Diagnostika klasifikace, diagnostika sluch, vad, objektivní a subjektivní sluch, zkoušky, screeningova vyšetření Mgr. Pavla Pitnerová Význam sluchu: ■ rozvoj komunikace, sociálních vztahů, citových vazeb, ■ možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí (nejen řečí), ■ základ pro vytvoření vnitřní řeči, pro rozvoj abstraktního myšlení, ■ pocit osobní jistoty a bezpečnosti, ■ vnímání pocitu rovnováhy, pohybu přímočarého i otáčivého a polohy těla v prostoru, ■ nositel varovných signálů, vnímání okolí. Důsledky sluchových vad ■ Oblast kognitivní: ■ zhoršená orientace v prostoru, ztráta zvukového pozadí, sluchové kontroly... ■ Oblast sociální (vztah k okolí): ■ zhoršená komunikace až společenská izolace, odlišnější orientace v sociálních hodnotách, vnímání světa může být zjednodušené a zdeformované ■ Oblast psychologická (osobnost): ■ citová nevyrovnanost, labilita, citová oploštělost, neadekvátní reakce, vztek, agresivita, psychická zatez Klasifikace podle ztráty v decibelech (Lejska, 2003) Normální stav sluchu 0 dB - 20 dB Lehká vada, porucha sluchu 20 dB - 40 dB Středně těžká vada, porucha sluchu 40 dB - 60 dB Těžká vada, porucha sluchu 60 dB - 80 dB Velmi těžká vada, porucha sluchu 80 dB - 90 dB Hluchota komunikační (praktická) = zbytky sluchu > 90 dB Hluchota úplná (totální) bez audiometrické odpovědi Klasifikace podle doby vzniku ■ prelinguální - před začátkem rozvoje reci ■ postlinguální - až po rozvoji mluvené řeči (ohluchlí) Klasifikace podle stupně porozumění hovorové reci, pripadne šepotu (Kostřica, 2002) lehká nedoslýchavost - porozumění řeči ze vzdálenosti 4 - 6 m středně těžká nedoslýchavost - sluch pro šepot zachován mezi 4 - 2m těžká nedoslýchavost - pokles sluchu pro šepot pod 1- 2 m velmi těžká nedoslýchavost - pokles sluchu pro šepot pod 1 m praktická hluchota - vyšetřovaný slyší zvuk, ale nerozumí slova úplná hluchota - vyšetřovaný neslyší žádný zvuk. Klasifikace podle lokalizace (místa postižení) ■ periferní: ■ převodní (ve vnějším nebo ve středním uchu), ■ percepční (ve vnitřním uchu), ■ smíšené (kombinace převodní a percepční vady), ■ Centrální (v mozku, centrální nervové soustavě). Klasifikace podle etiologie dědičné - většina vad sluchu je genetického původu ■ získané ■ infekční choroby (zánět mozkových blan, meningitida, meningoencefalitida, příušnice), ■ onemocnění centrální nervové soustavy (např. sklerosa multiplex), ■ traumata (úrazy) hlavy a uší, ■ moderní agresivní chemoterapie při onkologických onemocněních, ■ nachlazení, které změní průchodnost Eustachovy trubice a tím i možnosti ventilace středouší (i prostá rýma zhoršuje přechodně sluch u dětí), ■ opakované hnisavé záněty středního ucha mohou způsobit přechodné i trvalé poškození struktury středního ucha. (Lejska, 2003) ■ akustické trauma. Zjištěni sluchové vady Když se narodí miminko, není na první pohled patrné, jestli se nenarodilo s vadou sluchu. Problémy se mohou objevit až za několik týdnů, měsíců či roků. Doba odhalení závisí na stupni postižení - čím je těžší postižení, tím se poznává snáze a dříve. Složitější je to u dětí s lehkou a středně těžkou vadou, kdy dítě na některé zvukové podněty reaguje. Pro porozumění a naučení se řeči jsou přitom nejdůležitější první tři roky života dítěte. ■ I lehká nebo středně těžká vada sluchu může proces učení se řeči podstatně ztížit, prodloužit a následně ovlivnit celkový vývoj osobnosti dítěte. ■ Při podezření na poškození sluchu je třeba navštívit foniatra. Ten provede postupně několik vyšetření, aby podezření potvrdil nebo vyvrátil. Věk nalezení minimální sluchové vady (do 40 dB) 50% (Lejska - web) 20% 20% 10% n 1-2 3-4 5-6 7-8 9-10 11-12 Vyšetření sluchu klasická SlUChOVá ZkOUŠka - na základě opakování slov, která vyšetřující předříkává hlasitě i šeptem, hodnotí se vzdálenost, ze které vyšetřovaný slova slyší a rozumí jim, ■ subjektivní audiometrie ■ prahová tónová audiometrie - pomocí generátorů různých tónů a šumů různé intenzity a na různých frekvencích se postupně vyšetřují obě uši, výsledek se zaznamenává do audiogramu ■ slovní audiometrie - vyšetřovanému se pouští sestavy deseti slov, které musí opakovat, postupem od silnejší intenzity k nižší se najde práh srozumitelnosti, ■ speciální nadprahové testy ■ objektivní audiometrie ■ metody akustické ■ tympanometrie - měření množství akustické energie ve vnějším zvukovodu, které se odráží od blanky bubínku ■ otoakustické emise (OAE) - zjišťování aktivní činnosti vnitřního ucha ■ metody elektrofyziologické ■ vyšetření pomocí evokovaných potenciálů (BERA) - pomocí elektrod, přilepených za uši a na čelo, se sbírají informace o elektrickém impulsu, procházejícím po mozkových drahách od ucha do kmene mozkového. Možnosti korekce sluchu: ■ slúchadlo ■ implantovatelne slúchadlo, středoušní implantát ■ kochleární implantát, kmenový implantát