Ze2MP_DPV7 Didaktika geografie 1 Anotace Didaktika geografie 1 řeší především otázky „Obecné didaktiky“, aplikované do specifických zvláštností výuky zeměpisu. Mimo jiné se zabývá otázkami didaktik ostatních přírodovědných a společenskovědních oborů. Jde o řešení vztahů v triádě: učení – vyučování-výuka. Navazuje na teoretické i praktické učivo geografických disciplín v 1. - 4. semestru. Při didaktické transformaci získaných poznatků využívá v maximální míře regionálního principu. Osnova 1. Proč učit didaktiku geografie, proč učit zeměpis? Zeměpis ve vzdělávacím systému českých zemí. Didaktika geografie ve vzdělávání učitelů v českých zemích. Didaktika geografie - vědní disciplína. Didaktka geografie ve vybraných zemích světa. Vztah didaktiky geografie k oborovým didaktikám ostatních předmětů. Vymezení pojmu – definice didaktiky zeměpisu. Vztah didaktiky geografie k hraničním vědám. Geografie a didaktika geografie. Má didaktika zeměpisu (geografie) význam pro dílčí geografické disciplíny? Pedagogický výzkum v didaktice geografie. Pedagogický výzkum v praxi. Příklady využití pedagogického výzkumu v didaktice zeměpisu (geografie) a ve školní praxi. 2. Zeměpisné vzdělávání či vzdělávání zeměpisem? Zeměpisné (geografické) myšlení. Důvody pro zařazení zeměpisu do národního kurikula. Geografie – královna nejen přírodních věd aneb učit zeměpis vyžaduje odvahu učitele. Cíle výuky zeměpisu (geografie) v kontextu. Vzdělávací význam geografie deklarovaný Mezinárodní chartou geografického vzdělávání. Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vzdělávání pro technologický svět. Duchovní, morální, sociální a kulturní dimenze výuky geografie. Národní program rozvoje vzdělávání. Priority pro „kritickou školskou geografii“. 3. struktura zeměpisného vzdělávání - kurikula Dvouúrovňový model kurikula v ČR- rámcové a školní vzdělávací programy. Rámcový vzdělávací program a zeměpisné kurikulum. Předpoklady pro tvorbu zeměpisného kurikula v ČR. Zeměpisné (geografické) standardy. Zásady pro tvorbu zeměpisného kurikula ve Školním vzdělávacím programu. RVP ZV- zeměpisné kurikulum na 1. stupni ZŠ. RVP ZV – zeměpisné kurikulum na 2. stupni ZŠ. Standardizované testy. Průřezová témata a výuka zeměpisu (geografie) –envi, multikult. výchova. Mezipředmětové vazby a integrovaná výuka. 4. Rozvíjení a využívání různých zdrojů pro výuku zeměpisu Vyhledávání a příprava pramenů. Používání učebnic v zeměpise. Teorie konceptuální změny a učebnice. Jaké výzkumy učebnic potřebujeme? Používání map a atlasů – specifikum výuky zeměpisu. Náčrty ve výuce zeměpisu. Práce s internetem. GIS a výuka zeměpisu. Využití novin a časopisů. Diagramy. Umění jako tvůrčí prameny pro zeměpis Používání modelů 5. Žák a učení v geografii Odlišné cesty žákova učení. Samostatné učení (individuální cesta). Intelektuální rozvoj napříč geografií. Územní (prostorové) poznání obrazu světa. Jazyk, gramotnost učení v geografii. 6. Hodnocení žákova učení a jeho kvalita Zkoušení a perspektiva. Stanovení matice: proč, co a pro koho? Slovní hodnocení (úroveň, popis) Učení vycházející z výzkumu. 7. Metody vyučování zeměpisu Přehled a klasifikace vyučovacích metod v zeměpise. Motivace vyučování zeměpisu Pozorování ve výuce zeměpisu Pokusy při výuce zeměpisu Problémové vyučování zeměpisu Programové vyučování zeměpisu Hry ve výuce zeměpisu Zeměpisné soutěže 8. Organizační formy výuky zeměpisu Projektová výuka v zeměpise Skupinová výuka v zeměpise Terénní výuka – specifikum výuky zeměpisu 9. Od zeměpisného kurikula k vyučovací hodině (Vávra) Plánování výuky – klíčová kompetence učitele. Smysl plánování. Plán hodiny. Postupné a kontinuální plánování. Diferencované plánování. Plánování terénní výuky. Učební plán a zeměpis (učební osnovy a zeměpis) 10. Učitel a odborný růst Učitel a vyučování. Než se stanu učitelem. Jakým učitelem geografie bych chtěl být? Sebereflexe (reflexe na praxi). Reflexe na hodnocení. Vytváření profesionálního stavu. Způsobilost k učení. Literatura: Hofmann,E. a kol. Integrované terénní vyučování. Brno, Paido 2003, ISBN 80-7315-054-9 Janás,J. a kol. Gradace profesní dráhy učitele přírodovědných předmětů. Projekt sekce přírodních věd Pedagogicé fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Brno, Paido 1996, ISBN 80-85931-21-4. Kühnlová,H. Vybrané kaiptoly z didaktiky geografie. Praha, Karolinum, 1997. Lambert,D., Balderstone,D. Learning to Tlach Geography in the Secondary Schoul. London and New York. Great Britain: RuotledgeFalmer 2000. Machyček, J. a kol. Základy didaktiky geografie. SPN Bratislava 1985. Šupka,J. - Hofmann, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. PdF MU Brno, 1990. Šupka,J. - Hofmann, E. Didaktika geografie I. PdF MU Brno, 1993. Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. PdF MU, Brno, 1996. Tukota, J. a kol. Základy všeobecnej didaktiky geografie. SPN Bratislava 1980. Vávra,J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán, Časopisy : Geografické rozhledy, Biologie-Chemie-Zeměpis, Geographische Rundschau, Praxis Geographie, Journal of Geography, Time, GEO-INFO. Učebnice zeměpisu (geografie) Internet: www.vppraha.cz - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Cvičení Než začnete dělat všechna cvičení, odpovíte si na otázku : Co je geografie? 1. Z knihoven vyberete tituly, které se týkají didaktiky geografie. Zjistěte i názvy zahraničních časopisů, které se týkají didaktiky geografie. (Je třeba uvést autora, název knihy popř. časopisu, vydavatele, rok a místo vydání, počet stran, stručnou anotaci) 2. Mikrovýstup na kameru - 3 P: - poprvé ve třídě - poprvé se představuji - poprvé seznamuji žáky s novým předmětem 3. Stručně se seznamte s Rámcovým vdávacím programem. a) Účel a zaměření. b) Zaměření přírodovědné vzdělávací oblasti a společenskovědní vzdělávací oblasti. 4. Didaktická analýza učiva. Na vybraném tématu z učebnice geografie připravíte scénář pro konkrétní vyučovací hodinu s ohledem na mezipředmětové vazby s druhým předmětem, podle modelové přípravy na výukovou praxi. 5. Svět v pohybu. (Výběr aktuálních článků ze světa a pro další zařazení do vyučovací hodiny. 6. Zakládání internetových stránek, které se týkají geografe a výuky zeměpisu. 7. Seznámit se s Mezinárodní chartou geografického vzdělávání. 8. Udělejte ve svém okolí dotazníkové šetření uvedené v příloze č. 1. Příloha č. 1 Dotazníkové šetření - Proč učit geografii (zeměpis) ? Příští rok tomu bude 200 let, kdy se ve školách v našich zemích objevily první učebnice zeměpisu a tento vyučovací předmět si našel místo ve vzdělávání obyvatelstva. Nejprve to bylo na obchodních akademiích a živnostenských školách a později i na školách základních. Jeho zavedení si vynutila doba a nejprve i odborné zaměření škol. Doba také obsah výuky zeměpisu neustále mění. V souvislosti s rozvojem průmyslu a humánní geografie přinesla ve 20. letech obsahové obohacení vyučovacího předmětu zeměpis o „Hospodářský zeměpis“. Současná doba a rozvoj komunikačních technologií obohatil geografii opět o nové směry, které jsou využívány mnoha dalšími obory. Je to zejména Geoinformatika, Globální poziční systém – GPS a Dálkový průzkum Země – DPZ. Se všemi těmito směry jsme neustále konfrontováni i ve všedním životě. Satelitní navigaci používá velké množství řidičů, GIS – geografické informační systémy se používají ve státní správě apod. Položili jsme si tedy otázku: Co nám výuka geografie (zeměpisu) dala pro život? Rozumíme lépe zprávám v novinách či v televizi? Jak jsou pro nás důležité mapy? Umíme se lépe orientovat ve světě, máme základní vědomosti o lidech, přírodě, krajině, kde bydlíme? Prosíme, věnujte chvíli Vašeho času a pokuste se zamyslet nad otázkami v dotazníku. I Vaše soudy budou určovat další směřování výuky geografie (zeměpisu). Malá část dotazníku se týká také Vašeho zájmu o to, co se Vaše děti učí ve škole a srovnání s tím, co jste se učili Vy. Věk Pohlaví dosažené vzdělání profese 1. zeměpis jsem měl na ZŠ, SŠ, VŠ 2. Které poznatky ze zeměpisu využívám v osobním životě ? - Do volných kolonek nebo na zadní stranu dotazníku specifikujte konkrétní poznatky, či témata. +--------------------------------------------------------------------------------------+ | Téma |velmi často|často|občas|téměř vůbec ne|vůbec ne| |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Poznatky o Zemi a vesmíru | | | | | | | | | | | | | |Pohyby Země, čas a kalendář… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Základy kartografie a topografie | | | | | | | | | | | | | |Práce s různými druhy map… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Regionální zeměpis světadílů a oceánů | | | | | | | | | | | | | |Poznávání světa a způsobu života | | | | | | |v jiných zemích… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Regionální zeměpis ČR | | | | | | | | | | | | | |Poznávání místa, kde žijeme… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Krajina a životní prostředí | | | | | | | | | | | | | |Poznávání vazeb mezi člověkem a | | | | | | |přírodním prostředí… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Obecný fyzický zeměpis | | | | | | | | | | | | | |Poznávání přírodního prostředí a jeho | | | | | | |vlivu na člověka | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Obecný socioekonomický zeměpis | | | | | | | | | | | | | |Poznávání činnosti člověka a jejího | | | | | | |vlivu na prostředí… | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------+-----------+-----+-----+--------------+--------| |Jiné poznatky – | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Které poznatky ze zeměpisu využívám ve svém zaměstnání. 4. Které poznatky ze zeměpisu mi chybí a škola mi je nepředložila. 5. Které poznatky ze zeměpisu považuji za důležité. 6. Zajímá Vás, co se Vaše děti učí v zeměpise ? 7. Liší se nějak obsah zeměpisného vzdělávání od toho, co jste se učili Vy ?