Technické, kompenzační, rehabilitační a didaktické pomůcky pro sluchově postižené Osobní zesilovače: - jde vlastně o větší a levnější sluchadlo - hlavní přínos: · zvýšení odstupu mezi užitečným zvukem (řečí) a rušivým hlukem v pozadí (mikrofon se umístí co nejblíže k ústům mluvčího). · při používání jsou zřetelně vidět Pojítka s infračerveným a rádiovým přenosem: - používají se především při vzdělávání - mluvící osoba hovoří do mikrofonu připojenému k vysílači, posluchač má přijímač a k němu připojená sluchátka nebo vlastní sluchadlo - zvuk je pak přenesen do přijímače posluchače - ke spojení mezi vysílačkou a přijímačem je možno využít infračervené záření nebo rádiové vysílání, rádiovým pojítkům se podle používané frekvenční modulace říká také FM pojítka, Indukční smyčka: - většina sluchadel umožňuje zapnout místo vnitřního mikrofonu tzv. indukční snímač - zatímco mikrofon snímá zvukové vibrace, indukční snímač snímá změny magnetického pole v okolí sluchadla, - indukční pole v místnosti se tvoří tzv. indukční smyčkou (tzn.: indukční smyčka převádí zvuk ze zesilovače připojeného např. k televizoru na elektromagnetické pole, které je snímáno přijímačem, jímž je většinou sluchadlo s indukční cívkou) - výhody poslechu přes indukční smyčku: · mnohem věrnější zvuk nezkreslený odrazy zvuku v místnosti · sluchadlo přepnuté na indukční snímač lze nastavit na mnohem větší zesílení, aniž by začalo pískat Psací telefon: - umožňuje neslyšícím komunikovat po telefonu psaním textu - je vybaven klávesnicí,místo zvonku zde funguje optická signalizace, napsaný text se objevuje na displeji a zároveň je přenášen elektrickými signály po telefonní lince, protějším přístrojem je dekódován a zobrazován na jeho displeji - na rozdíl od komunikace přes fax je výhodou možnost vést skutečný dialog, ne pouze jednosměrný přenos Světelné a vibrační budíky: - budík kombinovaný buď s malou stolní lampou, která se v předem nastavený čas rozbliká nebo vibrátorem, jež se umístí do kapsy nebo pod polštář Skryté titulkování, teletext: - televizní pořady opatřené titulky jsou pro sluchově postižené jednou z nejsilnějších motivací ke čtení - technika, umožňující společně s televizním signálem vysílat také digitalizovaný text, který lze na obrazovce zobrazit buď samostatně nebo i s obrazem Didaktické pomůcky = pomůcky využívané ve výuce - při vzdělávání sluchově postižených je nutné dodržovat především zásadu maximální názornosti – snaha o maximální využití názorných vizuálních pomůcek, reálných předmětů, naukových programů opatřených titulky… - integrované děti používají stejné učebnice jako ostatní žáci, jako doplněk je však vhodné využít i učebnice pro školy pro sluchově postižené, protože jsou názornější - tipy pro učitele sluchově postižených žáků: * neustále se přesvědčovat, zda dítě rozumí požadavkům a pokynům * posadit dítě dopředu k oknu * kopírování poznámek * snaha o snížení hluku ve třídě * akustická úprava tříd – není příliš nákladná, prospívá i slyšícím žákům - zabránit odrazům zvuků – zajistit co nejčlenitější řešení povrchů a ploch ve třídě– záclony, závěsy - na volných místech panely pohlcující zvuk a nástěnky s hrubým povrchem, - těsnění do oken - velkou pozornost věnovat také výběru pomůcek, které mohou vydávat rušivé zvuky, např. zpětný projektor s hlučným ventilátorem Některé didaktické pomůcky: - mateřská škola: 1. rozumová a jazyková výchova - sady obrázků k různým tématům – k rozvoji slovní zásoby - omalovánky a domalovánky - fotografie - bohatě ilustrované dětské knihy, dětské encyklopedie - hračky symbolizující reálný život (dětské nářadí, kuchyňky, nádobí…) - videoprogramy - multimediální hry 2. hudební a sluchová výchova - ozvučené hračky - dětské hudební nástroje (Orffův instrumentář) - nahrávky neřečových zvuků z okolí (zvířata, dopravní prostředky) - ozvučené hračky se světelnou signalizací - hračky reagující na zvuky vibrační podložky a deky - základní škola: 1. český jazyk a literatura: - nástěnné tabule s gramatickými pravidly - obrázky s dějovým obsahem k pochopení jednotlivých pojmů - videokazety s titulky - knihy, časopisy - speciálně upravené texty - multimediální programy pro výuku českého jazyka 2. přírodovědné předměty: - přírodniny ve skutečné velikosti - modely, mapy, obrazy - filmy, videokazety - multimediální programy pro výuku přírodovědných předmětů 3. společenskovědní předměty: - obrazy k jednotlivým historickým obdobím - série obrazů s chronologickým znázorněním dějinného vývoje - multimediální encyklopedie a programy 4. tělesná výchova: - -akustické signály nahradíme vizuálními (př. startování mávnutím ruky…