Personální management n Vymezení n Personální řízení je v moderně řízeném podniku vnímáno jako významný nástroj zvyšování konkurenceschopnosti a ekonomické úspěšnosti podniku v podmínkách globálního a liberálního trhu. n HRM je integrální součást strategického i operativního řízení firmy n Úkol personálního managementu Systém HRM Vnitřní zdroje rozvoje prosperity moderního podniku n Základní principy pro ŘLZ v moderním podniku: n optimální využití schopností každého pracovníka, který v podniku pracuje (HRE) n optimální podmínky pro profesionální rozvoj každého pracovníka (HRD) n HRM = HRE + HRD n HRM…Human Resource Management (ŘLZ) n HRE… Human Resource Economy n HRD… Human Resource Development Personální činnosti (HRD) n vytváření a analýza pracovních n plánování pracovníků n vyhledávání a výběr pracovníků n příjem, adaptace a rozmísťování pracovníků n odborný rozvoj a vzdělávání pracovníků, řízení pracovní kariéry n hodnocení pracovníků n vytváření pracovních podmínek, bezpečnost práce n motivace pracovníků n sociální program, pracovní vztahy Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * proces působení a využívání motivů a potřeb druhých lidí s úmyslem zvyšovat jejich výkonnost a dosahovat stanovené cíle organuzace * Motivační program je součástí HRE, tzn. i základním nástrojem personálního řízení * Efektivní řízení = správné rozhodování + účinné motivování + komunikace Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Chování člověka má tři úrovně: Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Uvědoměním si vztahu mezi stimulem a potřebou vzniká motiv Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Motivace je soubor motivů, tj. vnitřních pohnutek chování člověka, které určují jeho směr a intenzitu * Jde o mobilizaci energie k dosažení určitého cíle * Příčinou takového chování člověka jsou motivy * Jak tedy motivovat? Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Nejznámější teorie motivace: * Teorie potřeb – teorie zaměřené na poznání motivačních příčin * A.Maslow (1954) * C.Alderfer (1972) * D.McClelland (1975) * Herzberg (1959) * teorie směřované na průběh motivačního procesu * teorie spravedlnosti Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin * Teorie potřeb * Tvrdí, že neuspokojená potřeba vytváří napětí a stav nerovnováhy * Chování je tak motivováno neuspokojenými potřebami * Existuje 5 hlavních kategorií potřeb, které jsou společné pro všechny lidi. Jsou to: Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin * Alderferova ERG teorie: * ERG teorie představuje model tří základních kategorií potřeb: * Existenční potřeby (E) – potřeba potravy, vody, platu, zaměstnaneckých výhod, pracovní podmínky * Vztahové potřeby (R) – akceptace pochopení, vzájemnost * Růstové potřeby (G) – vnitřní růst a diferenciace, tvůrčí a produktivní úsilí * při uspokojování potřeb může člověk postupovat od nižších k vyšším i naopak (rozdíl od Maslowa) * čím méně jsou uspokojovány E, tím jsou tyto potřeby pociťovány silněji * čím méně jsou uspokojovány R, tím jsou tyto potřeby pociťovány jedincem silněji * čím méně jsou uspokojovány potřeby R, tím jsou silněji pociťovány E * čím více jsou uspokojovány potřeby R, tím silněji jsou pociťovány G * čím více jsou potřeby uspokojovány, tím více jsou pociťovány Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin * McClellandova teorie potřeb: * McClelland studoval práci manažerů a identifikoval tři nejdůležitější potřeby: * Potřebu výkonu (úspěchu) – úspěch dosažený v soutěži * Potřebu spojenectví – přátelské a soucitné vztahy s lidmi * Potřebu moci – potřeba kontrolovat a ovlivňovat ostatní * Různí lidé mají různé úrovně těchto potřeb * Vysoká potřeba výkonu je důležitá na nižších a středních manažerských funkcích, ve vyšších funkcích se stává důležitější zájem o moc Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Herzbergova teorie: * F.Herzberg (1957) zkoumal zdroje pracovního uspokojení a neuspokojení účetních a techniků. * Zaměstnanci mají dvě skupiny potřeb: * Potřeby osobního růstu * Potřeby slušného zacházení v oblasti odměňování, pracovních podmínek a administrativních postupů * Potřeby osobního růstu jsou uspokojovány satisfaktory (motivátory), které motivují k vyššímu výkonu * Potřeby slušného zacházení jsou uspokojovány dissatisfaktory (faktory hygieny), které nemotivují, ale slouží jako prevence nespokojenosti a špatného pracovního výkonu Teorie směrované na průběh motivačního procesu n Teorie spravedlnosti n Teorie očekávání M = E x O , kde M je motivační síla k určitému jednání, E je ocenění efektu, kterým se rozumí individuální hodnota, kterou člověk přisuzuje dosažení cíle, ke kterému je motivován, O je ocenění očekávání, kterým se rozumí odhad subjektivního ocenění pravděpodobnosti, že jím vynaložené úsilí povede k dosažení daného cíle. Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Motivační program podniku: Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Co lidé v práci potřebují? Motivace pracovníků, motivační programy a personální management * Desatero motivace pracovníků (Stanislav Vácha):