Okruhy otázek pro státní zkoušku z geografie a didaktiky geografie pro školní rok 2003 / 2004 Upozornění: - Student v úvodu výkladu stručně uvede studijní materiály z nichž čerpal informace pro zodpovězení otázky. - U každé otázky se předpokládá znalost podání dané problematiky v užívaných učebnicích zeměpisu. - Vybraný okruh učiva v otázce z didaktiky geografie je nutno podat z teoretického hlediska a vybrané téma z hlediska didaktické analýzy – tj. odborný rozsah, zařazení do systému geografických věd, zařazení do výuky v RVP a ŠVP, výběr jedné hodiny z uvedeného tématického celku a její demonstrace před tabulí podle modelové přípravy na výuku. - Každá otázka může být zkoušejícím přiměřeně zúžena. 1. a) Geografie jako vědecká disciplína: Objekt a předmět geografie; klasifikace a systém geografických věd; geografie ve společenské praxi; geopolitika. b) Evropa: Komplexní geografická charakteristika Evropy a srovnání s ostatními světadíly. c) Didaktika: Zásady skupinové výuky. Modelová příprava na výuku - Česká republika s využitím mezipředmětových vazeb s dějepisem. Samostatná práce žáků. 2. a) Asie bez SNS: Komplexní geografická charakteristika Asie (bez SNS) a vzájemný vztah přírodních a socioekonomických poměrů v jejích regionech. b) Česká republika: Přírodní poměry ČR jako důsledek polohy ve střední Evropě. c) Didaktika: Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Modelová příprava na výuku – samostatná práce z regionálního zeměpisu a maximálního využití atlasu. 3. a) Asijsko-tichomořský prostor: Vymezení oblasti. Vliv přírodních podmínek na hospodářský vývoj po r. 1945. b) Česká republika: Srovnání přírodního potenciálu České a Slovenské republiky. c) Didaktika: Lokalizační faktory průmyslových aktivit. Modelová příprava na výuku – lokalizační faktory a jejich vyvozování – skupinová výuka. 4. a) Rusko: Historicko-geografický vývoj Ruska a jeho postavení ve světovém hospodářsko-politickém systému b) Česká republika: Struktura a dynamika obyvatelstva ČR a změny od r. 1989, prognóza vývoje. c) Didaktika: Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – samostatná práce – práce s textem – generalizace. 5. a) Afrika: Srovnání přírodních oblastí Afriky a jejich zemědělského potenciálu ve vztahu k demografickým, ekonomickým a sociálním poměrům. b) Česká republika: Charakteristika vývoje průmyslu ČR od r. 1918 a zákonitosti jeho rozmístění. c) Didaktika: Používání novin a časopisů ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – aktuální zprávy ze světa. 6. a) Austrálie a Oceánie: Vývoj a struktura jejich osídlení jako důsledek přírodních a socioekonomických poměrů. b) Česká republika: Geografická charakteristika vývoje zemědělství na území ČR od r. 1945. Typologie zemědělské výroby v závislosti na přírodních podmínkách. c) Didaktika: Mezinárodní charakter zeměpisného vzdělání. Modelová příprava na hodinu – regionální zeměpis – podobnost / rozdílnost. 7. a) Amerika: Přírodní zdroje a jejich vliv na vývoj rozmístění průmyslu v regionech Kanady a USA. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika jednotlivých krasových oblastí ČR. c) Didaktika: Co je geografie? Co je zeměpis? Modelová příprava na výuku – učivo o krajině. 8. a) Amerika: Vliv přírodních podmínek a ekonomických poměrů na demografický vývoj a rozmístění obyvatel regionů Jižní Ameriky b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika území průmyslových aglomerací - ostravské, brněnské, podkrušnohorské, plzeňské c) Didaktika: Výchova k životnímu prostředí ve výuce zeměpisu. 9. a) Poláry: Komplexní geografické srovnání Arktidy a Antarktidy (příroda, ekonomika, politika, objevování). b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny moravských úvalů. c) Didaktika: Vzdělávání pro budoucnost – Trvale udržitelný rozvoj a výuka zeměpisu. Modelová příprava pro výuku – Antarktida – světadíl jako výzkumná stanice. 10. a) Amerika: Přírodní podmínky USA a Kanady a jejich vliv na zemědělství jednotlivých regionů. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny rovin, pahorkatin a vrchovin - na příkladě vybraného regionu. c) Didaktika: Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka – Brno. 11. a) Amerika: Přírodní podmínky pevninské a ostrovní Střední Ameriky a jejich vliv na ekonomickou strukturu a vývoj obyvatelstva. b) Česká republika: Vývoj a současný stav sídelní struktury ČR. c) Didaktika: Místní krajina ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – SWOT analýza místa bydliště z hlediska možností cestovního ruchu. 12. a) Evropa: Komplexní geografické srovnání sousedních zemí sousedících s ČR (kromě Slovenska). Vazba přírodních podmínek s ekonomickou strukturou a vývojem obyvatelstva. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny hornatin - na příkladě vybraného regionu. c) Didaktika: Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – samostatná práce – práce s textem – generalizace. 13. a) Amerika: Přírodní poměry Jižní Ameriky a jejich vliv na specializaci zemědělství. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika Polabí a dolního Poohří c) Didaktika: Podpora geografie v médiích – USA, UK. Modelová příprava na hodinu – multimediální podpora výuky zeměpisu. 14. a) Amerika: Přírodná podmínky andských států (mimo Argentiny, Chile a Venezuely) a jejich vliv na rozmístění obyvatelstva a na strukturu hospodářství b) Česká republika: Komplexní geografické srovnání krajin českých pánví c) Didaktika: Využití ITC technologií ve výuce. Modelová příprava – využití internetu ve výuce, možnost návaznosti na předchozí otázky. 15. a) Amerika: Vliv přírodních podmínek jihoamerických regionů středních šířek (Chile, Argentina, Uruguay) na hospodářství a rozmístění obyvatel. b) Česká republika: Minerální prameny a lázně v ČR. Komplexní geografická charakteristika západočeské lázeňské oblasti. c) Didaktika: Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činnosti dítěte. Modelová příprava pro výuku – pracovní lisy pro výuku místní krajiny. 16. a) Asie: Průmysl Japonska a Číny po roce 1945 - srovnání jeho vývoje, struktury, specializace a zapojení do mezinárodní dělby práce. b) Česká republika: Komplexní geografické srovnání Prahy, Brna a vybraných krajských měst c) Didaktika: Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka – Brno. 17. a) Asie: Přírodní podmínky Číny a jejich vliv na zemědělství regionů Číny b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika vybraného kraje ČR, jeho postavení v rámci ČR ve srovnání s ostatními kraji. c) Didaktika: Mezipředmětové vazby – zeměpis –biologie – porovnání dovedností obou předmětů. Modelová příprava pro výuku – skupinová práce – šířkové pásy. 18. a) Asie: Přírodní potenciál Jižní Asie a jeho vliv na rozvoj hospodářství a rozmístění obyvatelstva. b) Česká republika: Srovnání přírodních podmínek, hospodářství a rozmístění obyvatelstva krajin rovin, pahorkatin, vrchovin a hornatin ČR. c) Didaktika: Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Modelová příprava na výuku – samostatná práce z regionálního zeměpisu a maximálního využití atlasu. 19. a) Asie: Přírodní podmínky JZ Asie a jejich vliv na ekonomický vývoj regionu. Jeho současné politické rozdělení a diferenciace obyvatelstva. b) Česká republika: Životní prostředí ČR - celková charakteristika a perspektivy vývoje. c) Didaktika: Vnímání výuky zeměpisu žáky základní školy a jeho postavení mezi ostatními předměty. Modelová příprava na výuku - Územní plán obce a jeho využití pro výuku zeměpisu. 20. a) "Bohatý Sever a chudý Jih": Vliv přírodních podmínek a hospodářsko-politické historie na socioekonomickou diferenciaci světa. Současný stav a perspektivy. b) Česká republika: Karpaty v ČR - přírodní podmínky, hospodářství a demografická charakteristika. c) Didaktika: Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Modelová příprava na výuku – projekt – Globální problémy lidstva. 21. a) Evropa: Přírodní podmínky Jižní Evropy (mimo JV Evropy) a jejich vliv na hospodářský vývoj a rozmístění obyvatelstva b) Česká republika: Ochrana přírody a cestovní ruch. Národní parky. c) Didaktika: ITC technologie ve výuce. Modelová příprava na výuku – práce s internetem na konkrétních stránkách. 22. a) Evropa: Srovnání zemědělského a průmyslového potenciálu vybraných západoevropských zemí obdobné velikosti. b) Česká republika: Hospodářství a demografické ukazatele ČR v mezinárodním srovnání. c) Didaktika: Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činnosti dítěte. Modelová příprava pro výuku – pracovní lisy pro výuku místní krajiny. 23. a) Evropa: Přírodní podmínky Severní Evropy a jejich vliv na hospodářství a rozmístění obyvatelstva. b) Česká republika: ČR ve vývoji evropských integračních tendencích po r. 1945, postavení ČR v EU a NATO c) Didaktika: Umění a výuka zeměpisu – příklady z literatury. Modelová příprava na výuku – práce s textem. 24. a) Evropa: Srovnání přírodních podmínek a hospodářství vybraných států východní a jihovýchodní Evropy. b) Česká republika: Geografické podmínky, vývoj a charakteristika dopravy ČR. Návaznost na evropský a světový komunikační systém. c) Didaktika: Proč učit zeměpis? Modelová příprava na hodinu – co dělají geografové. 25. a) Evropa: Srovnání hospodářského a demografického vývoje Slovenské a České republiky. b) Česká republika: Postavení ČR v mezinárodní dělbě práce. c) Didaktika: Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice. Modelová příprava na hodinu – základy kartografie a topografie.