PSYCHOPEDIE Klasifikace MR Mezinárodní klasifikace nemocí: F 70 – 79 lehká mentální retardace (IQ 69-50) středně těžká mentální retardace (IQ 49-35) těžká mentální retardace (IQ 34-20) hluboká mentální retardace (IQ 19 a méně) jiná mentální retardace – stanovení stupně MR je nesnadné pro přidružené somatické, senzorické postižení, těžké poruchy chování, autismus nespecifikovaná mentální retardace – MR je prokázána, není však dostatek informací pro zařazení do některého z uvedených stupňů MR Předškolní vzdělávání vmateřská škola, mateřská škola speciální, speciální třídy při mateřské škole nRVP pro předškolní vzdělávání •osvojení specifických dovedností se zaměřením na sebeobsluhu •základní hygienické návyky dle možností dítěte •vhodné kompenzační/ reedukační pomůcky •asistent pedagoga •snížený počet dětí ve třídě Povinná školní docházka vzákladní škola vzákladní škola praktická (dříve zvláštní) vzákladní škola speciální (dříve pomocná) §přípravný stupeň ZŠ speciální §Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální vtřída pro žáky se zdravotním postižením při základní škole vpřípravné třídy pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí Základní škola praktická nnejfrekventovanější – základní vzdělání žáci s LMR ncíl: umožnit žákům dosáhnout co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a osobnostních kvalit při respektování individuálních zvláštností npříprava na zapojení do běžného života n9 let, Vzdělávací program ZŠ praktické (zvláštní školy) nklasifikace nebo slovní hodnocení nod 2007/ 08 RVP ZV upravený pro žáky s lehkým mentálním postižením (pilotní školy) – dva stupně, ŠVP Základní škola speciální nzákladní vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k orientaci v okolním světě, maximální míra samostatnosti, zapojení se do života (SMR, i TMR) nzáklady vzdělání nVzdělávací program ZŠ speciální (pomocné školy) •ovládnutí trivia, sebeobsluha, osobní hygiena, pracovní dovednosti •čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslová, pracovní, výtvarná výchova, tělesná, hudební, řečová výchova nslovní hodnocení nRVP pro základní školu speciální Přípravný stupeň ZŠ speciální nTMR, autismus, více vad naž 3 roky, Vzdělávací program přípravného stupně ZŠ speciální nrozumová, smyslová, pracovní a výtvarná výchova, tělesná a hudební výchova n2 pedagogičtí pracovníci, druhá místnost pro individuální práci se žáky, 4-6 žáků Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální nžáci z přípravného stupně nebo ti, u kterých je zpočátku jasné, že nemohou nastoupit do Z� speciální n10 let, dva stupně, 4-6 žáků nrozumová, smyslová, pracovní a výtvarná výchova, pohybová a hudební výchova, rehabilitační tělesná výchova n2 pedagogičtí pracovníci – jeden orientován na rehabilitaci n2 místnosti, vybavení rehabilitačními pomůckami, hygienické zázemí nalternativní formy komunikace – nonverbální Poznávání změn Jedno slovo – více slov, orientace ve větě Globální metoda - Soubor slov Situační obrázek