je zdravé a co nezdravé? Uveď příklady. Sport a pohyb Proč bychom měli pravidelně sportovat? Proč je pohyb důležitý? Jaké sporty můžeme provozovat v naší obci? Jak lze předcházet úrazům ve sportu? Drogy a návykové látky Proč jsou drogy nebezpečné? Jaké znáš? Káva, cigarety, alkohol? Co mohou zapříčinit? Co říct, když ti někdo nabídne drogu? Hygiena Jaké jsou správné hygienické návyky? Proč je máme dodržovat? Jak si správně čistit zuby? Hygiena u jídla. Nemoci Jaké znáte nemoci? Jak se jim dá předcházet? Jak se léčí? Co můžeme jíst, abychom byli odolnější proti nemocem? Může být i beseda s odborníkem Hlavní část 2. hodina Vysvětlení náplně práce, cíle. Úkolem všech ve skupinách je shromáždit co nejvíce informací o daném tématu. Později shromážděné informace budeme zapisovat na listy, ze kterých sestavíme příručku pro zdravý životní styl nás všech. Jednotlivé listy okopírujeme na barevné kopírce a vystavíme na chodbách. Aby si jich ostatní všimli a mohli se podle nich řídit, potřebujeme tyto listy a knihu zpracovat tak, aby zaujala nejen nás jako tvůrce, ale i ostatní. Výsledkem našeho projektu bude tedy kniha, kterou si bude moct prohlédnout celá škola, vaši rodiče, kamarádi, učitelé. Můžeme je dát i na školní internetové stránky. Žáci začínají vyhledávat v knihách o zdravém životním stylu a na internetu, dále mají přichystané laicky zaměřené knihy o zdravotních potížích. 3. hodina Vyhledávají na internetu informace o svém tématu, sepisují na papír. Vyhledávají na www.seznam.cz, www.google.cz výrazy, které se vyskytují v jejich tématech. Například dětem navrhneme, aby hledali výrazy: pyramida zdravé výživy, správné čištění zubů, škodlivost drog, hygienické návyky, nemoci. 4. hodina Teď se musíme ve skupinách domluvit. Ukážeme si své informace, jaké jsme našli v literatuře. Vyřadíme to, co máme víckrát. Je potřeba sepsat náš článek jako referát, aby měl úvod, střední část a závěr. Osnova: 1. Co znamená nemoc, droga, hygiena, správná výživa, sport a pohyb 2. Proč je téma důležité 3. Jaké jsou druhy 4. Jak se můžeme bránit 5. Proč se musíme bránit 6. Jak může/mohou ovlivnit naše zdraví 7. Pár slov závěrem, poučení, co můžeme udělat pro své zdraví. 5. hodina Co myslíte, že by měla kniha mít, aby zaujala co nejvíce lidí, všech věkových skupin, aby byla pochopitelnější, zábavnější?… Našli bychom je v dětské literatuře… Obrázky. Tedy ilustraci. A jako i Ondřej Sekora napsal knížky o Ferdovi a Brouku Pytlíkovi a sám je ilustroval, tak i my můžeme svoji knihu ilustrovat. V této hodině se tedy můžeme věnovat ilustraci naší knihy. Ještě než budeme skládat knihu dohromady, uspořádáme si u nás ve třídě konferenci. Ale to až v další hodině. Úkolem je, abychom ke svému tématu nakreslili nebo namalovali obrázky, které se jich týkají. 6. hodina Tato hodina se stává hodinou kongresovou. Měli bychom si připravit obrázky a při čtení našeho odborného textu je ukázat pro upřesnění. Každá skupina si zvolí dva zástupce. Jeden přednáší, druhý ukazuje obrázky, týkající se toho, o čem přednášející hovoří. Závěr 7. hodina Přepisování textu do počítačové podoby, skenování obrázků, grafická úprava. Skenování a úpravu provádí učitel, žáci přepisují text. 8. hodina Skládání knihy a vyvěšování stránek na chodbách školy.