Základní organizační a materiálně-technické podmínky Osvětlení · Dostatečná intenzita a rozptyl na pracovní desce o Snížená zraková ostrost – individuální přisvícení o Světlo má dopadat zleva shora šikmo, neoslňovat, neodrážet se od lesklých povrchů o Čistota skel, žaluzie, jemně tónované závěsy – albinismus, šedý zákal Hluk * Negativně ovlivňuje náladu, snižuje schopnost soustředit se * U dítěte se ZP, které se orientuje sluchem narušuje hlučné prostředí orientaci v prostoru, zvyšuje nejistotu, navozuje pasivitu * Dozvuk – narušuje zvukovou pohodu, doporučuje se opatřit zadní stěnu zvukovou absorpční plochou Úprava interiéru * Specifické podmínky, které zajistí samostatný bezpečný pohyb v budově školy * Barevnou páskou označit skleněné plochy * Barevné označení začátku a konce schodiště * Dostatečné osvětlení prostor ve škole * Vhodné akustické podmínky Úprava pracovního prostředí * Žákovská lavice * Sklopná lavice do úhlu 90° * Umístění dítěte do optimálních světelných podmínek * Umístění lavice podle zrakové ostrosti dítěte * Jasná organizace pracovní plochy Kompenzační pomůcky * Slabozraký žák * Fixa se silnou stopou * Měkké pastelky se silnou stopou * Barevná záložka * Zvýrazňovací průsvitná fólie * Souprava rýsovacích pomůcek se zvýrazněnou stupnicí * Sešity s výraznými linkami různých šířek * Zvětšené texty * Zvětšovací lupy * Stojánky na knihy * Atd. * Nevidomý žák * Kolíčkové písanky různých typů * Slepecký psací stroj (např. Pichtův) * Souprava rýsovacích pomůcek pro nevidomé * Reliéfní kreslenky, obrázky * Reliéfní mapy, glóbus * Magnetofon * Kalkulátor s hlasovým výstupem * Eureka * Optacon * Bílá hůl * Atd. Organizace výuky * Správné osvětlení, pracovní stůl * Odkud vidí žák na tabuli nejlépe? Popř. Odkud může žák nejlépe sledovat výklad učitele? * Odkud má žák nejlepší přístup ke svým pomůckám, aniž by rušil průběh vyučování? * Požívání kontrastních kříd (žlutá), čistota tabulre * Žák může přistoupit k tabuli tak blízko, aby viděl písmo * Učitel verbalizuje vše, co píše a kreslí na tabuli, kopie všeho připraveny pro ZP žáka * V případě potřeby kontrastní kopie textu * Fólie (žlutá, červená, zelená) pro zvýšení kontrastnosti textu * Čtecí okénko s výřezem pro 2 až 3 slova * Písmo je zvětšené * Zvětšené řádkování * Organizace výuky ve skupinách/dvojicích jak často je to možné