Čtení u SP Čtení n artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu n základní schopnosti: - zrakové rozlišování tvarů - sluchové rozlišování hlásek a slabik - zraková a sluchová paměť - smysl pro rytmus - orientace v čase a prostoru - analýza a syntéza n cíl vyučování čtení: číst s porozuměním n globální x analyticko-syntetické čtení Psaná forma řeči n cíl : - rozumět psanému textu - vyjadřovat svoje myšlenky písemnou formou n při jejím vnímání není možné opírat se o situaci, mimiku, posunky a gesta spolumluvícího n psaná podoba jazyka je mnohem abstraktnější než mluvená řeč n stupně výuky psané formy řeči : a) globální čtení b) analyticko – syntetické čtení c) čtení z hlediska celoživotního vzdělávání Přípravná cvičení na čtení n cvičení na rozvoj sluchového vnímání n cvičení na rozvoj zrakového vnímání n zraková paměť n trénování očních pohybů n cvičení na orientaci v prostoru n hry s písmeny n Rozvoj sluchového vnímání - rozlišování zvuků - rozlišování hlásek - zvuková analýza a syntéza - délky samohlásek a rytmus řeči n Rozvoj zrakového vnímání - vyhledávání stejných barev - vyhledávání stejných tvarů - porovnání délky a velikosti - dětské hry (Černý Petr, pexeso,kvarteto,..) - neúplné obrázky Teorie nativismu n každý člověk se rodí na svět se schopností naučit se jazyk (tzv. univerzální gramatika) n v okamžiku setkání se s jazykem - vytváření vlastní gramatiky n mluvený jazyk x znakový jazyk n podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky čtení u SP x u slyšících dětí n sluchově postižení - začínají mnohem dříve - od 3 let v M n počáteční fáze čtení slyšící dítě x neslyšící dítě - zná jazyk - jako první se učí - umí mluvit optické značky (písmena) - přidává k hláskám optické značky - písmena Předpoklady počátečního čtení n mezera – „2 slova“ n směr čtení n zorientovat se v lexikálním i gramatickém významu slov n na základě zkušenosti se světem přiřadit význam tomu, co čteme n tzv. mentální slovník - je zde VŠE, s čím jsme se již setkali – problém je vše aktivovat! n neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách - znak, daktylní abeceda (1- a 2-ruční), odezírání, zvuková podoba slova, představa daného předmětu/věci/osoby… n tzv. sémantická síť - používáme jí k porozumění Předčtenářské období n slyšící děti x neslyšící děti (předčítání rodiči x převyprávění ve ZJ + ilustrace,…) n základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, … Rodinný deník n J pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma n deník „pro dítě“ - kreslený, malovaný, psaný, s fotografiemi, pohlednicemi, suvenýry, znaky, atd. n „most“ při komunikaci n vzor řeči n pěkná památka n témata: každodenní činnosti, rodina, významné události během roku, ojedinělé zážitky,… Etapy získávání čtenářských dovedností čtení ideovizuální - představa je spojena s napsaným slovem - dítě vychází z toho, co již zná - obraz slova, které se uložilo do paměti, byl nejdříve napsán a pak přečten - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte - zapisování do deníků čtení receptivní - vztahuje se na nový text a) slovníková fáze - na základě vlastního vytvořeného slovníku rozumí napsanému b) strukturální fáze - poradí si již s flexí jazyka, zná strukturu jazyka, vztahy mezi slovy a větami Problémy s českým jazykem, čtením a porozuměním čtenému textu u SP 1. úvodní fráze osvojené globálním čtením x vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… 2. metafory - dotknout se - Nedotkla jsem se Vás? - ztratit – Řidič ztratil hlavu. - plný – Má plné ruce práce. 3. více osob v jednom příběhu 4. modulační faktory 5. inference - usuzování, odvozování určitých výroků z jiných 6. homonyma – jeřáb, kohoutek, ucho 7. synonyma - květen-máj, stonat-být nemocný-marodit 8.odlišnost významu při změně délky samohlásky (páni-paní., péče-peče) 9. náhodná podoba slov - „na mezi – mezi“, „pila (min.č.) – pila(nástroj)“ 10. neznalost pojmu, který slovo představuje - např. zvukové jevy (žbluňknout, zašustit, kvákat, šumět, bublat,..) 11. malá slovní zásoba Děkuji za pozornostJ