I. NÁVRH PROJEKTU +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |ZDRAVÍ aneb Co vše můžeme vědět | | | | |Název: | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Autoři: |Sauerová Květa, Strašková Alena, Mertová Veronika | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Věk dětí: |5. třída | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Typ projektu: | + podle organizace: vícepředmětový | | | + podle navrhovatele: uměle vytvořeného | | | + podle délky: střednědobý | | | + podle prostředí: školní | | | + podle počtu zúčastněných: společný třídní | | | + podle informačních zdrojů: volný | | | + podle účelu: problémový a směřující k získání znalostí a dovedností | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Smysl projektu: | | | | | | |Žáci se seznámí se základními pravidly první pomoci a zdravého životního | | |stylu. Uvědomí si důležitost znalosti pravidel první pomoci. Své poznatky | | |a zkušenosti dokáží předat ostatním žákům školy (1. st. ZŠ). | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Výstup: |Žáci seznámí spolužáky (1.st.) s výhodou znalosti první pomoci a zdravého | | |životního stylu formou hravého odpoledne. | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | | |cíle: | | | |- žáci dodržují zásady bezpečného chování tak, aby neohrožovali zdraví své| | |a zdraví jiných | | | | | |- žáci ošetří drobné poranění a zajistí lékařskou pomoc | | | | | |- žáci uplatňují základní dovednosti a návyky související s podporou | | |zdraví a jeho preventivní ochranu | | | | | |- žáci využívají poznatků o lidském těle k vysvětlení základních fcí | | |jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu | | |života | | | | | |- žáci uplatňují správné způsoby držení těla v různých polohách a | | |pracovních činnostech | | | | | |- žáci projevují toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich | | |přednostem i nedostatkům | | | | | |- žáci poukáží v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a | | |některé problémy a navrhnou možnosti zlepšení životního prostředí obce | | | | | |- žáci zhodnotí veškeré konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišují | | |aktivity, které mohou prostředí, které mohou prostředí i zdraví člověka | | |podporovat nebo poškozovat | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Předpokládané | | |činnosti: | | | |- mapa pojmů | | | | | |- motivační rozhovor na téma ZDRAVÍ (co vše obnáší,…) | | | | | |- brainstorming | | | | | |- rozdělení do skupin (předpokládaná témata – denní režim, pitný režim, | | |pohybový režim, zdravá strava, nemoc, prevence, úrazy a drobná poranění, | | |první pomoc, osobní a duševní hygiena, návykové látky,…) | | | | | |- vyhledávání a třídění informací (knihy, časopisy, obrázky, internet …) a| | |další zpracování (plakáty) | | | | | |- prezentace získaných informací ostatním skupinám (prezentace plakátů) | | | | | |- návrh činností na „Zdravé odpoledne“ (co, jak, kdo co přinese, rozdělení| | |úkolů,…) | | | | | |- výroba „hrací“ karty nebo pracovních listů (počet kolonek dle počtu | | |stanovišť), dotazníku pro hráče (zpětná vazba pro žáky, co se jim | | |povedlo,…) | | | | | |- mapa pojmů | | | | | |- prezentace – „Zdravé odpoledne“ – žáci so připraví stanoviště pro mladší| | |spolužáky | | | | | |- prohlédnutí vyplněných dotazníků | | | | | |- společné zhodnocení projektu | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| |Organizace výuky:| | | | | | |Práce ve skupinách, individuální práce a práce hromadná. | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané |- metody slovní – rozhovor (volný), diskuse, brainstorming, práce | |výukové metody: |s knihou, textem, | | | | | |- metody praktické – výtvarné a pracovní činnosti | | | | | |- metody řešení problémů (jak na to …) | | | | | |- pojmová mapa | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Předpokládané |Knížky, časopisy, texty, obrázky, balicí papíry, papíry, čtvrtky, nůžky, | |pomůcky: |pastelky, fixy, lepidlo, psací náčiní, počítač, lékárnička, | | |ovoce/zelenina, panenky, figuríny,… | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Způsob prezentace|„Zdravé odpoledne“ - prezentace získaných informací mladším žákům. (Děti | |projektu: |po skupinkách navštěvují připravená stanoviště. ) | | | | | | | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Způsob hodnocení:|Hodnocení v průběhu projektu i na závěr učitelem (co se dařilo, jak se nám| | |pracovalo, …). | | | | | |Hodnocení žáků v průběhu i na závěr projektu (co se líbilo, jak se jim | | |pracovalo, …). | | | | | |Zpětná vazba od účastníků odpoledne. | | | | | |Hodnocení společné na závěr projektu (průběh, výsledek a prezentace | | |projektu). | |-----------------+--------------------------------------------------------------------------| | | | | | | |Kriteria |- snaha | |hodnocení: | | | |- úsilí | | | | | |- spolupráce | | | | | |- tvořivost | +--------------------------------------------------------------------------------------------+