Tvorba ŠVP s ohledem na mezipředmětové vazby Člověk a jeho svět Motto: • „Člověk by se během školní docházky měl naučit především číst, psát a počítat, naučit se základům cizího jazyka a základům přírodních a společenských věd, aby pochopil z čeho se skládá svět, dokázal se v něm orientovat a najít si v něm své místo. • A k tomu nám dopomáhej všechny předměty.“ E.H. Co je to zeměpis ? Pro správné pochopení fungování základů zeměpisu je nutné naučit se klást zeměpisné otázky: • Kde to je? • Jaké to je? • Proč je to tam? • Jak to vzniklo? • Jaký to má vliv? • Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? Zeměpis má výrazný integrační charakter. - V Holandsku vychází např. didaktika zeměpisu pro 1. stupeň, která se nazývá – zeměpis je všude. - V Anglii vychází kniha Teaching in Primary Schools. - Zeměpisné prvky se nacházejí v ostatních předmětech např. v hudební výchově, literatuře, češtině atd. – je třeba o nich vědět. Regionální princip Společným jmenovatelem výuky na prvním stupni ZŠ je používání několika pedagogických principů např. „Od blízkého k vzdálenému“; „Od abstraktního ke konkrétnímu“ atd. Všechny tyto principy spojuje tzv. „regionální princip“, což v praxi znamená používání místní krajiny pro vysvětlení abstraktních prvků a k objasnění jevů vzdálenějších. Tvorba ŠVP s ohledem na mezipředmětové vazby Člověk a jeho svět • Lze dělat několikerým způsobem. • Učitelé jsou si vědomi překrývání a doplňování různých tématických celků a počítají s touto skutečností při sestavování studijních programů. - Propojování se pak může dít na základě používání různých metod výuky jako je především samostatná práce, projektové nebo skupinové vyučování. 2. Jsou vytvořeny přímo integrované učebnice pro několik oborů. - Zatím v naší republice neexistují. - Zeměpis je integrován v zahraničí především s historií. - Dosavadní pojetí vlastivědy zeměpis s dějepisem nikterak nepropojovalo Podpora v učebnicové tvorbě Regionální učebnice vznikají jen velmi pozvolna a je třeba se naučit zpracovávat tuto tématiku osobně popř.regionální texty doplňovat. Je vhodné se spojit i s učiteli II. stupně (zeměpisu, dějepisu, biologie) a vybudovat pro činnost v místní krajině tzv. regionální kabinet, který bude obsahovat základní mapovou, knižní, fotografickou i literární dokumentaci, letecké snímky a pomůcky pro práci v terénu jako buzoly apod. Obec – zřizovatel školy a regionální kabinet Obec může poskytnout materiály z územního plánu a různé druhy mapových podkladů. Projekty • Projekty mohou být s úspěchem směřovány do místní krajiny např. „Voda pro naši obec“, „Utváření místa“… • Dále mohou směřovat na podkladě regionální geografie do komplexní charakteristiky určitého území. Stanovení cílů pro zem. Vzdělávání tzv. Objectives • Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů • Pro vyučovací předmět geografie (zeměpis) jsou definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání IGU a v Geography Today Objectives jsou rozděleny na: • Vědomosti (znát) • Dovednosti (aplikovat) • Postoje (hodnotit) Dovednosti Postoje, hodnoty a chování • k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, • k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, • k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, • k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, • k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. • k respektování rovnoprávnosti všech lidí, • k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. Jak začít ? Různě Např. tím, že budeme doplňovat tabulky v RVP svými poznámkami a postupně k nim přiřazovat konkrétní pomůcky, návrhy hodin ve škole i mimo školu, upřesňovat mezipředmětové vazby, pracovat aktivizujícími metodami. Pro oblast „Člověk a jeho svět“ to může vypadat následovně: Práce s ortofotomapou Podívej se z výšky na svoji obec a ukaž: - pole; louku, rybník, hlavní silnici, popiš jednotlivé části obce atd. Zkontroluj, jestli sis počínal správně. Ukaž to samé na mapě a podívej se jak jsou tyto objekty a plochy vyznačeny. Nakresli si je na kartičky a popiš je. Práce s mapami a leteckými snímky Na leteckém snímku je naše škola - Popište její polohu; - Ukažte, kde je budova Poříčí 7 a kde budova Poříčí 9; - Ukažte řeku Svratku, křižovatku s ulicí Vídeňskou, ulici Ypsilantiho a ulici Křížovou; - Nakreslete na papír plánek školy s nejbližším okolím; - Výsledek zkontrolujte podle plánku na další straně. Úkol pro děti, které mají doma počítač a internet Nakreslete plánek okolí svého bydliště. Nácvik orientace ve třídě • Cvičení 1. Světové strany – čtverečkovaný papír; 2. Kreslení legendy mapy na kartičky; 3. Kreslení plánku třídy (zasedací pořádek); 4. Vytváření modelů krajiny. 5. Seznámení s buzolou. 6. Určování světových stran podle buzoly. 7. Malý orientační závod ve třídě. PRÁCE S TEXTEM - ZEMĚPISNÁ ČRTA • Črta by se dala definovat jako zvláštní slohový útvar, který v sobě nese jak syntézu slohových postupů (především popisného a vyprávěcího), tak syntézu funkčních stylů ( od stylu odborného, populárně odborného, hovorového až po styl umělecký). Hofmann, Minářová 2000. PRÁCE S TEXTEM - ZEMĚPISNÁ ČRTA • Črta by se dala definovat jako zvláštní slohový útvar, který v sobě nese jak syntézu slohových postupů (především popisného a vyprávěcího), tak syntézu funkčních stylů ( od stylu odborného, populárně odborného, hovorového až po styl umělecký). Hofmann, Minářová 2000. Očekávané výstupy - poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) Učivo - základní globální problémy - významné sociální problémy, problémy konzumní společnosti, nesnášenlivost mezi lidmi, globální problémy přírodního prostředí – zásadní rozpor s očekávanými výstupy. Stává se, že návrh na učivo nekoresponduje s očekávanými cíly. Znamená to, že se podle něj k těmto cílům nedostaneme !!! Výběr učiva je věcí učitele, proto k němu přistupujte z hlediska jeho použitelnosti !!!