Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Situace po roce 1991 (dosud)- posun v možnostech vzdělávání SP n Integrace do běžných škol n Právo sluchově postižených na vzdělávání prostřednictvím nebo pomocí znakového jazyka n Zřizování nových škol pro SP (včetně soukromých škol) n Vytvoření podmínek pro metodu bilingválního vzdělávání n Rozšíření nabídky na sekundárním stupni vzdělávání o nové maturitní i nematuritní obory vhodné pro SP n Vydávání odborných publikací se surdopedickou problematikou n Vydávání učebnic a učebních textů pro sluchově postižené žáky a metodických materiálů pro učitele (na různých nosičích) n Zkvalitnění odborné a pedagogické přípravy a připravenosti učitelů žáků se SP n Vytvoření podmínek SP pro vysokoškolské studium Možnosti včasné intervence · speciálně pedagogická péče · sociálně právní péče · rodinná péče · organizace SP · zdravotnická péče – depistáž Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě * včasná diagnostika - přesná diagnostika co v nejranějším věku je určující pro další rehabilitační péči * včasné přidělení sluchadel * včasná reedukace sluchu a řeči Služby rané péče (zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006) * sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením * sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte * klientem je celá rodina * služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) * spolupráce se systémem zdravotní péče v ČR zajišťována v rámci SRP Tamtam * v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005 * podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení * cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Speciálně pedagogická centra (SPC) – vyhláška č. 72/2005 * cílem je poskytnutí komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství až do ukončení přípravy na povolání * SPC používá stejné metody jako škola, při které je zřízeno * soustavná a systematická speciálně pedagogická a logopedická péče o SP děti a mládež * péče a pomoc SP dětem integrovaným v běžných zařízeních * rozvoj sluchu = sluchové cvičení Mateřské školy pro sluchově postižené - úzká spolupráce školy s SPC - doporučená docházka alespoň poslední rok před nástupem do základní školy Základní školy pro sluchově postižené * volba vzdělávacího programu je plně v kompetenci ředitele školy, který zohlední při vypracování školního vzdělávacího programu * přístup ke vzdělávání mohou školy zvolit orální, bilingvální nebo uplatňovat zásady totální komunikace * povinná školní docházka může být pro žáky se sluchovým postižením prodloužena o jeden rok, tedy desetiletá (školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb.) Střední školy pro sluchově postižené n Maturitní obory n Střední průmyslová škola postižené ve Valašském Meziříčí n Střední pedagogická škola pro sluchově postižené, obor předškolní a mimoškolní pedagogika v Hradci Králové n Střední průmyslová škola oděvní pro sluchově postižené v Brně n Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené, obor zubní technik v Praze-Radlicích – obor asistent zubního technika n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – dvouleté nástavbové studium v oboru společné stravování n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – čtyřletý maturitní oboru hotelnictví a turismus n Střední odborné učiliště pro sluchově postižené v Hradci králové – tříleté nástavbové studium oboru dřevařská a nábytkářská výroba n Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště v Brně – obor informatika v ekonomice Maturitní zkouška A) společná část 1. Český jazyk (písemná, ústní část) 2. Cizí jazyk (písemná, ústní část) 3. Volitelná zkouška (možnost volby – matematika, občanský základ, informačně-technologický základ, přírodovědně-technický základ – pouze forma písemná) B) profilová část - skládá se ze tří povinných zkoušek, nabídku určuje ředitel školy dle RVP (ředitel stanoví formu zkoušky) Úpravy v maturitě pro studenty se specifickými potřebami: n Přihláška k maturitní zkoušce obsahuje přílohu stanovující úpravu podmínek pro konání zkoušky n Odlišné testové schéma vzhledem k prodlouženému časovému limitu pro vykonání zkoušky n Úprava kritérií hodnocení strukturované písemné práce (ta se zatím připravují) Studenti se sluchovým postižením Např.: - možnost využívat kompenzační pomůcky - vyloučení poslechového textu z cizího jazyka - formální a gramatické úoravy textu (zvýraznění klíčových slov v textu, uvedení synonym pro odborné termíny či cizí slova, atd.) - obsahová úprava a nahrazování úloh - tlumočení instrukcí do znakové řeči - příp.tlumočení celé zkoušky do znakové řeči Nový návrh koncepce maturitní zkoušky a celého systému výchovy a vzdělávání dětí a sudentů se sluchovým postižením n Dvě základní koncepce: 1. Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude mluvená čeština (vzdělávání v běžných školách nebo ve školách pro žáky se SP a to buď monolingválně nebo bilingválně) - maturita – český jazyk (jako slyšící) 2. Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude český znakový jazyk (vzdělávání ve školách pro SP bilingválně) - maturita – český znakový jazyk - český jazyk – jako cízí jazyk Nematuritní obory Střední odborná učiliště - kuchař, cukrářská výroba, pekař, prodavač a výrobce lahůdek, krejčí, zámečník, malíř interiérů, zahradník, operátor skladování - Praha, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Ostrava, Valašské Meziříčí) Odborná učiliště - kuchařské práce, šití oděvů, obuvnické práce, keramické práce, cukrářské práce, malířské a natěračské práce, truhlářské práce, sklenářské práce, atd. - Hradec Králové, Praha, Brno, České Budějovice n studium na těchto školách je zakončené závěrečnou zkouškou a výučním listem, po jeho úspěšném absolvování mohou žáci pokračovat v nástavbovém maturitním studiu Studium sluchově postižených na vysokých školách n speciální studijní obory pro sluchově postižené tvoří: * „Výchovná dramatika neslyšících“ realizovaná na JAMU v Brně, Divadelní fakulta * „Čeština v komunikaci neslyšících“ na Filozofické fakultě UK v Praze, Ústav českého jazyka a teorie komunikace * „Sociálně výchovná péče o smyslově postižené“ na Pedagogické fakultě, Univerzita Hradec Králové * jiné studijní obory jsou sluchově postiženým studentům přístupny v integrované formě a pro mnohé z nich je to vlastně první společné vzdělávání s intaktní populací. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás * zřídila ho Masarykova univerzita v Brně v roce 2000 * jeho úkolem je: zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým. * samostatné univerzitní pracoviště spolupracující se Studijním odborem a Akademickým psychodiagnostickým centrem Rektorátu MU, dále Poradenským centrem, Centrem jazykového vzdělávání a dalšími společnými pracovišti MU. * je výukovým centrem s rozsáhlou vlastní výukou (lektorské kurzy doplňující nebo nahrazující řádnou výuku, kurzy celoživotního vzdělávání), * má vlastní celouniverzitní studijní oddělení s právem registrace, zápisu a průběžné kontroly studia postižených studentů v Informačním systému MU, * je i poradenským a metodickým centrem pro středoškolské studenty * je výzkumným pracovištěm s vývojem vlastních technologických řešení, * a jako jediné v republice má charakter brailleského vydavatelství, celostátní vysokoškolské knihovny, tlumočnického centra a asistentského dispečinku. Samotným postiženým osobám zajišťuje Teiresiás speciálně služby: * poradenství o možnostech studia pro handicapované na MU * poradenství o průběhu přijímacích řízení a organizaci studia s handicapem * organizační zajištění zkoušek, registrace, zápisu, studentské úřední dokumentace, tisku * poradenské a organizační zajištění individuálního studijního plánu a speciální výuky * možnost využití speciální studovny s knihovnou a tiskárnou * kurzy informačních technologií se zaměřením na konkrétní handicap a konkrétní typ odborné práce * zápůjčky hardwaru a softwaru pro konkrétní typ odborné práce s handicapem * nácvik prostorové orientace zrakově postižených * dispečink digitalizačních a tiskových služeb * dispečink překladatelských a tlumočnických služeb pro sluchově postižené * dispečink asistentských služeb Literatura: n HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. n SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. n KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. ČKTZJ, o.s., 2008 n Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz, www.ruce.cz,www.teiresias.muni.cz