Výtvarná výchova na základní škole praktické a základní škole speciální Bc. Martina Řeháková Bc. Lenka Trakslová Bc.Lenka Žáčková VV na ZŠ praktické dle vzdělávacího programu zvláštní školy l Hodinová dotace: 1 hodina týdně/33 hodin ročně l Cíle VV: l estetické osvojování přírody a světa kolem nás l vytvářet citlivý vztah k umělecké a přírodní kráse l naučit rozpoznávat vkusné věci l osvojit si základní výtvarné dovednosti, rozvíjet vnímání, fantazii, vůli, intelekt OBSAH VV – je vymezen do 3 základních bloků: l výtvarné osvojování skutečnosti – rozvoj pozornosti, vnímání, představivosti a paměti l dekorativní a prostorové práce spojené s experimentováním – žáci se seznamují s vybranými materiály a technikami ( kreslení, malování, prostorové vytváření, dekorativní práce) l výtvarné umění a životní prostředí – seznamuje s díly našeho i světového umění, s kulturou bydlení VV na ZŠ speciální dle vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy l Výtvarná výchova je součástí pracovní výchovy l Hodinová dotace: l Nižší stupeň: 4 hodiny týdně/132 hodin ročně l Střední stupeň: 5 hodin týdně/165 hodin ročně l Vyšší stupeň : 6 hodin týdně/198 hodin ročně l Pracovní stupeň: 12 hodin týdně/396 hodin ročně l Obsah učiva: l - sebeobsluha a práce v domácnosti, práce s drobným materiálem, práce s papírem, modelování, výtvarná výchova, práce se stavebnicemi, pěstitelské práce, práce se dřevem, montážní a demontážní práce, péče o zevnějšek a okolní prostředí, práce v dílnách RVP l zvládnout základní dovednosti pro vlastní tvorbu l rozpoznávat, pojmenovat a porovnat linie, barvy, tvary, objekty ve výsledcích tvorby vlastní, tvorby ostatních i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele) l uplatňovat vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech, být schopen sdělit výsledky své činnosti svým spolužákům l zvládnout nejzákladnější dovednosti pro vlastní tvorbu l rozpoznávat, pojmenovat a porovnat s dopomocí učitele barvy, tvary, objekty na příkladech z běžného života a ve výsledcích vlastní tvorby i tvorby ostatních l uplatňovat vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech l uplatňovat základní dovednosti pro vlastní tvorbu, realizovat svůj tvůrčí záměr l rozlišovat, porovnávat, třídit a pojmenovat linie, barvy, tvary, objekty, rozpoznávat jejich základní vlastnosti a vztahy (kontrasty – velikost, barevný kontrast);získané zkušenosti uplatňovat podle svých schopností při vlastní tvorbě, při vnímání tvorby ostatních, při vnímání umělecké produkce i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele) l při tvorbě vycházet ze svých zrakových, hmatových i sluchových vjemů, vlastních prožitků, zkušeností a fantazie l vyjádřit (slovně, mimoslovně, graficky) pocit z vnímání tvůrčí činnosti vlastní, ostatních i uměleckého díla l uplatňovat základní dovednosti pro vlastní tvorbu l rozlišovat, porovnávat, třídit a pojmenovat linie, barvy, tvary, objekty, a uplatnit je podle svých schopností při vlastní tvorbě l při tvorbě vycházet ze svých zrakových, hmatových i sluchových vjemů, vlastních prožitků, zkušeností a fantazie l vyjádřit pocit z vnímání vlastní tvůrčí činnosti (mimoslovně, graficky) l uplatňovat základní dovednosti při přípravě, realizaci a prezentaci vlastního tvůrčího záměru l uplatňovat linie, barvy, tvary a objekty v ploše i prostoru podle vlastního tvůrčího záměru, využívat jejich vlastnosti a vztahy; pojmenovat je ve výsledcích vlastní tvorby i tvorby ostatních; vnímat a porovnávat jejich uplatnění v běžné i umělecké produkci l při vlastní tvorbě vycházet ze svých vlastních zkušeností, představ a myšlenek, hledat a zvolit pro jejich vyjádření nejvhodnější prostředky a postupy; zhodnotit a prezentovat výsledek své tvorby, porovnávat jej s výsledky ostatních l vnímat a porovnávat výsledky běžné i umělecké produkce, slovně vyjádřit své postřehy a pocity l uplatňovat základní dovednosti při realizaci a prezentaci vlastní tvorby l uplatňovat linie, barvy, tvary a objekty v ploše i prostoru podle vlastního tvůrčího záměru, využívat jejich vlastnosti a vztahy l při vlastní tvorbě vycházet ze svých zkušeností a představ hledat a zvolit pro jejich vyjádření nejvhodnější prostředky a postupy s dopomocí učitele Minimální časová dotace l I. stupeň: l 10 hodin l II. stupeň: l 8 hodin l I. stupeň l 18 hodin l II. stupeň: l 8 hodin VÝTVARNÁ VÝCHOVA NA SPECIÁLNÍCH ŠKOLÁCH ● Výtvarná výchova plní na speciálních školách řadu funkcí, jako je funkce vyhledávací, diagnostická a terapeutická. (Vyhledávací funkce spočívá ve vyhledávání výtvarných talentů s mentální retardací.) ● Výtvarná výchova na speciálních školách se může svým zaměřením vydat cestou nápravy. Což znamená, že se učitel bude snažit přiblížit výtvarnou produkci tvorbě zdravých dětí. ● Druhá cesta – cesta rozvoje dětské kreativity je mnohem zajímavější a významnější, neboť nám dává nahlédnout do světa a nitra mentálně postižených, zachycuje jejich fantazii, obrazotvornost a sebevědomí. KRESBA MENTÁLNĚ POSTIŽENÉHO DÍTĚTE l Je nutné si uvědomit fakt, že kresba mentálně postiženého dítěte se nebude podobat kresbě šestiletého zdravého dítěte. l Děti mají problémy s držením pomůcek, nevnímají pokyny dospělého a proto jejich výtvarný projev dlouho přetrvává na úrovni čmáranic. l Specifika kresby mentálně postižených vyplývají z jejich nízké úrovně představ a fantazie, ze snížené senzomotorické koordinace a z nedostatečně rozvinutého drobného svalstva prstů, ze snížené úrovně jemné motoriky. JEDEN VÝTVARNÝ NÁPAD: Barevné rukavičky- technika tiskaní prsty l Motivace: Venku se ochlazuje a začíná zima. Už i naše ruce musíme obléci do rukavic. A abychom ty rukavice měli pěkné a veselé, jedny takové si dnes vytvoříme. l Postup: l 1) Žáci si potírají prsty libovolnými barvami a tiskají na čtvrtku l 2) Po uschnutí si na tuto čtvrtku obkreslí své ruce a vystřihnou je l 3) Vystřihnuté ruce ( znázorňující rukavičky ) nalepí na papír ze skicáku ( neboli žlutý papír ) l 4) Nakonec rukavičky dozdobí podle své fantazie tuží Zdroje: l https://is.muni.cz/auth/th/84427/pedf_b/BAKALARSKA_PRACE.pdf l http://kmen.uhk.cz/kmen/skrin/dvinls_05-06/Pruzkova/vytvarne_napady/posledni%20pokus.htm l MŠMT ČR: Vzdělávací program zvláštní školy, Septima, Praha: 2003. ISBN80-7216-183-0 l Švarcová,I.:Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy, Septima, Praha:1997. ISBN 80-7216-030-3 l Muller, O.,Valenta, M.: Psychopedie. Parta, Praha: 2004. ISBN 80-7320-063-5 l RVP ZV LMP l RVP ZŠS