Legislativní podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (nový školský zákon, vyhlášky, RVP, ŠVP, integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, IVP) Listina základních práv a svobod u Ústavní zákon č.2/1993 SB, ve znění ústavního zákona č.162/1998 Sb. u Podle článku 25 (Hlava třetí) - právo na vzdělání v jazyku každé národnostní a etnické menšiny nový školský zákon u dne 1.ledna 2005 nabyl účinnosti nový školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání u dochází v něm k některým významným změnám v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, které jsou upraveny v §16 tohoto zákona u proklamuje, aby se pro žáky a studenty se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním při přijímání ke vzdělávání a při jeho ukončování stanovily vhodné podmínky odpovídající jejich potřebám u dětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím znakové řeči vyhláška MŠMT č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních : vyhláška MŠMT č.73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Rámcový vzdělávací program u nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let u kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních u státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují: u školní úroveň představují: u ŠVP jsou podkladem pro tvorbu: u na úrovni ŠVP je možné přizpůsobit a upravit vzdělávací obsah základního vzdělávání * je možno stanovit i odlišnou délku vyučovací hodiny. * do ŠVP se zařazují speciální vyučovací předměty a předměty speciálně pedagogické péče * u sluchově postižených by mělo jít zejména o: * - osmá kapitola Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZP) je věnována žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni: a) žáci se zdravotním postižením b) žáci se zdravotním znevýhodněním c) žáci se sociálním znevýhodněním Vzdělávání těchto žáků může být uskutečňováno: ve školách samostatně zřízených pro tyto žáky, v samostatných třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy nebo formou individuální integrace do běžných tříd Zákon č.155/1998 Sb. o znakové řeči !!!novela zákona – změna názvu: „Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob“. Nejdůležitěšjí změny: