Vybrané metody prevence poruch chování Bc. Karolína Vičarová Bc. Ludmila Skočíková Bc. Lucie Hudečková Bc. Hana Divácká Prevence poruch chování: Soubor postupů zaměřených na předcházení vzniku poruch chování. Ø Primární Ø Sekundární Ø Terciální Tři hlavní oblasti prevence PCH: Ø Modifikace sociálního prostředí Ø Výuka prosociálního chování Ø Vnímání mezilidské komunikace Techniky ke zvládání chování Pravidla: Ø Jasné, přesně definované Ø Srozumitelné Ø Četnost pravidel Ø Pozitivně vyjádřená pravidla Pochvala učitele: Ø Důležitý element Ø Pozitivní posilování Ø Pochvala za žádoucí chování Verbální zpětná vazba: Ø Pozitivní a srozumitelná reakce učitele na žákův výkon v chování Ø Rozhodující je obsah, emocionální charakter a načasování Změna stimulu: Ø Úprava událostí a podmínek, které spouští určité druhy chování Dohoda o podmínkách KONTRAKT Ø Psaná dohoda o chování mezi studentem a učitelem Posilování vzorců chování nápodobou (modeling) Ø Učení pozorováním vzorů a jejich imitací Trénink sebemonitorování a sebekontroly: Ø Důsledné sledování, zaznamenávání a hodnocení vlastního chování. Ø Metoda vyžaduje trénink a motivaci Vyloučení (Time-out): Ø Odmítnutí pozitivní zpětné vazby Ø V případech závažného problematického chování Penále: Ø Odebírání dříve získané odměny Ø Přestávky, volný čas, body,… Systematický nácvik sociálních dovedností: Ø Zahrnuje schopnost vycházet s autoritami, komunikovat s vrstevníky a řešit společenské problémy Prevence proti šikaně: Ø Laskavé, pozitivní, podporující a chápající školní klima Ø Okamžité aplikované sankce Ø Monitoring studentských aktivit Ø Vytváření respektu vůči autoritám Ø Diskuse o problematice šikanování Doporučení prevence agresivního chování: Ø Používání nenásilných trestů k potlačení agresivity Ø Nácvik neagresivních reakcí na problémy Ø Zastavení agresivity na počátku Ø Omezení přístupu k prostředkům agresivity Ø Omezení prezentace agresivity na veřejnosti Ø Omezit přístup k agresivním hrám Ø Zlepšení způsobu výuky Zdroje: Ø Čerpáno z přednášek PhDr. Věry Vojtové, Ph.D. Děkujeme za pozornost