Téma : Člověk a jeho zdraví Předmět : Prvouka, Český jazyk, Matematika, Hudební výchova, Výtvarná výchova, Pracovní činnosti, Tělesná výchova Ročník : 2. Rozsah : Projekt na 1 týden – každý den 1 téma Cíl : Seznámit děti se základní stavbou lidského těla, s péčí o zdraví, se zásadami hygieny a zdravého životního stylu, s nemocemi, úrazy a lékařskou pomocí Vypracovala : Iveta Doležalová – UČO 104 703 + Marcela Matulová - UČO 105 527 +-----------------------------------------------------------------------------------------------+ |Téma |Cíl |Pojmy |Úlohy |Mezipředmětové|Pomůcky |Metodické | | | | | | | | | | | | | |vztahy | |poznámky | |-------+--------------+--------------+---------------+--------------+-----------+--------------| |Člověk |- Pojmenovat |- lidské tělo |- Obkresli na |Hudební |- balicí |- didaktická | | |jednotlivé | |balicí papír |výchova |papír |hra „Smysly“ | |a |části |- hlava, krk, |spolužáka a | | | | |jeho |lidského těla|trup, |pojmenuj | |- potraviny|- pohybová hra| |tělo | |končetiny |jednotlivé | | |„Hlava,ramena,| | |- Definovat 5 | |části těla. |Výtvarná |- hudební |kolena, palce“| | |základních |- oči, uši, | |výchova |nástroje a | | | |lidských |nos, ústa |- Přiřaď | |předměty |- práce ve | | |smyslů | |k nakreslené | |pro |skupinkách na | | | |- ruce, nohy |postavě | |hmatovou |koberci | | |- Přiřadit | |kartičky | |zkoušku | | | |názvy |- prsty, |s odpovídajícím| | |- pracovní | | |k jednotlivým |dlaně, |názvem. |Tělesná |- kartičky |list „Popiš | | |částem lidské |chodidlo, | |výchova |s pojmy |postavu“ | | |postavy |loket, kotník,|- Reaguj rychle| | | | | | |koleno |na pokyny písně| | | | | |- Poznat | |a urči části | | | | | |předměty dle |- ramena, |těla. |Matematika | | | | |chuti, vůně, |hruď, břicho, | | | | | | |zvuku, hmatu |záda |- Poznej čichem| | | | | | | |se zavázanýma | | | | | | |- smysly – |očima typické | | | | | | |zrak, sluch, |potraviny. | | | | | | |čich, chuť, | | | | | | | |hmat |- Poznej dle | | | | | | | |chuti potraviny| | | | | | | |a urči, co | | | | | | | |chutná sladce, | | | | | | | |slaně, kysele, | | | | | | | |hořce. | | | | | | | | | | | | | | | |- Poznej | | | | | | | |hmatem, co | | | | | | | |držíš. | | | | | | | | | | | | | | | |- Poznej | | | | | | | |sluchem, co | | | | | | | |slyšíš (mačkání| | | | | | | |papíru, | | | | | | | |píšťalka, | | | | | | | |klíče, psaní | | | | | | | |křídou, klavír,| | | | | | | |bubínek, | | | | | | | |triangl) | | | | |-------+--------------+--------------+---------------+--------------+-----------+--------------| |Člověk |- Vymezit |- zdraví a |- Zkus vyjádřit|Praktické |- teploměr |-dramatizace | | |pojem nemoc a |nemoc |vlastními |činnosti | | | |a |zdraví | |slovy, co | |- papírový |- skupinová | |nemoci | |- kašel, rýma,|všechno můžeme | |teploměr |práce na | | |- Pojmenovat |angína, |dělat, když | | |koberci | | |nejznámější |chřipka, |jsme zdraví. |Matematika |- nůžky | | | |onemocnění a |bolest hlavy | | | |- diskuse | | |nemoci | |- Zkuste si | |- karty s | | | | |- teploměr |vzpomenout, kdy| | |- didaktická | | |- Vysvětlit | |naposledy jste |Výtvarná |názvy |hra „U lékaře“| | |faktory, které|- normální |byli nemocní a |výchova |nemocí | | | |způsobují |teplota |jaké nemoci | | | | | |onemocnění | |jste měli. | |- šátek | | | | | 36 – 37 -oC | | | | | | |- Rozlišit | |- Vyjmenujte, |Dramatická |- pastelky | | | |teplotu |- zvýšená |co všechno |výchova | | | | |normální, |teplota |musíme a co | |- krabičky | | | |zvýšenou a | |nesmíme dělat, | |od léků | | | |horečku | 37 – 38 -oC |když jsme | | | | | | | |nemocní. | | | | | |- Dokázat |- horečka – | | | | | | |změřit teplotu|nad 38 -oC |- Zahrajte si | | | | | |vlastního těla| |na to, když | | | | | | |- očkování |jste nemocní. | | | | | |Vyjádřit | | | | | | | |vlastními |- zdravotnické|- Změřte si | | | | | |slovy smysl |zařízení |každý svoji | | | | | |očkování | |teplotu a | | | | | | |- lékař, |napište ji na | | | | | |- Ilustrovat |zdravotní |lístek. - - - | | | | | |příznaky |sestra |Určete, kdo | | | | | |některých | |z vás má | | | | | |nemocí |- lékárna, |teplotu | | | | | | |léky |nejnižší, kdo | | | | | |- Popsat režim| |nejvyšší a | | | | | |při léčení |- ordinace |kolik z vás má | | | | | | | |teplotu | | | | | |- Vyjádřit | |stejnou. | | | | | |vlastními | | | | | | | |slovy, co mě | | - Vystřihněte | | | | | |bolí | |si papírový | | | | | | | |teploměr a | | | | | | | |červenou | | | | | | | |pastelkou | | | | | | | |vyznačte vaši | | | | | | | |teplotu. | | | | | | | | | | | | | | | |- S kým chodíte| | | | | | | |k lékaři, když | | | | | | | |jste nemocní? | | | | | | | | | | | | | | | |- Vzpomenete si| | | | | | | |někdo, jak se | | | | | | | |jmenuje dětský | | | | | | | |lékař, který | | | | | | | |vás léčí? | | | | | | | | | | | | | | | |- Kde se | | | | | | | |nachází | | | | | | | |v Křižanově | | | | | | | |zdravotnické | | | | | | | |zařízení? | | | | | | | | | | | | | | | |- Kteří lékaři | | | | | | | |mají své | | | | | | | |ordinace | | | | | | | |v tomto | | | | | | | |zařízení? | | | | |-------+--------------+--------------+---------------+--------------+-----------+--------------| |Člověk |- Vysvětlit |- nemoc – úraz|- Zkus vyjádřit|Výtvarná |- pracovní |- společná | | |rozdíl mezi | |vlastními |výchova |listy s |diskuse | |a |nemocí a |- první pomoc |slovy, jaký je | |auty |s obrazovým | |úrazy |úrazem | |rozdíl mezi | | |materiálem | | | |- nemocnice |nemocí a | |- pastelky | | | |- Vyjádřit | |úrazem. |Dramatická | |- práce ve | | |vlastními |- příčiny | |výchova |- potřeby |dvojicích při | | |slovy příčiny |úrazů |- Řekni, co je | |do |ošetření úrazu| | |úrazů | |to první pomoc | |lékárničky | | | | |- telefonní |a kdo ji | |+ předměty,|- individuální| | |- Přiřadit |čísla |poskytuje. |Matematika |které tam |práce při | | |telefonní | | | |nepatří |vykreslování | | |čísla | 150 , 155 , |- Přiřaď | |(hřeben, |pracovních | | | |158 |telefonní čísla| |lak, |listů s auty | | |- Dokázat | |k obrázkům |Český jazyk |rtěnka, | | | |popsat, co se |- příčina | | |žvýkačka) | | | |stalo na |úrazů |- Vyber | | | | | |obrázku | |z předmětů ty, | |- kartičky | | | | |- lékárnička a|které patří do |Tělesná |s tel.čísly| | | |- Vybrat |její vybavení,|lékárničky a |výchova | | | | |nejdůležitější|autolékárnička|proč. | |- obrázky | | | |potřeby do | | | |Policie, | | | |lékárničky a |- ošetření |- Vysvětli | |Hasiči, | | | |vysvětlit, k |raněného |nutnost | | | | | |čemu slouží | |lékárničky | |Záchranáři | | | | | |v autě. | | | | | |- Prokázat | | | | | | | |prakticky | |- Zkus ošetřit | | | | | |schopnost | |kamaráda, který| | | | | |ošetřit drobné| |se poranil | | | | | |poranění | |(říznutí do | | | | | | | |prstu, odřené | | | | | | | |koleno, loket, | | | | | | | |poraněné čelo | | | | | | | |apod.) | | | | | | | | | | | | | | | |- Nakresli auto| | | | | | | |Policie, | | | | | | | |Hasiči, | | | | | | | |Záchranná | | | | | | | |služba a připiš| | | | | | | |ke každému | | | | | | | |telefonní | | | | | | | |číslo. | | | | | | | | | | | | | | | |- Kdy voláme | | | | | | | |příslušníky | | | | | | | |Policie, kdy | | | | | | | |hasiče a kdy | | | | | | | |záchranáře? | | | | | | | | | | | | | | | |- | | | | |-------+--------------+--------------+---------------+--------------+-----------+--------------| |Člověk |- Definovat |- hygiena, |- Vysvětli, co |Hudební |- |- skupinová | | |pojmy hygiena |čistota |si představuješ|výchova |hygienické |práce na | |a |a čistota | |pod pojmem | |potřeby |koberci | |hygiena| |- hygienické |hygiena. | | | | | |- Vysvětlit |návyky | | |- papírové |- společný | | |správné | |- Popiš podle |Výtvarná |zuby |poslech | | |hygienické |- hygienické |obrázků |výchova | |pohádky a zpěv| | |návyky |potřeby |základní | |- kniha |písně | | | | |hygienické | |„Dětem“ – | | | |- Objasnit |- chrup |návyky. | |Miller |- vyplnění | | |správný způsob|dětský, | |Literární | |pracovního | | |čištění zubů |dospělý |- Předveď, jak |výchova |- varhany |listu | | | | |si doma čistíš | | | | | |- Odhadnout |- zubní |zuby. | |- pracovní | | | |důsledky |sklovina, | | |listy | | | |nedodržování |plak, zubní |- Vyprávěj, co |Dramatická | | | | |hygieny |kaz |je příčinou |výchova |- pastelky | | | | | |zubního kazu. | | | | | | |- preventivní | | | | | | | |prohlídka |- Řekni, jak | | | | | | | |často chodíš |Matematika | | | | | | |k zubnímu | | | | | | | |lékaři a jak | | | | | | | |často bychom | | | | | | | |měli chodit na | | | | | | | |preventivní | | | | | | | |prohlídky. | | | | | | | | | | | | | | | |- Odpověz, co | | | | | | | |všechno se může| | | | | | | |stát, když | | | | | | | |nebudeme | | | | | | | |dodržovat | | | | | | | |hygienu. | | | | | | | | | | | | | | | |- Vyber z věcí,| | | | | | | |které | | | | | | | |potřebuješ | | | | | | | |k čištění zubů,| | | | | | | |ke sprchování | | | | | | | |apod. | | | | | | | | | | | | | | | |- Vykresli, co | | | | | | | |všechno | | | | | | | |potřebovala | | | | | | | |Šmudlička | | | | | | | |k tomu, aby se | | | | | | | |z ní stala | | | | | | | |čistá Anička. | | | | | | | | | | | | | | | |- Zazpívej | | | | | | | |společně se | | | | | | | |spolužáky | | | | | | | |písničku | | | | | | | |„Medvědí | | | | | | | |trápení“. | | | | |-------+--------------+--------------+---------------+--------------+-----------+--------------| |Člověk |- Definovat |- denní režim |- Vyprávěj |Výtvarná |- kartičky |- společná | | |pojem zdravá | |dětem, co děláš|výchova |s pojmy |diskuse na | |a |strava |- snídaně, |během dne. | | |koberci | |zdravý | |přesnídávka, | | |- obrázky | | |způsob |- Popsat |oběd, svačina,|- Řekni, jaká | |potravin |- individuální| |života |zásady |večeře |jídla máš |Praktické | |kresba | | |zdravého | |nejraději. |činnosti |- pracovní |jídelníčku | | |jídelníčku |- zdravá | | |listy | | | | |strava |- Zkus | | |- práce | | |- Přiřadit | |definovat, co | |- pastelky |v lavici při | | |potraviny mezi|- pitný režim |je to zdravá |Český jazyk | |přepisu | | |rostlinné, | |strava. | |- karty pro|receptu na | | |živočišné a |- potraviny | | |zapsání |kartu | | |nerostné |živočišného, |- Přiřaď | |receptu | | | | |rostlinného a |kartičky |Matematika | |- individuální| | |- Navrhnout |nerostného |s obrázky | |- |práce při | | |zdravý |původu |potravin mezi | |jídelníček |skládání | | |jídelníček | |živočišné, | |školní |papírové | | | |- jídelníček |rostlinné a |Hudební |jídelny |skleničky a | | |- Seznámit se | |nerostné. |výchova | |jejím zdobení | | |s receptem |- recept | | | | | | |zeleninového | |- Navrhni na | | | | | |salátu | |pracovní list | | | | | | | |zdravou | | | | | |- Vysvětlit | |snídani, oběd a| | | | | |význam pitného| |večeři, | | | | | |režimu | |nezapomeň na | | | | | | | |pití. | | | | | | | | | | | | | | | |- Vysvětli, | | | | | | | |k čemu je | | | | | | | |důležitý pitný | | | | | | | |režim, jak je | | | | | | | |zajištěn v naší| | | | | | | |škole. | | | | | | | | | | | | | | | |- Vyber ze | | | | | | | |školního | | | | | | | |jídelníčku, | | | | | | | |která jídla | | | | | | | |jsou zdravá, | | | | | | | |která ne a | | | | | | | |vysvětli proč. | | | | | | | | | | | | | | | |- Poskládej | | | | | | | |z papíru | | | | | | | |skleničku | | | | | | | |vybarvi si, jak| | | | | | | |by se ti | | | | | | | |líbila. | | | | +-----------------------------------------------------------------------------------------------+ Přílohy k jednotlivým tématům: Člověk a jeho tělo Hudební výchova – naučit písničku Hlava, ramena, kolena, palce s pohybovým vyjádřením Výtvarná výchova - vykreslení pracovního listu panáčka s dolepením názvů částí těla – opakování naučeného Tělesná výchova – pohybová hra Hlava, ramena…. - při cvičení žáky upozorňovat na části těla, které právě procvičují - zaměřit se na relaxační část – vysvětlit význam vydýchání, zklidnění svalstva Český jazyk – vytleskávání slabik u jednotlivých částí těla - vyhledávat počet samohlásek a souhlásek ve slovech Matematika - slovní úlohy typu: V misce byly jablíčka. 12 jablíček bylo sladkých, 6 jablíček bylo kyselých. Kolik jich bylo dohromady? Člověk a nemoci Pracovní činnosti – výroba papírového teploměru a zaznamenání vlastní tělesné teploty - zdobení papírového kapesníčku tiskátky z brambor Matematika - porovnávání teploty, zjištění nejnižší a nejvyšší - slovní úlohy tapu: Ve třídě je 18 žáků. 4 žáci onemocněli. Kolik žáků zbylo ve třídě? Český jazyk - popis situace u lékaře, když jsou nemocní, co musí a co nesmí dělat. Dramatická výchova - zdramatizování situací, když jsou nemocní – u lékaře, domácí léčení Člověk a úrazy Výtvarná výchova - nakreslit auto Policie, Hasiči, Záchranná služba. Tělesná výchova - upozornění, jaké úrazy se mohou stát v tělocvičně nebo na hřišti při cvičení Matematika - slovní úlohy typu: V lékárničce byly 4 obvazy velké a 7 obvazů malých. Kolik obvazů bylo celkem? Český jazyk - vysvětlení rozdílu mezi nemocí a úrazem - diskuse žáků o první pomoci - popis vybavení lékárničky Dramatická výchova - praktické zkoušení ošetření raněného – odřenina, zlomená ruka, rozbité koleno…. Člověk a hygiena Hudební výchova - seznámení s písní Medvědí trápení Výtvarná výchova - vykreslit obrázky s hygienickými potřebami Český jazyk – literární výchova – četba pohádky O Šmudličce, luštění křížovky Dramatická výchova - dramatizace U zubaře Matematika - Péťovi vypadlo 6 mléčných zoubků. Kolik mléčných zoubků mu zbylo? Člověk a zdravý způsob života Výtvarná výchova - dokreslit na obrázek zdravé jídlo a přikreslit skleničku nebo hrníčkem s pitím Pracovní činnosti - skládání skleničky z papíru Český jazyk - básničky - vyprávění o denním režimu, o zdravém životním stylu a zdravé stravě - přepis receptu na zeleninový salát Matematika - slovní úlohy typu: Na misce byly 4 jablka, 8 hrušek, 3 švestky. Kolik ovoce bylo celkem na misce? Hudební výchova - písnička Lečo