Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Situace po roce 1991 (dosud)- posun v možnostech vzdělávání SP n Integrace do běžných škol n Právo sluchově postižených na vzdělávání prostřednictvím nebo pomocí znakového jazyka n Zřizování nových škol pro SP (včetně soukromých škol) n Vytvoření podmínek pro metodu bilingválního vzdělávání n Rozšíření nabídky na sekundárním stupni vzdělávání o nové maturitní i nematuritní obory vhodné pro SP n Vydávání odborných publikací se surdopedickou problematikou n Vydávání učebnic a učebních textů pro sluchově postižené žáky a metodických materiálů pro učitele (na různých nosičích) n Zkvalitnění odborné a pedagogické přípravy a připravenosti učitelů žáků se SP n Vytvoření podmínek SP pro vysokoškolské studium Možnosti včasné intervence · speciálně pedagogická péče · sociálně právní péče · rodinná péče · organizace SP · zdravotnická péče – depistáž Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě Služby rané péče (zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006) * * * klientem je celá rodina * služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) * spolupráce se systémem zdravotní péče v ČR zajišťována v rámci SRP Tamtam * v Praze …………. (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci ………. * podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do ……….., resp. do …..let při kombinovaném postižení * cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Speciálně pedagogická centra (SPC) – vyhláška č. 72/2005 * cílem je ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. * SPC používá stejné metody jako škola, při které je zřízeno * soustavná a systematická speciálně pedagogická a logopedická péče o SP děti a mládež * péče a pomoc SP dětem integrovaným v běžných zařízeních * rozvoj sluchu = sluchové cvičení Mateřské školy pro sluchově postižené - úzká spolupráce školy s SPC - doporučená docházka alespoň poslední rok před nástupem do základní školy Specifické úkoly mateřské školy n navazování komunikace n tvoření a rozvíjení hlasu n rozvíjení zrakového vnímání n rozvoj hmatového vnímání, motoriky n reedukace či edukace sluchu n rozvíjení řeči od nejranějšího věku a snaha vytvořit u dětí kladný vztah k mluvení n začátky čtení pomocí globální metody n dosažení funkční komunikace Základní školy pro sluchově postižené * volba vzdělávacího programu je plně v kompetenci ředitele školy, který zohlední při vypracování školního vzdělávacího programu * přístup ke vzdělávání mohou školy zvolit: * povinná školní docházka může být pro žáky se sluchovým postižením prodloužena o jeden rok, tedy desetiletá (školský zákon č……………. Sb., vyhláška č……… Sb.) Střední školy pro sluchově postižené n Maturitní obory n Střední průmyslová škola postižené ve Valašském Meziříčí n Střední pedagogická škola pro sluchově postižené, obor předškolní a mimoškolní pedagogika v Hradci Králové n Střední průmyslová škola oděvní pro sluchově postižené v Brně n Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené, obor zubní technik v Praze-Radlicích – obor asistent zubního technika n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – dvouleté nástavbové studium v oboru společné stravování n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – čtyřletý maturitní oboru hotelnictví a turismus n Střední odborné učiliště pro sluchově postižené v Hradci králové – tříleté nástavbové studium oboru dřevařská a nábytkářská výroba n Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště v Brně – obor informatika v ekonomice Maturitní zkouška A) společná část 1. Český jazyk (písemná, ústní část) 2. Cizí jazyk (písemná, ústní část) 3. Volitelná zkouška (možnost volby – matematika, občanský základ, informačně-technologický základ, přírodovědně-technický základ – pouze forma písemná) B) profilová část - skládá se ze tří povinných zkoušek, nabídku určuje ředitel školy dle RVP (ředitel stanoví formu zkoušky) Úpravy v maturitě pro studenty se specifickými potřebami: n Přihláška k maturitní zkoušce obsahuje přílohu stanovující: n Odlišné testové schéma n Úprava kritérií hodnocení strukturované písemné práce Studenti se sluchovým postižením Např.: - možnost využívat: - vyloučení: - formální a gramatické úpravy textu - obsahová úprava a nahrazování úloh - tlumočení Nový návrh koncepce maturitní zkoušky a celého systému výchovy a vzdělávání dětí a sudentů se sluchovým postižením n Dvě základní koncepce: 1. Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude mluvená čeština - maturita – 2. Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude český znakový jazyk - maturita – Nematuritní obory Střední odborná učiliště - kuchař, cukrářská výroba, pekař, prodavač a výrobce lahůdek, krejčí, zámečník, malíř interiérů, zahradník, operátor skladování - Praha, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Ostrava, Valašské Meziříčí) Odborná učiliště - kuchařské práce, šití oděvů, obuvnické práce, keramické práce, cukrářské práce, malířské a natěračské práce, truhlářské práce, sklenářské práce, atd. - Hradec Králové, Praha, Brno, České Budějovice Studium sluchově postižených na vysokých školách n speciální studijní obory pro sluchově postižené tvoří: * „Výchovná dramatika neslyšících“ realizovaná na JAMU v Brně, Divadelní fakulta * „Čeština v komunikaci neslyšících“ na Filozofické fakultě UK v Praze, Ústav českého jazyka a teorie komunikace * „Sociálně výchovná péče o smyslově postižené“ na Pedagogické fakultě, Univerzita Hradec Králové * jiné studijní obory jsou sluchově postiženým studentům přístupny v integrované formě a pro mnohé z nich je to vlastně první společné vzdělávání s intaktní populací. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás * zřídila ho Masarykova univerzita v Brně v roce 2000 * jeho úkolem je: zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým. * samostatné univerzitní pracoviště spolupracující se Studijním odborem a Akademickým psychodiagnostickým centrem Rektorátu MU, dále Poradenským centrem, Centrem jazykového vzdělávání a dalšími společnými pracovišti MU. * je výukovým centrem s rozsáhlou vlastní výukou (lektorské kurzy doplňující nebo nahrazující řádnou výuku, kurzy celoživotního vzdělávání), * má vlastní celouniverzitní studijní oddělení s právem registrace, zápisu a průběžné kontroly studia postižených studentů v Informačním systému MU, * je i poradenským a metodickým centrem pro středoškolské studenty * je výzkumným pracovištěm s vývojem vlastních technologických řešení, * a jako jediné v republice má charakter brailleského vydavatelství, celostátní vysokoškolské knihovny, tlumočnického centra a asistentského dispečinku. Samotným postiženým osobám zajišťuje Teiresiás speciálně služby: * poradenství o možnostech studia pro handicapované na MU * poradenství o průběhu přijímacích řízení a organizaci studia s handicapem * organizační zajištění zkoušek, registrace, zápisu, studentské úřední dokumentace, tisku * poradenské a organizační zajištění individuálního studijního plánu a speciální výuky * možnost využití speciální studovny s knihovnou a tiskárnou * kurzy informačních technologií se zaměřením na konkrétní handicap a konkrétní typ odborné práce * zápůjčky hardwaru a softwaru pro konkrétní typ odborné práce s handicapem * nácvik prostorové orientace zrakově postižených * dispečink digitalizačních a tiskových služeb * dispečink překladatelských a tlumočnických služeb pro sluchově postižené * dispečink asistentských služeb