Didaktiky předmětů 1. st. ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 1) Edukační proces u jedinců s mentální retardací. Systém výchovy a vzdělání.Osobnost MR jedince. Specifika jazyka českého, matematiky a výchov. Specifičnost rehabilitačních tříd. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7 PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání :s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 8087000021. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2008. 126, 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Edited by Kateřina Smolíková. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. 48 s. ISBN 8087000005 Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7 VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie kapitoly z didaktiky MR. Olomouc. Netopejr. 1997 VALENTA, M. Psychopedie. Praha : Parta, 2007. ISBN: 978-80-7320-099-2 VALENTA, M. Psychopedie 1 pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN: 80-244-1187-3 2) Edukační proces u sluchově postižených žáků. Systém výchovy a vzdělání sluchově postižených. Osobnost sluchově postiženého jedince, stupně postižení. Specifičnost vyučovacího procesu, globální čtení, výchovy. GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000 HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002 HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999 PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000. PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997 SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOLOVJEV, J.M. Psychologie neslyšících dětí. Praha: SPN, 1997. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002 ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997 VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996 3) Edukační proces zrakově postižených jedinců. Systém péče. Osobnost zrakově postiženého jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Využití speciálních pomůcek. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ. L. Oftalmopedie. Brno. Paido. 2000 KEBLOVÁ. A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené. Praha. Septima 1996 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996. ISBN 80 223 1101 4 www.braillnet.cz www european-agency.org www www.sons.cz www.ranapece.cz 4) Edukační proces jedinců se somatickým postižením. Systém péče. Osobnost tělesně postiženého jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Předmět- dorozumívací dovednosti. VÍTKOVÁ. M. Somatopedické aspekty. Brno. Paido OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2008. 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0 OPATŘILOVÁ, D., Pohyb a možné důsledky při organickém poškození CNS. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno : PdF MU, 2007. od s. 1-11, 11 s. ISBN 978-80-7315-150-8 http://www.somspol.wz.cz/ospolecnosti.html 5) Edukační proces jedinců s SPU. Systém péče. Osobnost jedince s ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha. Portál. 2003 POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998 NOVÁK, J. Dyskalkulie. Praha: Augusta, 1997 POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994 POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996 SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999 VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2001 TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát. Praha: SPN, 1992 BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3613-3 BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Brno: Brno: ISBN: 80-210-3822-5 6) Edukační proces jedinců s kombinovaným postižením. Problematika DMO. Problematika hluchoslepých. Definice kombinovaného postižení. LUDÍKOVÁ. L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc: PdF 2001 LUDÍKOVÁ. L. Vzdělávání hluchoslepých. I., II., III., . Olomouc. Scientia 2001 VÍTKOVÁ, M KVĚTOŇOVÁ ŠVECOVÁ L.,. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno. Paido. 1999 LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN: 80-244-1154-7 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0 ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP, 2001. www.lorm.cz http://www.zablesk.olomouc.com/index.php?page=vyrocni-zpravy.pro-rok-2007 7) Edukační proces jedinců s narušenou komunikační schopností. Systém péče. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Řečová výchova na školách. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I, II, III. Brno. Paido, 1998 KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál, 2002. 8) Edukační proces v přípravné třídě pro děti se sociálním znevýhodněním. BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3 http://www.msmt.cz/Files/PDF/INtextkoncepcevcasnepece.pdf 29.1.2008 Koncepce romské integrace http://www.vlada.cz/dokument8150.html Přístup: 1.2.2008 Šotolová, E. Vzdělávání Romů. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-528-9 Horňák, L. Rómsky žiak v škole. Prešov: PU, 2005. ISBN 80-8068-356-5 Smékal. V. (ed.) Podpora optimálního rozvoje osobnosti dítěte z prostředí minorit. Brno: Barrister & principal, 2003. ISBN 80-85947-82-X 9) Edukační proces u žáků s autismem. Systém péče. Osobnost jedince s autismem. Specifika vyučovacího procesu, metody a formy práce. Strukturované vyučování. Komunikační systém VOKS. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z., Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5 PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X. JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0. SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5. HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9. GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2. JELÍNKOVÁ, Miroslava: Autismus II. Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem. [Metodická příručka IPPP.] Praha: 2000. JELÍNKOVÁ, Miroslava: Autismus VI.Diagnostika a možnosti korekce chování u klientů s autismem. [Metodická příručka IPPP.] Praha: 2002 JELÍNKOVÁ, Miroslava: Autismus VIII.Pedagogicko-psychologické hodnocení a výchovně-vzdělávací strategie u žáků s autismem. [Metodická příručka IPPP.] Praha: 2004. THOROVÁ, K., Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7 SCHOPLER, E., REICHLER, LANSINGOVÁ, Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998. ISBN http://www.autismus.cz/ RVP ZV RVP ZV-LMP RVP ZV-ZŠS RVP PV Bílá kniha Školský zákon ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-544-X MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995 ISBN 80-7178-033-4 www.rvp.cz www.vuppraha.cz www.msmt.cz